Hej har fått en yta som blivit väldigt grön på trallen.

Hur ska jag göra steg för steg för att få bort detta, helst av allt vill jag få bort allt såklart.

Kan man testa att tvätta bort det nu eller ska man vänta till våren då det blivit lite varmare?

bifogar en bild på hur det ser ut.

• Trätrall med gröna missfärgningar under en kruka och runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Peter & det kan jag göra med en gång & ska det vara varmt eller kallt vatten?

Ursäkta ”dumma” frågor men har noll koll på detta !

Läste nu att man skall undvika det om det ska regna mycket eller vars frost. Så jag får nog avvakta till våren men då skall det testas!

Jag sprayar ogräsättika och låter verka några dagar. Sedan skrubbar jag med rotborste. Gärna med såpa. (Jag oljar inte trallen)

Tack Hasse, använder du kallt vatten sen när du skrubbar av eller varmt? Har hört att varmt vatten kan få träet att resa sig, men kanske en skröna!

Jag kör såklart med vattenslangen, dvs kallt vatten.

Ättika (typ dunk från ÖoB) sprutar jag på med en sådan där lite större blomspruta som man pumpar upp tryck i. När det fått verka efter någon dag så spolar jag vatten och lägger på en sträng såpa som jag borstar rent däcket med.

Såpningen gör jag på hela trädäcket varje vår och på vissa fläckar på hösten. Det är cirka 100 kvm och tar några timmar. Tar det i omgångar och ser det som lite vardagsmotion. Det mesta kan göras med skaft men på vissa ställen får jag knäskura. Tror inte på mirakelmetoder eller sånt som man bara sprayar på och kan sitta och ta en öl under tiden som det löser sig självt.

Jätte stort tack för hjälpen Hasse då har jag planen klar inför i vår. Trevlig helg!

Lycka till! Det finns säkert andra och bättre sätt men jag är nöjd med resultatet.

Ja bara jag får bort skiten är jag nöjd, funkar det inte får jag bara testa en annan metod!

Ja, alger är skit. Jag får känslan av att det blivit värre med åren. Typ att klimatet blivit lite varmare och fuktigare. Värst blir det i skuggan men jag får även problem i fullt solljus.

Ja så är det säkert. Så är det för oss där algerna har blommat ut ordentligt där är det skugga.

Är det en blomkruka som syns i bilden så kan den bidra till att det växer lite extra på trallen runt omkring. Och vissa krukor fuktar i botten så att även tryckt trall kan ta skada och bli porös/murken i ytan.

Det stämmer Anders. Tack för tipset ska genast ta bort krukan !

Eller lägg några träribbor under så den inte står direkt på trallen utan blir luftning, för man vill ju kunna ha lite blommor vid en uteplats i krukor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.