Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Nu är äntligen dräneringen avslutas och tomten grovåterställd. Firman förberedde för altan genom att lägga kross, jämna till och padda.
Jag har bestämt mig för att bygga ett lågt trädäck av den enkla anledningen att jag annars täcker för källarens ljusinsläpp. Jag har ungefär 18 cm upp till underkant glas, se bild.
Jag hade tänkt använda terassfötter och lägga reglar längs med huset, cc 60, och därefter 28 mm trall ut från huset. Jag inbillar mig att det blir lättare att få i våg än att lägga ungefär 18 reglar ut från huset för att lägga trallen längs med.
Men 18 cm är inte mycket. Och därför denna tråd.
Jag har två alternativ. Antingen använda 50x50-plattor, låga terassfötter och 45x95 som reglar. Då är jag uppe i 45 (plattornas höjd), 20 (låga fötter), 95 (reglar) och 28 (trall), alltså totalt ca 190 mm.
Eller också ställer jag lite högre terassfötter direkt på gruset. Då kan jag bygga ett lite lägre däck och ändå använda 120 mm reglar.
Ge mig era bästa argument, för eller emot de olika förslagen.
Bonusbild på plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har bestämt mig för att bygga ett lågt trädäck av den enkla anledningen att jag annars täcker för källarens ljusinsläpp. Jag har ungefär 18 cm upp till underkant glas, se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade tänkt använda terassfötter och lägga reglar längs med huset, cc 60, och därefter 28 mm trall ut från huset. Jag inbillar mig att det blir lättare att få i våg än att lägga ungefär 18 reglar ut från huset för att lägga trallen längs med.
Men 18 cm är inte mycket. Och därför denna tråd.
Jag har två alternativ. Antingen använda 50x50-plattor, låga terassfötter och 45x95 som reglar. Då är jag uppe i 45 (plattornas höjd), 20 (låga fötter), 95 (reglar) och 28 (trall), alltså totalt ca 190 mm.
Eller också ställer jag lite högre terassfötter direkt på gruset. Då kan jag bygga ett lite lägre däck och ändå använda 120 mm reglar.
Ge mig era bästa argument, för eller emot de olika förslagen.
Bonusbild på plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Men hur långt ut från huset har du tänkt att altanen ska gå? Och bredd? Du kommer ha lika ”svårt” att lägga dina, då förmodat, långa parallella skruvreglar som vinkelräta. För du lär ju ha 60cm cc oavsett håll du lägger skruvreglarna. 18cm är inte mycket så 145 eller nästan 120 krävs för att det inte ska bygga för mycket.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Ytan är 10,7x3 m.
Plattor med mellanlägg plus 45x120 är förstås också ett alternativ. Då bygger det 45+120+28, alltså drygt 195. Det är acceptabelt. Jag gillar idén eftersom den är billig. Plattor finns ju.
Plattor med mellanlägg plus 45x120 är förstås också ett alternativ. Då bygger det 45+120+28, alltså drygt 195. Det är acceptabelt. Jag gillar idén eftersom den är billig. Plattor finns ju.
Får räkna med salning eller flis för ett plant bjälklag, vet inte hur mycket ditt underlag skiljer..Henningelvis skrev:
Redigerat av moderator:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Hur många källarfönster är det? Finns ju en variant där man gör en liten nedstickare just vid fönstret bara för att inte täcka det… Risk att det blir världens lövfälla dock.
Men ska ni ha möbler och annat löst bråte på altanen så kanske ljusinsläppet blir förhindrat oavsett?
Men ska ni ha möbler och annat löst bråte på altanen så kanske ljusinsläppet blir förhindrat oavsett?
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Tre på typ en meter styck, så nästan en tredjedel av längden skulle bli "nedstick" in mot huset. Jag har funderat på det men tror inte det blir bra.K kniv skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Innan du låser in dig på att gå the extra mile för låg bygghöjd. Testa blockera fönstren och se om det blir så dåligt som man tror i källaren. Risken är väl att ni ska ha bråte på altanen sen också som åtminstone blockerar delvis?
I vår källare blev det inte det. Visst, fint med naturligt ljus men inte så att tvätten blir så mycket roligare.
I vår källare blev det inte det. Visst, fint med naturligt ljus men inte så att tvätten blir så mycket roligare.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Det är gillestuga och gym/musikrum mot den här sidan. Tvättstugan är på andra sidan huset. Det här är också söderläge, så mycket av ljuset därnere kommer in genom de här gluggarna.K kniv skrev:Innan du låser in dig på att gå the extra mile för låg bygghöjd. Testa blockera fönstren och se om det blir så dåligt som man tror i källaren. Risken är väl att ni ska ha bråte på altanen sen också som åtminstone blockerar delvis?
I vår källare blev det inte det. Visst, fint med naturligt ljus men inte så att tvätten blir så mycket roligare.
Renoverare
· Uppsala
· 2 173 inlägg
Uppdaterar drygt ett år senare med hur det blev. Det blev plattor direkt på gruset som det tog sitt lilla tag att få ungefär i våg. bjälklaget i 45x95 med fyra upplag på varje tremeters längd. Jag köpte en låda med pallningsbrickor från Biltema, som var otroligt smidiga för att få allt exakt i våg. Sedan stöttade jag upp med två klossar på varje platta. Underlagspapp under förstås. Två kortlingar per sektion som skruvades i klossarna. Blev väldigt rakt och väldigt stumt. 28x145 trall på det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt! Jag fattar inte var pallningsbrickorna är?Henningelvis skrev:
Uppdaterar drygt ett år senare med hur det blev. Det blev plattor direkt på gruset som det tog sitt lilla tag att få ungefär i våg. bjälklaget i 45x95 med fyra upplag på varje tremeters längd. Jag köpte en låda med pallningsbrickor från Biltema, som var otroligt smidiga för att få allt exakt i våg. Sedan stöttade jag upp med två klossar på varje platta. Underlagspapp under förstås. Två kortlingar per sektion som skruvades i klossarna. Blev väldigt rakt och väldigt stumt. 28x145 trall på det.
[bild]