Hej, har panik, en dålig trappa med dåligt tryckt virke, att byta ut det just nu är inte aktuellt. Håller på att skrapa bort löst sittande oljebaserad färg som gissar vi av torka flagnat massor. Det är på den soligaste sidan det släppt. Sen innan vi hade den, är det lagt någon sorts massa i mängder av fula håliga knaggar, som ju till viss del dolt av färgen. VAD kan vi göra för att få det vettigt igen? Vi har lite kvar av den oljebaserade färgen, men känner att det kommer ju att bli samma igen om två år😓Anledningen att det varit målat med oljebaserad färg, är att hela trädäcket varit målat med terasslasyr och att förhandlare sa att detta var enda alternativet efter det. Har känt oss lurade då det bara håller två år, eller ett egentligen. Såå tröttsamt. Finns det npgot man kan lägga i hål som är övermålningsbart?Tips någon? Tack🙏

• 20260426_164034.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260426_164016.jpg
    Skapa konto
P
Att det är mycket kvistar och sånt är ju normalt i tryckt virke som ju ofta är av låg kvalitet , då det är det virket som är enklast och finns överflöd av då det inte går att sälja som tex reglar där det inte får ha för mycket deffekter för att klara klassningen på finare regelvirke..

Att måla tryckt virke som sitter helt ute oskyddat i det fria är ju ofta besvärligt och svårt att få att hålla bra över tid.. Det är iaf min bild av världen.. bättre med nån olja som kan bättras då och då och fukten kan både gå in i virket och torka ut igen utan nån färg som ställer till med problem

Har man börjat med olje baserat så är det ju sant att det brukar vara svårt att få nåt annat färgsystem att sitta..

Känns som det i det här läget du är i nu är att prova med olika former av altantvätt och se hur det ser ut efter en sån rengöring och sen prova olja det igen men inte med ljus färglös olja om man inte får träet helt ljust utan massor med jobb utan gå på en färgad nyans på olja men kvistar och sånt kommer såklart att synas och finnas där. Att måla det igen tror jag leder till mer nya problem liknande dom du haft..

Att få det att se ut som nytt ljust tryckt virke tror jag kommer bli svårt utan man lär välja så mörk oljning så färgskiftningarna inte syns och acceptera vissa nyanskillnader..

Det andra alternativet är väl att gå på så mörkt som roslagsmahogny i dom lite mörkare nyanserna på blandning.

Men det mesta av färgen som är på måste såklart bort . men finns väl undersidor och andra ytor där olika terasstvätt och målartvätt kan provas efter nåt som biter bra och får bort det mesta. med rimlig arbetsinsats.

Vi räddade en gammal altan som var jäkligt mörk troligen nån gammal variant av rolagsmahogny och oljat i olika omgångar ,men vi provade lite olika trädäcksrengöring / altantvätt och flera omgångar så fick vi bort mycket av det mörka nästan svarta ytan... sen körde vi med högtryckstvätt för att få bort ett lager med fan vet vad... högtryckstvätt trycker i vatten och skapar en massa stickor men sen hyrde vi golvslip av stor skakmodell och slipade hela altanen sen på med ofärgad träolja och vi har ett flammigt reslutat som ser gammalt ut som ungefär såhär värdens sämsta bild men den jag hittade..

Högtryckstvätt är väl egentligen aja baja men jämfört med att slipa bort skit så slipar jag hellre bort stickig yta till slät gårr fort jämfört med att skrapa / slipa bort allt . bara låta torka ordentligt så allt vatten kommer ur igen. annars är det svårt att få i nån olja som ska sugas in i träet ..

Det här är inget facit utan mer som jag gjort och resonerat.. provas på egen risk och med omdömme påslaget. kanske prova på liten yta som inte syns så bra,

• trall.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Tvätta med högtryckstvätt (utan att blåsa sönder trät).
Invänta en period där det varit torrt och varmt ett tag.
Använd tunn lasyr istället för färg. Allra helst lösningsmedelsbaserad (vilket kan vara svårt att få tag i nuförtiden).

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Min far brukade säga: Så skulle jag ha gjort.
I detta fallet hade han haft rätt.

H Hybro skrev:
Min far brukade säga: Så skulle jag ha gjort.
I detta fallet hade han haft rätt.
Vad hade han gjort då🙉

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Som sagts innan i tråden, högtryckstvätta bort färg, slipa/skrapa det som inte kom av i tvätten, vänta några dagar, olja med billigaste träoljan. Kommer bli lite mörkare men kan hålla många år till.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Pernilla Troedsson Pernilla Troedsson skrev:
Vad hade han gjort då🙉
Läs MagHams inlägg, strax ovanför.

Satsuki
Skulle lasyr kunna vara något? Det tränger ju in i träet på annat sätt än färg som lägger dig på ytan. Kanske mörkpigmenterad olja som döljer knastarna lite?

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Lasyr kan bli väldigt flammigt på gammalt slipat virke och än värre på gammalt, slipat och målat. En variant är att köra ofärgad lasyr i första strykningen för att jämna ut hur mycket lasyr som sugs in i trät men också för att se om det finns ställen där lasyren inte fäster. Fäster det inte får man slipa mer och testa igen.
När/om man får en jämn beläggning av ofärgad lasyr kan man stryka på en lasyr med pigment.

• Gilla
Pernilla Troedsson
  • Laddar…
Jag har prövat lite olika över åren. Just nu är Roslagsmahogny favvo på tryckt, jag tycker det verkar som att tjäran håller påväxten borta så det är mindre att tvätta på våren men tar inte gift på det.

• Gilla
Shiba15
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Lasyr kan bli väldigt flammigt på gammalt slipat virke och än värre på gammalt, slipat och målat.....
Jo, det stämmer säkert, men jag tänker att ett staket inte behöver ha samma finish som en nylackerad kökslucka.

Du skriver inte vilken lasyr som använts men vi är väldigt nöjda med Nordsjö Tinova UV Super Terrace. Vårt 15 år gamla trädäck hade under årens lopp blivit inoljat med diverse träoljor och var inte snyggt. Beroende på vädersträck var ytan utsatt både för hala alger och intensivt solljus som brände sönder träet.

Vi tvättade med såpa och målade däcket i en ljus kulör (för att undvika att det blir onödigt varmt i solen) som i stort sett täcker träet. Efter 8 år vet vi att vi behöver såpskura varje vår för att få bort smuts och alger. Vi underhållsmålar ca vart annat år. Däcket är i nu princip utan stickor/spetor, behagligt att gå på och ger under sommaren intrycket av ett golv snarare än ett trädäck. Förutom underhållet är enda nackdelen att när det regnar lägger sig vattnet på ytan och det tar lite längre tid att torka än tidigare.

Pernilla Troedsson Pernilla Troedsson skrev:
Hej, har panik, en dålig trappa med dåligt tryckt virke, att byta ut det just nu är inte aktuellt. Håller på att skrapa bort löst sittande oljebaserad färg som gissar vi av torka flagnat massor. Det är på den soligaste sidan det släppt. Sen innan vi hade den, är det lagt någon sorts massa i mängder av fula håliga knaggar, som ju till viss del dolt av färgen. VAD kan vi göra för att få det vettigt igen? Vi har lite kvar av den oljebaserade färgen, men känner att det kommer ju att bli samma igen om två år😓Anledningen att det varit målat med oljebaserad färg, är att hela trädäcket varit målat med terasslasyr och att förhandlare sa att detta var enda alternativet efter det. Har känt oss lurade då det bara håller två år, eller ett egentligen. Såå tröttsamt. Finns det npgot man kan lägga i hål som är övermålningsbart?Tips någon? Tack🙏
Är det skräpvirket Organowood? Det är sämre än obehandlat.

Tomas Nilsson Tomas Nilsson skrev:
Är det skräpvirket Organowood? Det är sämre än obehandlat.
Det vet jag inte

B bassola skrev:
Du skriver inte vilken lasyr som använts men vi är väldigt nöjda med Nordsjö Tinova UV Super Terrace. Vårt 15 år gamla trädäck hade under årens lopp blivit inoljat med diverse träoljor och var inte snyggt. Beroende på vädersträck var ytan utsatt både för hala alger och intensivt solljus som brände sönder träet.

Vi tvättade med såpa och målade däcket i en ljus kulör (för att undvika att det blir onödigt varmt i solen) som i stort sett täcker träet. Efter 8 år vet vi att vi behöver såpskura varje vår för att få bort smuts och alger. Vi underhållsmålar ca vart annat år. Däcket är i nu princip utan stickor/spetor, behagligt att gå på och ger under sommaren intrycket av ett golv snarare än ett trädäck. Förutom underhållet är enda nackdelen att när det regnar lägger sig vattnet på ytan och det tar lite längre tid att torka än tidigare.
Lasyren du nämner, funkar det att måla om den om o om igen? Det var just det som färghandlaren sa var problemet, att jag inte skulle lägga lasyr på lasyr. Han sa, senast idag faktiskt, att den oljebaserade färgen från gjoeko är det enda jag kan måla med. Han har sålt färg i 40 år😟

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.