Hej har fått en yta som blivit väldigt grön på trallen.
Hur ska jag göra steg för steg för att få bort detta, helst av allt vill jag få bort allt såklart.
Kan man testa att tvätta bort det nu eller ska man vänta till våren då det blivit lite varmare?
bifogar en bild på hur det ser ut.
Hur ska jag göra steg för steg för att få bort detta, helst av allt vill jag få bort allt såklart.
Kan man testa att tvätta bort det nu eller ska man vänta till våren då det blivit lite varmare?
bifogar en bild på hur det ser ut.
Blanda och spraya på Prick-fri och bara låt det vara,
https://www.hornbach.se/shop/JAPE-Prick-fri-1-l/8446803/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/JAPE-Prick-fri-1-l/8446803/artikel-detaljer.html
Produkter som diskuteras: "Prick-fri"
Prick-Fri 1 liter Jape
För mögel/påväxt på ytor utomhus
281 kr inkl moms
Läs mer
Produkter som diskuteras: "rotborste"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer
Jag kör såklart med vattenslangen, dvs kallt vatten.
Ättika (typ dunk från ÖoB) sprutar jag på med en sådan där lite större blomspruta som man pumpar upp tryck i. När det fått verka efter någon dag så spolar jag vatten och lägger på en sträng såpa som jag borstar rent däcket med.
Såpningen gör jag på hela trädäcket varje vår och på vissa fläckar på hösten. Det är cirka 100 kvm och tar några timmar. Tar det i omgångar och ser det som lite vardagsmotion. Det mesta kan göras med skaft men på vissa ställen får jag knäskura. Tror inte på mirakelmetoder eller sånt som man bara sprayar på och kan sitta och ta en öl under tiden som det löser sig självt.
Ättika (typ dunk från ÖoB) sprutar jag på med en sådan där lite större blomspruta som man pumpar upp tryck i. När det fått verka efter någon dag så spolar jag vatten och lägger på en sträng såpa som jag borstar rent däcket med.
Såpningen gör jag på hela trädäcket varje vår och på vissa fläckar på hösten. Det är cirka 100 kvm och tar några timmar. Tar det i omgångar och ser det som lite vardagsmotion. Det mesta kan göras med skaft men på vissa ställen får jag knäskura. Tror inte på mirakelmetoder eller sånt som man bara sprayar på och kan sitta och ta en öl under tiden som det löser sig självt.
Är det en blomkruka som syns i bilden så kan den bidra till att det växer lite extra på trallen runt omkring. Och vissa krukor fuktar i botten så att även tryckt trall kan ta skada och bli porös/murken i ytan.