Har lite större dynor som inte passar i dynboxarna som säljs, så tänkte bygga en egen dynbox i tryckt virke och klä insidan med åldersbeständig plast.

Dynboxen kommer stå på trallen och min tanke var att endast sätta åldersbeständig plast i locket och på dom 4 sidorna, så att det skyddar från regn. Men att lämna botten utan plast och göra så att botten är cirka 5-10cm från trallen dynboxen står på. På så sätt så blir det lite luftgenomströmning men inget regn kan komma åt dynorna.

Tänker jag rätt med att låta bli att göra den helt tät?
Halva boxen kommer stå väldigt skyddat (under överhäng från valmat tak).

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag hade klätt in locket med takpapp eller plåt istället och kört plast på insidan av väggarna men lämnat sista 10cm öppet (ingen plast)

Anledningen är att du kommer ju annars få fukt ovanifrån som kommer ligga kvar mellan virket och plasten.

maah maah skrev:
Jag hade klätt in locket med takpapp eller plåt istället och kört plast på insidan av väggarna men lämnat sista 10cm öppet (ingen plast)

Anledningen är att du kommer ju annars få fukt ovanifrån som kommer ligga kvar mellan virket och plasten.
Varför lämna sista 10cm öppet?
Och vad tycker du om botten, plast eller inte?

Sista 10 ner mot golvet kanske jag ska förtydliga.
För att se till att det ventileras ordentligt. Dynor är väl mer eller mindre alltid lite fuktiga pga luftfuktigheten.

Ingen plast i botten hade jag kört.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.