Jag skulle vilja ha ett tak över uteplatsen, den röda delen av huset. Taket är ganska lågt så det kanske inte går. Har ni tips på hur jag kan göra? Bifogar bild av huset och av ett annat hus som inspirerats av.
Hej
Tänkte du ha kvar trallen och dess bärlinor under eller ska något av detta tas bort?
Ett sätt du kan göra är att sätta nya plintar utanför den nuvarande däcket och fästa en bärlina på husväggen.
Ett tak med flack lutning lär det bli ja. Så risk att långa personer slår i huvudet längst ut.
Tänkte du ha kvar trallen och dess bärlinor under eller ska något av detta tas bort?
Ett sätt du kan göra är att sätta nya plintar utanför den nuvarande däcket och fästa en bärlina på husväggen.
Ett tak med flack lutning lär det bli ja. Så risk att långa personer slår i huvudet längst ut.
Ser visst ut som att det redan finns rejäla plintar där räcker är fäst, så det borde gå att fästa stolpskor i dem.
Men den nedersta plankan på husväggen ser riktigt dålig ut. Har du kollat så att trädäcket virke är friskt undertill?
Men den nedersta plankan på husväggen ser riktigt dålig ut. Har du kollat så att trädäcket virke är friskt undertill?
Faktum är att vi har rivit trädäcket för några veckor sedan och ska bygga ett nytt. Och jo, jag vet att nedersta plankan är helt rutten. Den ska bytas!Pjosk75 skrev:
Der jag funderar mest på är hur lutningen på taket blir och hur man ska ansluta det till det befintliga taket.
Ja det är det jag är rädd för, att det blir lite för lågt.Pjosk75 skrev:
Trädäcket rev vi faktiskt för några veckor sedan och ska bygga nytt.
Är plintarna i bra skick så har du en bra grund att fästa stolpskor för att fästa stolparna i.T Tove. skrev:
Det borde räcka att det nya taket hamnar under hängrännan.
Om det svarta brädan ovanför dörren tas bort borde det gå plats en regel som skruvas fast i väggen. I den fäster du sedan reglarna för det nya taket med balkskor.
Var i landet är detta för resten? tänker att takets utformning beror på hur mycket snö det kan tänkas hamna på det under vintern.
Om du lägger takpapp så räcker det med 1,4 graders lutning. Så lite över 200 cm längst ut borde det kunna bli.
Tack! Det är på Gotland så det blir inte så mycket snö för det mesta. I år kom det dock en del.Pjosk75 skrev:
Är plintarna i bra skick så har du en bra grund att fästa stolpskor för att fästa stolparna i.
Det borde räcka att det nya taket hamnar under hängrännan.
Om det svarta brädan ovanför dörren tas bort borde det gå plats en regel som skruvas fast i väggen. I den fäster du sedan reglarna för det nya taket med balkskor.
Var i landet är detta för resten? tänker att takets utformning beror på hur mycket snö det kan tänkas hamna på det under vintern.
Om du lägger takpapp så räcker det med 1,4 graders lutning. Så lite över 200 cm längst ut borde det kunna bli.
Klicka här för att svara