Altan & Uteplats
tobbbias: [citat] Snedskruvat uppifrån från båda håll (alltså en från vardera sida av regeln) för att det ska synas så lite som möjligt. Dessutom så har alla långa träreglar en tendens till att vilja vrida sig och böja sig när de torkar så det kan vara väldigt bra att fästa in dem ordentligt. Nej, inga problem med tyngden (än så länge). Det blir första vintern nu som kommer... Beroende
Tigermilk: Ska gjuta väggar till poolen idag och börjar planera trädäcket i detalj. Kommer nog köra med Beijers premiumtrall. Skissade snabbt upp mitt huvudbry... Poolen är inte parallel mot garaget. Min första tanke är att lägga brädorna 90 grader mot nuvarande och snedsåga dem mot garaget, där vi kommer ha en trappa upp på terassen som finns på garagetaket. Några andra förslag på
Niklas_1: Hej! Söker någon i Falun med omnejd som har uterum med skjutpartier från Willab Garden. Och som kan tänka sig att visa det. Gärna Model WG50 eller Wg62. Vi bygger tak just nu och börjar närma oss att beställa skjutdörrar för det tilltänkta uterummet. Jag vill gärna klämma å känna på Wilab Garden som verkar vara en bra kombo av prisvärde/kvalitet. Med vänlig hälsning, Niklas
Holmspel: Körde grundmålade 21x95 som jag klöv på hälften. Några enstaka vred sig men inte ens i närheten av tryckade.
Fridh78: Det är nog mest smuts och gammal olja? Spruta ut tralltvätt eller kanske kraft/fasadtvätt eftersom du ska måla och låt verka enl anvisning. Ställ ner högtrycken på lågt tryck och tvätta ordentligt med ”terassborsten”. Ett alternativ till lasyren som blir väldigt fint är att såpa trallen efter den är tvättad. Spruta ut en 50/50 blandning av såpa och vatten, arbeta in med
Happy75smile: Rekommendera dig använda cuprinol tralltvätt. Det har lite på krafterna att skura eller så väntar man lite längre tid så kommer det sedan bli fint. Så såg min trall ut från början [bild] Efter cuprinol tralltvätt [bild] Efter slip [bild] Efter inoljning [bild]
Tiger79: Gammal tråd, men går det inte att skråskruva en från varje håll för att slippa balkskor?
justusandersson: Fraktionsstorleken på stenkrosset har betydelse för plintarnas utformning. Plintens basyta bör göras tillräckligt stor i förhållande till stenarna i krosset. Generellt sett ökar man plintarean för att få ner marktrycket, även om det inte är aktuellt här.
Robert-san01: Ex: https://www.byggmax.se/limtr%C3%A4-90x90-p08890091?gclid=CjwKCAjwkqPrBRA3EiwAKdtwk9CuGEx_zgoXYoo6jk3v_JBl35vkHJUweRrkJprPZfVh1KhWSm3AMhoCGL0QAvD_BwE
justusandersson: När man ska bedöma svikten hos ett altandäck spelar c/c avståndet mellan golvbjälkarna mindre roll. Det är golvbjälkens spännvidd, dvs avstånd mellan upplagen, som är viktigast. Se min tabell i mitt föregående inslag. Du kan räkna med att en egentillverkad limträbalk kommer att bli starkare och styvare än en C 14 regel, snarare som C 30. Styvheten är den viktigaste egenskapen när
Needas: Eller rama in uteplatsen med större byasten!
Scsi: [citat] Det ska absolut inte vara några problem. Kanske att du få skrapa loss lösa färgflagor men annars är det bara att måla. /Alexander
Frågan: Borra hål anpassat för stolpskon. Vissa fabrikat har mycket gjutskägg och kräver lite större hål. Ankarmassa behövs inte. Stolpskon flyger inte iväg.
Mikasw: Finns skivor i typ minerit som tål fukten. Det blir dyrare, ja, men eftersom det skall stå länge så är det bättre att göra det rätt från början. Vissa behöver man inte spackla utan är avsedda för att vara väggbeklädnad, Dock får man skivskarvar och regelbundna skruvhål.
etompau: Lär väl ta lite längre tid under plasttak. Hur mycket längre, ingen aning.
mrVoodoo: Lovad att försöka ta nån bild så här är en. Det är inte riktigt klart, ska upp med glas mellan stolparna, handledare och belysning och lite annat krimskrams, men ger kanske nån inspiration. Precis tvättat trallen och ska på med nitors wood protection ni ikväll, (deras variant av Sio/kisel bla bla), får hålla tummarna att det blir som tänkt. Det ska dit nåt hemsnickrat bord mellan
paul l-ö: Det krävs inte bygglov för att uppföra en altan vid ett en- eller tvåbostadshus eller tillhörande komplementbostadshus (typ Attefallhus), om altanen byggs inom 3,6 meter från bostadshuset, inte är högre än 1,8 meter och inte placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter. En sådan altan får strida mot den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området. När gäller
Steffo1980: [citat] Trallbrädorna är 145 mm breda, så varje steg är 435 mm djupa. Reglarna är 170 mm höga.
yonna: Tja, ska man vara miljövänlig återstår väl bara flytande galltvål. Inte för att det skulle vara bättre men för att variera sig ... För mig slutade det med att jag använde klorin ... då blev det rent ... jag är oftast miljövänlig. Men det finns en gräns.
Bessess: Någon som ytbehandlat komposittrall, för att undvika fläckar, med gott resultat? Vad användes i så fall?
Linapi: [citat] Ja brf. Jo man behöver nog kolla om det är tillåtet. Jag ville först bara kolla om det ens är möjligt.. Inte lätt att veta när man har noll kunskap om det :rofl: fick bara en tanke liksom... Och kanske oxå undersöka om det är ekonomiskt genomförbart, om det är värt.
salvora: OK. Tack för alla goda råd. Nu blev det som på bilden med ett öppet fack runt trädet. Nere i facket sitter kycklingnät åt sidorna så inte leksaker och annat kan rulla in under däcket. Sågningen runt träden kan behöva snyggas till, men det är lätt gjort senare. [bild]
Probably Wrong: Skulle också gissa på fettfläckar. Vi har samma 'effekt' där vår son har gått runt och pillat med sina fingrar efter maten... :) Såpa borde hjälpa.
Markustiredal: [citat] Det är ca. 120cm bred mellan stolparna 95,95 stolpar som är fasta på bärlina av altanen. Så det ska vara 60cc mellan bjälkarna.
garvin: Skulle inte vara så säker på att . Det blir bra att måla på oljan. Lasyr kan fungera. Varför skulle man ha på mer olja/grundolja?
Claes Sörmland: Orsaken är troligen att det kommer in vatten mellan plattan och underlaget och sen tar frostsprängning hand om att lossa plattan. Visst kan man lappa och laga men det tar inte hand om grundproblemet, att vatten tar sig in under plattorna, så de lär lossna snart igen.
ricebridge: Cellplast. Isolerar, drar inte åt sig fukt. Men brinner bra också, vilket är en nackdel.