Byter trallen denna vår och ska köra med dolda skruvar.
Har idag 45x145-reglar. Läser en del om att det är för smalt där skarvarna kommer och man rekommenderar att sätta extra typ 45x70 för att sedan skruva i dem.
Det som ligger där i dagsläget är bara skruvat i samma 45-regel med typ 10mm in från kanterna.

Vad är era rekommendationer, extra reglar eller bara köra på?
Borra för att minimera sprickor?

Oavsett blir det massor av borrning eller reglar vid var skarv.
 
Att köra med dolda skruvar, kan bli till nackdel framöver. Ponera att någon trall börjar ruttna i en ända, hur ska du få ut skruvarna då, för att byta eller lägga in en ny bit.
Jag har inga dolda skruvar och det skäms inte, ( nu 10 år trall ) fått skarva i ett par nya bitar och fick då upp skruvarna utan problem. Ta då gärna Torx som inte rattlar ur spåret, som stjärnmodellen gör.
I ändarna tas långa skruvar och sätts min ca 2 cm snett in från änden, trallen spricker inte då.
 
Ja,spika fast skruvreglar, det blir mer lättarbetat och mindre risk för sprickor. Dolda skruvar funkar, använder det oftast själv men de kan vara bökiga att få upp.
 
En teknik är att använda en fris-bräda och skarva alla trallbräder på ett ställe då kan man göra som på bilden trallbrädan kapas typ 10° vilket innebär att skarven inte ruttnar då ingen smuts kan fastna i skarven då springan blir bredare i underkant av skarven. Dessutom sitter skruven typ 50 mm från skarv stället.

Konstruktion från 2016 är mycket stabil och ser ut som ny efter 10 år ingen smuts eller vatten kan fastna i skarven.

Allt är skruvat med dolt montage med A4 skruv utan skruvskalle.

1779045155918.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
S SirMacke skrev:
Byter trallen denna vår och ska köra med dolda skruvar.
Varför dolda? Det verkar väldigt dumt med tanke på framtida underhåll.
S SirMacke skrev:
Har idag 45x145-reglar. Läser en del om att det är för smalt där skarvarna kommer och man rekommenderar att sätta extra typ 45x70 för att sedan skruva i dem.
Det som ligger där i dagsläget är bara skruvat i samma 45-regel med typ 10mm in från kanterna.

Vad är era rekommendationer, extra reglar eller bara köra på?
Om det fungerat hittills skulle jag inte ändra. Bara byta mot samma som innan.
S SirMacke skrev:
Borra för att minimera sprickor? Oavsett blir det massor av borrning eller reglar vid var skarv.
Gör som förra gången. Borrning behövs inte om man använder rätt skruv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.