10 272 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Skjutbart tygtak med skena till pergola?
Jag tänkte inta ha någon pergola med stomme. Min tante är att jag ska spänna upp två vajrar. I ena änden fäster jag dem i fasaden under takutspånget. Andra änden i ett träd bland annat. På så sätt borde jag kunna gömma duken/taket under takfoten, och dra ut den vid behov.C claes_g84 skrev:
Jag har testat detta nu. Jag utgår från jabos pergolatak/duk som är 4x4 meter. Inpraktiken är den ca 3,6x3,6 meter. Som lattor använder jag 20mm Vp-rör. Det verkar funka fint om rören avlastas på tre ställen. Men det jag har problem med är att de tre vajrarna måste spännas stenhårt för att taket inte ska hänga ner otillfredsställande. Det blir problem att få till stadiga infästningar. Sedan lite vindlast på det också… det känns som att det blir brutala krafter.O Olf Oggler skrev:
Så nu är jag inne på att ändå sätta några reglar med skenor under. Men att hitta något skensystem som inte drar iväg i pris verkar inte vara det enklaste. Någon som har tips?
En variant jag funderar på är att spänna vajrar i underkant på en regel. Då borde man kunna spänna ganska hårt. Ev kan man sätta en vajer både över och under regeln. På så sätt blir lasten symmetrisk och regeln kanske håller sig rak.
Klicka här för att svara