Håller på att hjälp min dotter att projektera en altan på 100kvm med altanstolpar i trä och glas utan
någon handledare. Tanken är att montera altanbelysning i stolparna (utanpåliggande små nedåtriktade 12V armaturer).
Problemet är att göra dold kabeldragning och min tanke är att bygga stolparna av 2 st C24 45x95 regel där jag fräser ner spår för ett 16mm VP rör på "insidan" av regeln hela vägen från toppen av stolpen ner till underkant av den längre 45x95regeln så att jag kommer åt underkant på röret under nivån på bärlinan och så att VP röret blir dolt i mitten av den ihoplimmade stolpen.
Hur mycket kommer jag att försvaga den 45x95 som jag fräser ned ett 16x16 spår i? Det är ju den biten som jag skall skruva fast i bärlinan så tror ni att det håller ändå.
(Kan man skråskruva den kortare 45x95 som vilar på bärlinan för att få det stadigare?)

/Göran

P.S Det skall inte sitta några lampor på hörnstolparna så jag slipper problemet med att såga ur till 45x45 i hörnen.

Redigerat:
Det är ju 12V och behövs det inte grova ledningar och dom ska väl dosas av någonstans, det finns 10 och 12 mm VP-rör och sätt dosorna dolda undertill om möjligt, stolpen ska helst gå ner till plint och är samma stag som däcket ligger på, du måste ha mycket stadigt att fästa glasen i , lätt att knäckas annars, att skråa är nog ingen bra ide, kanske långa spikbleck med ankarskruv är bättre.

Hade det varit mina egna grejor skulle jag glatt ha slaktat och byggt om armaturerna men nu är det sladd fast monterad i armaturerna med rund kontakt som behöver 16mm VP rör.

Och tanken med 2st 45x90 är som det är beskrivet i andra trådar i ämnet - dvs man limmar ihop dom med tex PU lim och låter den kortare vila på bärlinan och den längre gå hela vägen mot bärlinan på insidan. Den längre skruvar man tex med två vangbult genom bärlinan satta "diagonalt". Frågan om att skråskruva/spika var på den 45x90 som ligger an mot ovansidan på bärlinan.

J
Jag är mycket tveksam till att det påverkar funktionen nämnvärt. Jag skråskruvade mina stolpar med 6x120 underifrån och körde två Jetting i den del som ligger innanför bjälklaget. Det hjälpte till att kunna dra dem rakt i både x- och z-led.

Det är extremt stadigt.

Använde inga bleck, vinklar eller någonting till räcke utan bara skrå

Hittade just färdiga trästolpar med hål i mitten, 110x110 och dessutom färdigmålade. Perfekta för mitt ändamål :)

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.