Byggahus.se

Trallskruv: Kvalitet eller billigt?

1. P
    Medlem · västra götaland · 138 inlägg

permagnuso

Medlem
    Tjena,

Jag håller på att bli tokig här. Försöker läsa mig på om kvalitet på trallskruv. Jag ska lägga 120m2 trall 34x145mm. I höstas hade jag en byggare som la ca 80m2 trall i samband med en utbyggnad av huset och nu ska jag byta den gamla trallen så den blir lika ny. Byggaren använde sig av Raptor C4 skruv 4,8x75mm.

När jag läser på så rekommenderas det att man ska köra A2 eller A4 dels för att altanen är så stor och dels för att jag bor på västkusten (3km från havet, strax söder om Göteborg).

Så till frågan. Det skiljer väldigt mycket i pris mellan märkesskruv och billig skruv. Jag ska ha 4000 skruv i 4,8x75mm och jag kolla på följande:

Essve Rostfri A4 (C5)
    https://www.bauhaus.se/trallskruv-4-8x75-a4-250.html
    Pris/st: 2,316:-
    Pris/4000st: 9264:-

Essve Rostfri A2 (C4)
    https://www.bauhaus.se/trallskruv-4-8x75-a2-250.html
    Pris/st: 1,756:-
    Pris/4000st: 7024:-

Essve Corrseal C4
    https://www.bauhaus.se/essve-trallskruv-4-8x75-cs-250.html
    Pris/st: 0,996:-
    Pris/4000st: 3984:-

Pro Point A4
    http://www.skruvgrossisten.se/trallskruv/trallskruv-syrafast-a4/trallskruv-syrafast-a4.html
    Pris/st: 0,8533:-
    Pris/4000st: 3413:-

Jag vill absolut inte snåla och köpa billig skruv men med nästan 6000:- skillnad mellan Essve Rostfri A4 och Pro Point A4 så undrar jag om det är värt det? Om det skulle betyda att trallen håller 10 år längre så är det absolut värt de...

Jag tog in lite offerter från olika firmor på både trall och skruv. De flesta firmor rekommenderade A2 eller A4 skruv och alla verkade ha skruv för ca 1:-/st. Det var olika märken text FAST, Turbo och Essve och även ibland ospecat.

Vad hade ni rekommenderat för skruv?

2. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
    Min byggmax har Heco A2 75 mm för 499kr/500 st. Kanske kan vara något? 3 km från havet tror jag inte du behöver oroa dig för havsmiljö.

3. P

permagnuso

Medlem
  4. T
    Medlem · Stockholm · 1 433 inlägg

Tosse

Medlem
  5. ghoti
    Medlem · Västerbotten · 444 inlägg

ghoti

Medlem
    Av mina första 1000 pro point A2 har de flesta varit dugliga men det finns alldeles för många med skräp i spåren som gör att bitsen inte kommer ner ordentligt och börjar slira. Räkna med att byta bits var 250:e skruv och ta med det i kalkylen.

6. F
    Medlem · Västra götaland · 6 663 inlägg

fsn

Medlem
    Var det 4,2x55 eller 4,8x75? Jag har flera tusen av varje men har bara skruvat ca 100st av 4,8x75 och inte haft grunda bitsspår på nån skruv så här långt. På lågpris 4,2x55 är det ganska vanligt, har haft stora problem med Byggmax A2.

7. ghoti
    Medlem · Västerbotten · 444 inlägg

ghoti

Medlem
    Det är 4,2x55. Har även använt deras träskruv 6x100 och den har inga sådana defekter alls.

8. G
    Renoverare · Västernorrland · 54 inlägg

Gooner

Renoverare
  9. P

permagnuso

Medlem
    Japp. Också väldigt dyra om man ska ha rostfria syrafast.

Tyvärr har jag redan en del av altanen lagd med icke doldra skruvar så det blir nog konstigt att köra resten dolt.

10. C
    Medlem · Jämtland · 73 inlägg

Christoffer Olsson

Medlem
    Körde på Heco A2, 59,90 på Juila, dock har Netonnet större paket till ännu bättre pris på dessa skruvar har jag sett i efterhand.

Är nu klar med altanen, har dragit 20 paket (4000 skruvar), använt mig av samma bits hela tiden(!) från bosch.

Inte EN enda skruv har slirat, gått sönder eller visat någon vinglighet. Alla har gått ner hur fint som helst! Fattar inte att inte en enda skruv på 4000 skruvar hade dåliga spår eller var dålig på annat sätt. Får väl se hur de håller nu framöver, ca 120 kvm altan.

11. H
    Medlem · Västerbotten · 997 inlägg

Holmspel

Medlem
    Nu såg jag att personen ovan inte har varit online på länge men någon annan som har tips på bra och prisvärd trallskruv eller vet om den Netonnet säljer är bra? HECO A2 rostfri. 19:- för 200 st.

12. F
    Medlem · Västra götaland · 6 663 inlägg

fsn

Medlem

Heco är ett känt märke men dom har ju absolut inte levererat i toppskiktet tidigare. Det har varit si och så med kvaliten. Kränger man ut en skruv för det priset så är det nog inte Essve kvalitet direkt

Men jag ser pragmatiskt på det, för 10öre/styck kanske men kan leva med att nån skruv då och då vobblar lite eller att bitsdpåret är grunt? Jag tror att du lätt kan 3-4 dubbla priset utan att få högre kvalitet. Köp

A2 som inte inte är helt rostfri över tid i en kustnära miljö (mina var som nya efter 8år) är också lite hårdare än A4. Jag skulle vara mer försiktig med kalvrisiga A4 med klena skaft. Där hade jag absolut gått på 4,8mm https://www.proffsproduktershop.se/...skruv-syrafast-a4/trallskruv-syrafast-a4.html

• Laddar…
  13. P

permagnuso

Medlem
    Jag körde med rostfria A4 från skruvgrossisten (samma som proffsprodukter) och de var bra. Tror jag drog av en eller max två
    skruvar vis läggningen och nu ett år senare är det en skruv som gått av. I övrigt sitter alla. Så jag är nöjd än så länge. Då drog jag ändå typ 4000 skruv. Förborrade alla skruvarna. Jag gjorde en mall så alla kom mer exakt samma mått från kanten.

14. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg
    Byggmax A4 med C5 klassning 4,2 x 55, 188 sekr/250 st, dessa fungerar utmärkt!
    Själv använder jag mig av Arvid Nilsson av gammal vana sedan byggtiden, dyrare men bra.

Mvh P-A

15. S
    Medlem · Skåne · 511 inlägg

sulfobus

Medlem
    Jag skruvade en altan med dels Essve Corrseal C4 och deras rostfria A4. Efter en tid behövde jag skruva upp delar av trallen och då såg jag att ca hälften av skruvarna var av eller gick av när jag lossade, och endast Corrseal-skruvarna. A4 klarade sig bra. Jag använde slagskruvdragare både för montering och demontering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.