Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
ehrlind: https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/vaggar/barande-innervagg/konstruktionsvirke/principlosning/
MVJK: Kohtaan samanlaisia valintoja kotona, mutta mietin, kuinka asennan seinän, jos sen pitäisi olla rinnakkainen mutta kahden palkiston välissä?
Bjelkan: Tietääkö kukaan, onko bangkirai-hiomapöly/sahanpuru huonoa hengittäessä? Sehän ei ole koskaan hyväksi riippumatta puulajista, mutta onko tämä erityistä?
JONSTE: [citat] Kiitos taas. Kyllä, suurin osa on kai kielletty polttaa, parasta viedä kierrätykseen.
patriksod: Se, mitä kuvasta ei näy, on että se kallistuu jyrkästi alaspäin, joten se on sivukaiteiden korkeimman kohdan alapuolella.
perfri: Se kuulostaa kyllä erittäin todennäköiseltä, että se on kuten sanot! Kiitos Birgit!
Sven-Erik_R: Hei! Olen nyt purkanut seinät ja katon olohuoneesta. Masoniittilevyjen takaa paljastuu nyt seinä (katso kuva), joka näyttää katastrofilta. Seinät ovat kaksinkertaisia tiilestä, joissa on ilmarako. Sisäseinä on rapattu, paikattu, korjattu. Minulla ei ole tietoja talon iästä, muuta kuin että kyseinen osa seisoo harmaakiviperustuksella. Ajatuksena on, että kaikki rapataan ja maalataan,
Skogsmusen: [citat] [citat] Olen lähettänyt sinulle PM koskien sahaa Skånessa.:D
ZDPSJB: Hei. Onko kenelläkään ehdotusta, miltä sellainen rakenneratkaisu voisi näyttää? Vasemmanpuoleinen osa harjakatosta pitäisi olla harjakatto ja suurin osa katosta kattoristikkoja. Miltä sellainen kiinnitys näyttää harjakatto- ja kattoristikkopalkkien välillä? Kiitos
FredrikR: Täällä voit syöttää arvoja ja saada ulos sahauskulmia. https://jansson.us/jcompound.html
Bonnlurken: [citat] Erittäin hyvä! Näin se tehdään. Kiitos :cool:
robbs: [citat] Hyvä vinkki! Sen pitäisi toimia, kannattaa tehdä se ennen kattoremonttia, niin ehkä painumat ja kuormitus vähenevät.
Jonatan79: Lisää 70mm ja niittaa esimerkiksi vindstopp/ångbroms joka pitää sen kiinni,
lillErnst: Miten meni Moreno77? Suunnittelen samaa kuin sinä, olisi kiva nähdä vähän kuvia siitä, miten teit :)
scorp1on: IPE-palkit ovat alttiimpia kaatumiselle, mutta jos vakaata tukemista on riittävästi, se ei ole ongelma.
Viktor.J: Tarkistan itseni Ajattelen nyt cc300 lattiarakenteeseen ja 45x220. Kannattimet ovat yhä ruuviliimattuja 2 tai 3 45x220. Puutuotteen ohjeiden mukaan saan noin 15 mm taipuman lattiarakenteen kanssa. Mutta se ei ota huomioon, jos kantava palkki myös taipuu.
nikasp: Hitto, vihaan itsekin, kun ei vastaa takaisin. Katson, onko siellä joku kuva myöhemmin, etsin sen tänne vinkiksi jollekin muulle. Olen ehtinyt muuttaa 4 kertaa näiden 13 vuoden aikana :D
heimlaga: Aion hitsata liitoskappaleet paikalleen ja valaa yhteen. Varmuuden vuoksi
Amrich: Jatkan tätä keskustelua parilla uudella kysymyksellä, jotka ovat ilmaantuneet. Kysymys 1 sopii parhaiten sille, joka lähetti tarjouksen, mutta hän on jäänyt pääsiäislomalle. 1. Oletin, että vaihtoehdon 1 kattoristikot välipalkkeineen tulevat cc60:ksi, koska toivoin sitä. Kuitenkin tajusin nyt, että he ovat laskeneet 13 kappaletta kattoristikoita ja 12 välipalkkia, joten siitä
Minimalisten: [citat] Luulen myös tarvitsevani hieman enemmän tietoa oikeista asennustavoista, koska luen eri sivuilta, ettei pitäisi porata syvemmälle kuin 30 mm, muuten on riski osua putkiin jne. Punaiset plugi näyttävät olevan pidempiä. Toimivatko 25 mm plugi ja 30 mm ruuvi?
BirgitS: Aiemmin oli eräs rakennusinsinööri, joka vastasi moniin kysymyksiin, kuten esimerkiksi alaslaskuihin liittyen, mutta hän ei ole enää täällä.
Beccert: Hei! Olen etsimässä "panel som sitter på rulle", liitän kuvan juuri siitä mitä etsin. Englanniksi se näyttää olevan nimeltään tambour wood. Mutta tietääkö joku, mikä sen nimi on ruotsiksi? Aion antaa uuden elämän TV-tasolle ja ajattelin, että tämä materiaali säästäisi minulta todella paljon aikaa. Kiitollinen avusta!
bighenk: Olen viimeistelemässä piirustusta, mutta törmäsin suunnitteluhuomioon. Näyttääkö hirveältä, jos katoksen paneeli ja katto eivät ole linjassa autotallin kanssa? Minusta tuntuu, että katto ulottuu liikaa naapurin nurmikolle, jos ne ovat linjassa, ja joudun rakentamaan niin kauas pylväistä, jos haluan paneelin olevan linjassa. Laitan ylös pienen videon joka näyttää ohjelmasta jota
Ludde85: [citat] Liitteenä on huolimaton luonnos. Ymmärrän täysin, että tämä on täysin väärä tapa käyttää palkkia, mutta haluan välttää rakentamasta jotain muuta. Joten olisi kiva, jos riittäisi vahvistaa litteällä tangolla. Muokkaus: Kuorma on kiinnitetty palkin lähimpään "laippaan" (luonnoksen vasemmanpuoleiseen laippaan). Se, mikä rakentaa tilan ja pitää kuorman laipassa, ei
Nygge72: Hei, tarvitsisin suoristaa kesämökin, joka seisoo hieman irti maasta pylväiden varassa. Ajattelin käyttää palkkia, joka menee talon alle reunasta toiseen, jotta taloa voi nostaa suoraan, sitten valaa pylväät. Huomasin, että on olemassa lasikuitupalkkeja. Onko jollain kokemusta näistä, kuinka vahvoja ne ovat ja voisiko niitä käyttää tähän tarkoitukseen? Etäisyys reunasta reunaan
Mikael_L: Siisti langannosto, viestini oli vuodelta 2009 :D Tiivistenauha puristaa muovikalvon kiinni sääntöön, joten sauman ei oikeastaan tarvitse kiinnittyä muoviin. Se pysyy paikallaan kuitenkin. Tältä näyttää tiivistenauha niille, jotka ihmettelevät. Sitä on saatavilla eri mitoissa, ja joissakin merkeissä on reikä keskellä (kuten makaroneissa). Ostin omani Biltemasta, jossa se oli
BirgitS: Sisätilan pohjaratkaisun osalta on paljon helpompaa, jos sisäänkäynti, keittiö, pesutupa, yksi makuuhuone ja olohuone ovat luonnollisesti samalla tasolla, koska esteettömyyssäännöt sitä vaativat. Huomioi myös, että auton pitää päästä sisäänkäynnin tasoon tai pitää olla mahdollista rakentaa esteetön ramppi ulko-ovelle.
Mats-S: PL400 on täysin vaaraton. Entisessä elämässäni Puuseppänä/Ätustajana käytimme sitä melkein päivittäin ... toistaiseksi (25 vuotta sitten) minulla ei ole siitä mitään haittaa ... mitä tiedän :) Käytä muovihanskoja, jos olet huolissasi, erinomainen männyn lattian liimaamiseen.