Ska bygga en altan och har stött på lite huvudvärk. Har en betongplatta som lutar mot huset, altanen kommer täcka hela plattan och även en del av gräsmattan. Hur mycket gör det att plattan lutar mot huset när altanen är på plats, kommer ju inte några enorma mängder vatten dit när altanen är på plats.
Funderade om jag måste fylla upp med lite grus för att få rätt lutning, sen på med markduk. Men bör jag då gå ut med markduken även på gräset eller räcker det att jag täcker plattan så jag får bort eventuellt vatten?
Tänkte använda plattan som stöd för altanen på något sätt, där det går. Stödpunkterna som hamnar utanför plattan tänkte jag gräva ut för marksten och lägga grus under stenen?
Låter det som en vettig plan eller är jag ute och cyklar? Bifogar ritad bild på eländet. Ej i skala, streckade linjen är den tänkta altanen
Funderade om jag måste fylla upp med lite grus för att få rätt lutning, sen på med markduk. Men bör jag då gå ut med markduken även på gräset eller räcker det att jag täcker plattan så jag får bort eventuellt vatten?
Tänkte använda plattan som stöd för altanen på något sätt, där det går. Stödpunkterna som hamnar utanför plattan tänkte jag gräva ut för marksten och lägga grus under stenen?
Låter det som en vettig plan eller är jag ute och cyklar? Bifogar ritad bild på eländet. Ej i skala, streckade linjen är den tänkta altanen
Administrator
· Skåne
· 8 665 inlägg
Både markduk och grus släpper väl igenom vatten?
Alternativ som jag kan komma på är att gjuta på plattan så att den sluttar utåt, eller kanske att fästa en lutande plåt i grund eller fasad så att vattnet rinner från huset. Men det finns säkert andra här som har bättre förslag.
Alternativ som jag kan komma på är att gjuta på plattan så att den sluttar utåt, eller kanske att fästa en lutande plåt i grund eller fasad så att vattnet rinner från huset. Men det finns säkert andra här som har bättre förslag.
Var ute och mätte med laser nu, plattan går 2.55m ut från huset, på den sträckan lutar den 8cm, ytterkant på plattan är då högsta punkt sedan lutar gräsmattan svagt åt andra hållet. Skulle bli att lägga en plåt nästan hela vägen upp mot fasadens underkant. Det kanske inte gör något egentligen. Men då hamnar också altanen nästan mot plåten där närmast huset.
Skulle också kunna spräcka plattan på halva bredden med snigeldynamit och få ner höjdskillnaden ganska många cm.
Skulle också kunna spräcka plattan på halva bredden med snigeldynamit och få ner höjdskillnaden ganska många cm.
Medlem
· Blekinge
· 12 212 inlägg
Vattnet rinner väl mot huset redan nu, eller? Lite trätrall ovanför gör väl ingen skillnad.
Altanen stoppar inget vatten. Gjut på plattan så att du får fall från huset….A Antong skrev:Ska bygga en altan och har stött på lite huvudvärk. Har en betongplatta som lutar mot huset, altanen kommer täcka hela plattan och även en del av gräsmattan. Hur mycket gör det att plattan lutar mot huset när altanen är på plats, kommer ju inte några enorma mängder vatten dit när altanen är på plats.
Det låter som om plattan satt sig ordentligt om den lutar hela 8 cm. Jag gissar att plattan inte kommer tillföra någon nytta för framtida projekt om den lutar så illa. Eller skulle den gå att använda i framtiden?
Kan det vara så att den inte är så tjock och att den kanske t om kan gå att slå sönder med slägga så blir du av med den? Givetvis ett tungt och tråkigt jobb, men det låter som om plattan bara kan orsaka problem. Vore nog skönt att bli av med.
Innan man börjar gå loss med slägga bör man nog försäkra sig att den är loss från husets konstruktion.
Kan det vara så att den inte är så tjock och att den kanske t om kan gå att slå sönder med slägga så blir du av med den? Givetvis ett tungt och tråkigt jobb, men det låter som om plattan bara kan orsaka problem. Vore nog skönt att bli av med.
Innan man börjar gå loss med slägga bör man nog försäkra sig att den är loss från husets konstruktion.
Redigerat:
Vet du historien bakom plattan? Kan det vara så att någon tidigare ägare tänkt sig någon utbyggnad, eller är det en altansnutt i betong?
När den satt sig så illa är nog underlaget inte gjort på bästa sätt varpå den inte skulle vara lämplig att bygga på. Det kanske kan avslöja syfte och tjocklek tänker jag. Är det bara för en snutt altan kanske den inte ens sitter fast i huset?
Spännande hur du löser det. Men väldigt konstigt med en platta som någon lagt energi och kraft på som satt sig så illa.
När den satt sig så illa är nog underlaget inte gjort på bästa sätt varpå den inte skulle vara lämplig att bygga på. Det kanske kan avslöja syfte och tjocklek tänker jag. Är det bara för en snutt altan kanske den inte ens sitter fast i huset?
Spännande hur du löser det. Men väldigt konstigt med en platta som någon lagt energi och kraft på som satt sig så illa.
Plattan är tjock, vet inte hur tjock men 20cm är den då alla gånger. Den sitter inte i huset vad jag kan se, är en cm brett mellanrum mellan hus och platta. Tror att plattan har agerat altan en gång i tiden. Grannen har en altan som lutar mot huset så jag skulle gissa att den är byggt direkt på plattan. Många grannhus har likadana lösningar som gjordes samtidigt i kvarteret.
Ta bort den är ju bäst, men den verkar vara väldigt tjock så jag behöver nog mer än en slägga. Och klona mig för att hinna med allt😅
Ta bort den är ju bäst, men den verkar vara väldigt tjock så jag behöver nog mer än en slägga. Och klona mig för att hinna med allt😅
Vad har du för grundläggning på huset?
Har du någon form av dränering som fungerar?
Har du märkt något fuktrelaterat problem på den sidan huset?
Du kanske kan göra som du tänkt i ditt första inlägg.
Om du har en fuktig källare kanske du måste ta bort plattan.
//AA
Har du någon form av dränering som fungerar?
Har du märkt något fuktrelaterat problem på den sidan huset?
Du kanske kan göra som du tänkt i ditt första inlägg.
Om du har en fuktig källare kanske du måste ta bort plattan.
//AA
Jag har krypgrund som är åtgärdad av firma med plast på mark upp på grundmur, tätad samt avfuktare. Inga problem med fukt vad varken jag eller firman som utförde jobbet lagt märke till.
Har börjat slinka in på spåret att göra en ränna för att leda bort vatten. Sågar snitt och bilar bort mellan snitten och gör fall från huset, lär inte ta något märkvärdigt i tid. Billigt hyra grejer över en helg också. Grisar bara så förbannat med sågen så man får täcka fasaden, men de är ju ett litet problem.
Visst går det att låta det vara och bygga altanen som tänkt. Jag skulle tro att plattan har varit där sedan huset byggdes då gubben som bott här satte husbyggarna att bygga ut lite allt möjligt i samma veva som dom slog upp kåken år -73. Alternativt har han gjutit den själv efteråt, men ingenting som hans barn har nämnt något om (dom vi köpt huset av). Så jag förmodar att han isåfall gjutit den för väldigt länge sedan.
Kapar min egen tråd lite och passar på att fråga om avstånd på markstenar. Om jag gräver ur gräset på varje ställe det ska vara sten så fyller jag i grus som den står på.
Hur tätt bör man sätta stenarna? Jag tror att det blir att bygga med 45x170 både bärlina och ram. Har räknat på 50cc på reglarna, mest för att 60cc låter långt med 28mm trall, och 40cc så kan jag nästan skippa trallen 😆 ska nämnas att den tänkta altanen förväntas bli ca 9m efter husväggen och någonstans kring 3,6-3,8m ut, kanske till och med 4m om jag får feeling. 😆
Tackar så mycket för hjälpen hittills!
Har börjat slinka in på spåret att göra en ränna för att leda bort vatten. Sågar snitt och bilar bort mellan snitten och gör fall från huset, lär inte ta något märkvärdigt i tid. Billigt hyra grejer över en helg också. Grisar bara så förbannat med sågen så man får täcka fasaden, men de är ju ett litet problem.
Visst går det att låta det vara och bygga altanen som tänkt. Jag skulle tro att plattan har varit där sedan huset byggdes då gubben som bott här satte husbyggarna att bygga ut lite allt möjligt i samma veva som dom slog upp kåken år -73. Alternativt har han gjutit den själv efteråt, men ingenting som hans barn har nämnt något om (dom vi köpt huset av). Så jag förmodar att han isåfall gjutit den för väldigt länge sedan.
Kapar min egen tråd lite och passar på att fråga om avstånd på markstenar. Om jag gräver ur gräset på varje ställe det ska vara sten så fyller jag i grus som den står på.
Hur tätt bör man sätta stenarna? Jag tror att det blir att bygga med 45x170 både bärlina och ram. Har räknat på 50cc på reglarna, mest för att 60cc låter långt med 28mm trall, och 40cc så kan jag nästan skippa trallen 😆 ska nämnas att den tänkta altanen förväntas bli ca 9m efter husväggen och någonstans kring 3,6-3,8m ut, kanske till och med 4m om jag får feeling. 😆
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hmm, om plasten ligger rätt så kan väl ingen markfukt komma upp? Behövs verkligen avfuktaren då?A Antong skrev:
Är det inte enklare att gjuta lite ovanpå?A Antong skrev:Har börjat slinka in på spåret att göra en ränna för att leda bort vatten. Sågar snitt och bilar bort mellan snitten och gör fall från huset, lär inte ta något märkvärdigt i tid. Billigt hyra grejer över en helg också. Grisar bara så förbannat med sågen så man får täcka fasaden, men de är ju ett litet problem.
A Antong skrev:Visst går det att låta det vara och bygga altanen som tänkt. Jag skulle tro att plattan har varit där sedan huset byggdes då gubben som bott här satte husbyggarna att bygga ut lite allt möjligt i samma veva som dom slog upp kåken år -73. Alternativt har han gjutit den själv efteråt, men ingenting som hans barn har nämnt något om (dom vi köpt huset av). Så jag förmodar att han isåfall gjutit den för väldigt länge sedan.
Lyfter min tråd lite, jag hade så enormt mycket rötter från träd i gräsmattan så det gick inte att bara gräva bort för plattorna till altanen, det slutade med en minigrävare son kom och tog bort gräs jord och rötter. Han fick dock lite feeling och grävde lite väl djupt kan jag tycka. Nåväl, nu till frågan, om jag lägger på markduk och ska fylla upp med grus nu, vilken storlek bör jag ta?
Ska tilläggas att jag vid regn får väldigt mycket vatten i min fina grop som rinner undan väldigt sakta. Om jag sätter markduk och typ 8/16 så får jag ju likadan vattenansamling under 8/16 lagret, vilket inte känns helt kul? Ska man sätta material med nollfraktion i och padda det med fall ut mot gräsmattan så det mesta rinner iväg redan uppe på, eller fungerar det inte så?
Tanken är sedan att ha en sträng med grus mellan altan och gräs för att underlätta vid klippning, och för att jag gillar när man ramar in altanen med en gruskant.
Ska tilläggas att jag vid regn får väldigt mycket vatten i min fina grop som rinner undan väldigt sakta. Om jag sätter markduk och typ 8/16 så får jag ju likadan vattenansamling under 8/16 lagret, vilket inte känns helt kul? Ska man sätta material med nollfraktion i och padda det med fall ut mot gräsmattan så det mesta rinner iväg redan uppe på, eller fungerar det inte så?
Tanken är sedan att ha en sträng med grus mellan altan och gräs för att underlätta vid klippning, och för att jag gillar när man ramar in altanen med en gruskant.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden