Åsa Lund
Åsa Lund: Lyssna på Thomas Sandell i Sommar i P1 Han ger lite tips där
1 svar · 1,4k läst
·
S
seniorkonsult: Ett räcke bör vara ca 80 cm högt men det räcker med en 28x95 horisontell bräda så man känner att altanen slutar. En trappa syns på ett annat sätt än en altan som slutar!
26 svar · 17,8k läst
R
Rookie89: [citat] Hoppsan! Nu är bilden uppe
2 svar · 2,0k läst
·
B
bengtjopa: Har en pergola Jabo: https://www.buildor.se/jabo-pergola-komplett-byggsats som jag vill förse med ett tätt innertak som skydd för regn och nedfall av blommor och växter under sommarsäsongen. Stommen består av: Stolpar: 95x95 7 st Bärlinor:45x170 2 st Överliggare: 34x120 3 st Strävor(mm): 45x45 4 st Golvyta: 3,8x3,8 m Höjd från golv till uk överliggare = 2200 mm. Har tänkt mig att
0 svar · 3,6k läst
·
O
OTMC: [citat] Grus är ett vitt begrepp ex 08 är kornstorlek mellan 0 och upp till 8mm stora gruskorn det underlagen har inte så bra bärighet. generellt så kan man säga att ju grövre desto bättre bärighet, bäst bärighet har bergkross har för mig att det heter 025
15 svar · 21,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Varför inte riktig 10 mm syllisolering? [bild] http://www.gsbyggvaror.se/?page=product&category=17&product=823#product
13 svar · 37,1k läst
·
P
Prodigys: [citat] Kvittar lite vad man använder. Stenmjöl brukar vara smidigast då vi på mitt jobb alltid lägger plattor i stenmjöl så det finns på plats.
7 svar · 22,2k läst
5.2 racing
5.2 racing: Sommarens stora projekt.
118 svar · 42,9k läst
·
fremax
fremax: Ca priser, om golv-tak dörrar 8,000-12,000:-/m , bröstning-tak 6,000-8,000:-/m detta inkl. Montage Med vänlig hälsning, fremax
6 svar · 3,9k läst
·
P
Pajsarn: [citat] Taket kommer bli lite mer 2m högt + att det blir i vinkel. Så eventuell rök kommer hitta ut av sig själv. :)
2 svar · 2,9k läst
·
Satsuki
Satsuki: Jag tänker att det kan bli ”sättningar” i det färdiggjorda bärlagret och därmed trädäcket om ni börjar gräva ut för bärlager under stenarna när trädäcket är klart. Jag hade nog grävt ur även för stenar och gjort markarbetet även där klart innan jag började plinta upp och bygga trädäck.
2 svar · 2,1k läst
·
optimum
optimum: Tycker du gör ett bra val med WillabGarden Har själv byggt ett sådant i år. Helnöjd. Bra kvalitet och snyggt. Kikade på flera andra och WIllab klart snyggast och bra priser. Vi valde med brutna hörn och med vädringsfönster vilket är kanonbra varma dagar och man vill låsa men ändå vädra. Valde Sommar Pluss WG40 och är helnöjd. Ger bra värme även lite mindre varma dagar. Köpte
10 svar · 4,1k läst
·
Vildebill
Vildebill: [citat] Nej det är det som är värst! Hittade en firma i partille-området som kunde montera det åt mig för jag är säker på att jag inte får till det själv Angående lim ansåg han det bättre att svetsa fast överliggaren (vilket jag gick med på han verkade kunnig). Men såhär i efterhand kanske han inte kunde något Är det mer eller mindre förstört nu? Blir det att polera bort
4 svar · 4,1k läst
·
optimum
optimum: [citat] Är felen bara trädäcket kan du lugnt fixa det. Lossa det som behövs, eventuellt byt trallbrädor som skadas och få dit reglar så det blir stabilt. Annars kommer du alltid reta dig på det.
19 svar · 4,3k läst
·
Kråktäppet
Kråktäppet: [citat] Tack för svar, ska kolla vidare på denna.
5 svar · 1,8k läst
·
JLyck
JLyck: Nu googlade jag enbart lite snabbt, och hittade på en monteringsanvisning för Plannjas plåt att under 14 grader ska plåten änd-/sidtätas. Dock hittade jag inte vad man skulle täta med. Ett förslag är att gå på tillverkarens rekommendation ifall de har någon när det gäller lägre lutning är 14grader. Ett alternativ är att du kör med papptak. Eller bandtäckning.
6 svar · 3,4k läst
harry73
harry73: Barnarbete?
3 svar · 1,5k läst
·
harry73
3 svar · 1,5k läst
·
O
Olaf3: [citat] Eftersom du köpte trallvirket i somras så var det dyngsurt. Det finns inget gammalt torrt trallvirke i nån bygghandel då. Och du kände på tyngden och hörde på ljudet att det inte var torrt. Så den glipa du satt är helt ok och som nån skriver här i tråden: du kommer få glipa mellan trallen vad det lider. Bara den får tid att torka ordentligt över vintern. Själv sätter jag
13 svar · 4,0k läst
13th Marine
13th Marine: Tråden är 10år gammal och trådskaparen har inte varit inne på forumet på 3år.
2 svar · 3,2k läst
J
justusandersson: Det är i hög grad en trivselfråga, till viss del också beroende av konstruktionen. Ett generellt svar (C 24 virke) med utgångspunkt från normala sviktkriterier är 1,4 meter,
1 svar · 1,6k läst
T
Tommy.s: Jag har inte använt just denna produkt men använt golvspackel över 10 år. Jag tror att dom har blandat massan med för mycket vatten. Om man sätter mer vatten än vad som är meningen så sjunker "sanden" i spacklet till botten och vattnet lämnar kvar på ytan. Inte helt säker på detta men det är min gissning att dom har gjort
12 svar · 2,2k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag fogade fast golvet med sikaflex, så inget spel att tala om. På bilderna har jag skurit bort en del av fogen för fukt utifrån har antagligen letat sig in under golvet. [bild] [bild] [bild]
16 svar · 28,9k läst
·
I
Isolator: [citat] Tack! Det fick bli lite improvisation idag, fick en vedleverans lite tidigare än beräknat. Lade en plastplåt under trallen - blir det alltför mycket vatten som ligger kvar så får jag plocka bort den till våren och klura ut något nytt. [bild] [bild] Sen satte jag staketribbor runt för att dölja plasten. Satte även staketribbor som stöd för veden undertill. [bild] Och sen lassa
3 svar · 5,4k läst
·
martinthern
martinthern: Tack för era tips! Funderade lite på golvslip, men slutade med att jag köpte en excenter-slip från Bosch. Det har ju blivit några timmar på knä, men funkade helt ok. Kan dock tänka mig det varit varit skönt med en stödrondell med ett mjukare lager, men antar det kanske inte finns till slipmaskiner? Om det bara kan bli lite mer uppehållsväder nu så hoppas jag en förmiddags slipning
4 svar · 3,2k läst
T
Tummen_mitt_i_hand: Nja. Det har blivit bättre men utan att jag egentligen gjort något. Provat lite olika regulatorer men ingen bättring. Tillbaka till den gamla och då blev det lite bättre. Om det inte varit helt tätt. Men inte sett något på såpavattnet eller lukt. Dock kan jag inte bränna köttet. Inte mer fart än så. Så jämför man med kompisars grillar så suger min Jamie Oliver 4+1 Pro...
45 svar · 29,4k läst
·
A
abel48: [bild] Fick med svarta gummi lister till mina skjutdörrar skånska bygg excellent förlängd sommar. Dessa lister ska ju monteras på insidan...blir ju inte värst snyggt med en svart gummi list mot de vita? Hur har ni gjort som har dessa? Och nu menar jag inte tätningslisten som sitter i karnen.... Mvh Anders
0 svar · 3,2k läst
·
D
Don_Tom: Håller med till fullo beträffande att gira utomhusträ, men mina trappor (två femkantiga) höll sig ganska OK. Kanske för att jag inte använde nytryckt virke. Rev dock båda under sommaren och byggde om altanen av andra anledningar.....
20 svar · 108,2k läst
·
J
justusandersson: Ur nedböjnings- och hållfasthetssynpunkt behöver inte plintarna ligga särskilt tätt. Det är mycket en praktisk fråga. Ett lämpligt avstånd i det här fallet kan vara max 2,4 meter mellan plintarna.
9 svar · 3,3k läst
N
NiclasR: [citat] Det har inte blivit något uterum än för att vi inte riktigt har fått till en bra lösning, läget på uterummet samt att det har kommit andra projekt före i prioritet. Vi har börjat skissa lite på en ny placering så det kanske blir lite nya planer framöver ;)
10 svar · 17,7k läst
·
H
huggan: Det går att dela balk men då måste den antingen överdimensionerade för att ha så kallat offerträ som kan hålla för REI30 eller så får man klä in den med gips.
1 svar · 4,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.