Ska bygga paneler med spaljé som ser ut ungefär som den här.
IMG_0557.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ramen kommer göras av trallbrädor som sedan spikas i ett bakomliggande regelverk på min altan.

Med tanke på att ramen byggs i tryckimpregnerade trallbrädor så kommer den ju röra på sig när den torkar. Tror ni det kommer se snyggare ut över tid att köra raka hörn som i bilden än att gersåga dem 45 grader?

P Peter321 skrev:
Med tanke på att ramen byggs i tryckimpregnerade trallbrädor så kommer den ju röra på sig när den torkar.
Använd torrt virke istället. Dvs köp det torrt eller torka det själv.
P Peter321 skrev:
Tror ni det kommer se snyggare ut över tid att köra raka hörn som i bilden än att gersåga dem 45 grader?
Vad man tycker ser snyggast ut bör man inte överlåta åt andra att tala om. Där skall man lita på sig själv. Är man osäker bör man välja de lösning som är bäst eller enklast att göra.

Ev glipor kommer ingen att lägga märke till så jag skulle tro att det funkar vilket som.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Använd torrt virke istället. Dvs köp det torrt eller torka det själv.

Vad man tycker ser snyggast ut bör man inte överlåta åt andra att tala om. Där skall man lita på sig själv. Är man osäker bör man välja de lösning som är bäst eller enklast att göra.

Ev glipor kommer ingen att lägga märke till så jag skulle tro att det funkar vilket som.
Tack! Jag skulle helst vilja använda det tryckimpregnerade jag redan köpt så då kvarstår alternativet att torka. Har två alternativ här - antingen i det uppvärmda garaget eller utomhus i söderläge under takfot. Vilket tror ni går snabbast? Tänker utomhus trots att nätterna återför lite fukt?

Jag har ingen fuktmätare men kan man gissa hur lång tid det tar för att torka ut det..? Flera månader? Trallvirket är 28x70.

P Peter321 skrev:
Tack! Jag skulle helst vilja använda det tryckimpregnerade jag redan köpt så då kvarstår alternativet att torka. Har två alternativ här - antingen i det uppvärmda garaget eller utomhus i söderläge under takfot. Vilket tror ni går snabbast? Tänker utomhus trots att nätterna återför lite fukt?

Jag har ingen fuktmätare men kan man gissa hur lång tid det tar för att torka ut det..? Flera månader? Trallvirket är 28x70.
Ute under tak går snabbt såhär års, gissar att det är är möbeltorrt till midsommar om du strö lägger det i söderläge under takfoten i dag.

F fribygg skrev:
Ute under tak går snabbt såhär års, gissar att det är är möbeltorrt till midsommar om du strö lägger det i söderläge under takfoten i dag.
Det är en spaljé utomhus som skall byggas inte en möbel. Så det finns ingen mening att torka så mycket i detta fallet. Tänk oxo på att torrt virke utomhus sväller när det blir fuktigt.

• Gilla
PetterGe
  • Laddar…
O O skrev:
Det är en spaljé utomhus som skall byggas inte en möbel. Så det finns ingen mening att torka så mycket i detta fallet. Tänk oxo på att torrt virke utomhus sväller när det blir fuktigt.
Torkning ute i sol och vind ett par veckor nu i maj borde göra virket tillräckligt torrt för ändamålet

Precis! Generellt kan man säga att man skall torka/anpassa virket i den miljö det skall användas.

Perfekt, då siktar jag på att bygga om ett par veckor. 👏 Virket ligger och torkar till sig på tänkt plats nu. ☺️

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.