Altan & Uteplats
DanielSt81: [citat] Kollat runt lite och det finns många där det är någon enstaka sprucken i ett bunt. Jag hade även brädor som fick sprickor genom hela brädan 2 dagar efter jag hade lagt. Och det berodde inte på hur jag la dom. La även bara ut några som började spricka. Fanns tom värre än på bilderna med sprickor så att man kunde tro det var två brädor (se bild). Sen med hål osv det är
Peppe_1.0: Ja så är det. Tänker mig lite mjukare o skönare för fötterna😅 Behöver absolut inte få bort all gammal lasyr. Kan följande vara bra: 1. Skura/ skrubba 2. Ev slipa lite lite lätt för hand 3. Lägga på linoljesåpa Fungerar linoljesåpa med ljust pigment? Någon som har erfarenhet av det?
Granarna: [citat] Skyddar det ändträt i panelen? Tänker att problemet är t.ex. snö och annat som lägger sig under panelen och att det vid regn stinker uppåt om det är ett för litet avstånd (
crazytok: Ok, så du tycker inte att jag behöver vara orolig då och hitta en lösning eller åtgärda något i nuläget? Utan tvätta, måla, glasa in och se om det fortsatt är ett problem först nästa vår då kanske?
bjornligan: Hur fästa bärlinan/regel i fasaden, ser ut att lagom bli i höjd där "spikregeln för panelen" är. Till höger är det oklart beklädnad dock är grunden där solid och verkar ej ihålig som grunden på vänstra delen(med panel) undviker gärna sätta plintar 40cm ut och låta den vara flytande då jag klarar mig med en Bärlina utåt annars och gräver helst bara till den. Den gamla altanen
Ställmästarn: [citat] Tryckt eller inte tryckt, oavsett vad man har så kan man smörja lite. Numera lägger jag syllpapp under brädorna, alltså remsor på syllarna. Det tycker vissa är helt åt h-e.
roli: [citat] Jag har haft lite olika för att fästa stolpskor och plintjärn. Först använde jag finbetong men det var onödigt jobbigt om man hade ”tajta” hål för då fick men sila bort gruset/de större stenarna i betongen för att inte få problem att få ner stången. Gick sedan jag över till ankarmassa som fungerar utmärkt det också men man måste vara snabb med montaget för massan
joasag: [citat] Jag har redan en hel del 45x70. Det borde väl räcka gott och väl. Baksidan av bänkskivan kommer jag skruva en stående 45x70 regel i 90x90 stolparna, sen lägga en liggande 45x70 över denna. Och utöver det sätter jag ben under. I framkant så står köket endast på ben. Har ritat upp på ett ungefär hur jag tänker mig: [bild] Det jag inte riktigt vet är om jag behöver reglar
ejrew: Hej! Jag har precis lagt en ny uteplats i glimmerskiffer och är nu framme vid sista momentet – fogningen. Jag funderar på att använda Flexibel Hårdfog Pavifix (beige). Produktlänk: https://stenbolaget.se/products/flexibel-hardfog-pavifix-beige Tanken är att få en fog som är relativt fast men ändå flexibel, som klarar rörelser, frost och som står emot ogräs bättre än vanligt
maah: Direkt mot träet Jag har byggt så två gånger och det har funkat bra.
daviden: Dickson heter ett företag som kanske säljer. Jag har beställt prover så får vi se vad händer.
Ruddelidutt: Tack, precis de svaren jag ville ha 😊😊
cpalm: Nu lämnar bilderna tyvärr en hel del att önska, så ingen aning utifrån detta. Men virke med märg får alltid en längsgående spricka på minst en sida, om det nu skulle vara så.
Eva Karlsson7070: [citat] Å tråkigt🙈 vad kan man byta till då eller hur löste du det?
Matti_75: Ja armeringen skall bara ta hand om dom dragkrafter som uppstår i betongen. I en bänkskiva får du dom i underkant men dom är små. Så med en armering som är rostskyddad skulle jag sätta den 15mm från underkanten.
Kadaver: [citat] Sjukt snyggt !!! En fråga, gällande att du platsgjöt bänkskivan. Har du fibercementskiva i botten, eller vad har du lagt där? Gjorde du även en droppkant, för underlaget ser inte ut att synas när det väl var färdigt. Igen, riktigt snyggt 😀
majanr9: [citat] Hej! Byggde ni in? Vi går i samma tankar & skulle gärna veta hur ni gjorde 🤗
H Joakim: [citat] Hej. Hoppas ditt bygge kommer att gå bra. Glöm inte att plåtbeklä syllen innan du uppför uterummet. Du kan kolla in bilderna i min profil så ser du vad jag menar. Joakim
Fredrik Lindberg4: Hej, Hur skulle ni lösa mitt problem med sprickor i en mur? Muren är lite av en stödmur längst ned i en slänt. Tror inte det finns något dräneringsrör eller platonmatta eller liknande installerade Har svårt att gräva upp bakom muren eftersom det är fullt av planterade buskar bakom i slänten. Funderar på att borra ”dräneringshål ” i muren men vill inte heller att det rinner ut
Ekliptikan: Ja för har jag inte ritat ännu det kommer. Enligt svenskt trä så bör jag ha dubbla bärlinor i mitten dvs bärlinor 1 och 6 kan vara enkla, men bärlinor 2-5 dubbla. Vet inte om det verkligen behövs
Apels: Vi har en pergola, men vi skulle vilja ha möjlighet till bättre solskydd där. Inget som är fast monterat, utan ex tyg som man kan dra för vid behov. Men gardiner fladdrar iväg så mycket vid minsta vind… Använda sig av typ gardinstång eller finns annat bättre alternativ? Solsegel eller liknande till tak? Vart hittar man bra alternativ till att antingen sy själv eller färdiga
Workingclasshero: [citat] Håller med, men som jag känner mig själv känner jag andra, "jag ska göra det sen"..... /W
jawen: [citat] Man måste nog generellt söka sig till skogsägare som har 130+ års-skog, för att få den kvaliteten. Gå & välja ut virket & sedan få det uppsågat 👍 Jag har ca 10 hektar "gammelskog" dvs 130+ år kvar, och det finns flera med liknande.
neo11: Ha inte armeringen för högt i plattan. Tror gränsen egentligen är 4 cm. Så att det inte kommer rost från armeringen med tiden.
Titland: Tänkte haka på tråden, vill lägga plasttak typ GOP eller liknande. Någon som har ett bra tips på att få till ribborna byggtekniskt samtidigt som man behöver typ 1000mm mellan reglar för att få tätt med taket och listerna. Vet inte om det går att förstå problemet med min taskiga beskrivning. Vill slippa såga utan bara lägga ribborna på reglarna.
DanielSt81: CC 600 är för stort avstånd för komposit oavsett kvalité. Men det vanliga är också att ha ett annat material än trä som underkonstruktion. Så vill du ha komposit så skulle jag riva allt för att få det bra och väljer ett passande material för under.
jkm: Hej! Jag tänker ställa en Pergolux S3 på trädäck, funderar på avvattningen som kommer ut i benen. Tänker förbereda för att kunna sätta dräneringshål i altanen så att vattnet kan rinna ner under altanen. Nån som har gjort något liknande eller har erfarenhet av pergolor och har tankar kring hur det funkar med regnvatten?
G.L.: Hur fungerade det med kontrollen fram amazon?