48 961 läst ·
20 svar
49k läst
20 svar
Rillad trall? Poäng?
Köp vaximpregnerat norrlandsvirke stället, se estwing´s projekttråd här på byggahus, jag skall defenitivt köra detta nästa altanprojekt! och det var marginellt dyrare än vanligt tryckt om jag inte minns fel!
Komposit = Fusk
Trä = Naturligt
Komposit = Fusk
Trä = Naturligt
Bara en liten kommentar angående halkskydd. Vi lade det mesta av trallen med det rillade nedåt, bara trappa och fris med det uppåt. Upptäckte att det fick helt motsatt verkan. Vatten ligger kvar i skårorna och fryser så man får en istrappa, medan vattnet har runnit av resten av trallen så den är lite mindre hal när det fryser.
Jag väcker en gammal tråd då det handlar just om rillad trall.
Jag är lite sugen på att ha det på en altan, tycker det är snyggt och skönt att gå på. Men hur är funktionen? Är det en allmän sanning att livslängden blir försämrad pga att det kan stå vatten i spåren?
Nu funderar vi på att bygga riktigt stor trall, och då är ju rengöringsmomentet intressant. Tidigare har vi skurat impregnerad furutrall med grönsåpa och varmt vatten med rotborste. Gillar det då trallen blir silverfärgad med tiden (slipper alltså olja som gör den mörk) och man får ändå en lite fet och skön känsla i trät. Även praktiskt då liksom rengöring och behandling görs i samma moment. Men om vi bygger stor trall så funderar jag på hur det fungerar med en sån där terrasstvätt som man sätter på högtryckstvätten? Jag tänker att det borde vara både effektivt och skonsamt? Funkar det bra på furutrall? Och framförallt någon som har erfarenhet av att använda det på rillad furutrall?
Jag är lite sugen på att ha det på en altan, tycker det är snyggt och skönt att gå på. Men hur är funktionen? Är det en allmän sanning att livslängden blir försämrad pga att det kan stå vatten i spåren?
Nu funderar vi på att bygga riktigt stor trall, och då är ju rengöringsmomentet intressant. Tidigare har vi skurat impregnerad furutrall med grönsåpa och varmt vatten med rotborste. Gillar det då trallen blir silverfärgad med tiden (slipper alltså olja som gör den mörk) och man får ändå en lite fet och skön känsla i trät. Även praktiskt då liksom rengöring och behandling görs i samma moment. Men om vi bygger stor trall så funderar jag på hur det fungerar med en sån där terrasstvätt som man sätter på högtryckstvätten? Jag tänker att det borde vara både effektivt och skonsamt? Funkar det bra på furutrall? Och framförallt någon som har erfarenhet av att använda det på rillad furutrall?
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag har haft rillad trall på vår flytbrygga i 3 somrar nu, så inte testat på en altan men jag har ändå lite erfarenheter att ge dig. Kortfattat skulle jag absolut inte vilja ha det på en altan. Om du skrapar i trallen, tappar saker på osv så blir det mycket värre märken just pga rillningen jämfört med en planhyvlad trall. Jag upplever även att förändringar (sprickbildning, vridning m.m) i träet upplevs mycket mer pga att rillningen är så långsmal så det blir visuellt tydligare.P Putteman skrev:Jag väcker en gammal tråd då det handlar just om rillad trall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden