40 067 lukukertaa ·
14 vastausta
40k lukukertaa
14 vastausta
Täyttää paloluokka EI30?
Jätin piirustukset autotallista kaupunkirakennusvirastoon, ja oli jonkin verran hämmennystä siitä, miten minun tarvitsi täyttää paloluokka EI30.
Sisältä katsottuna minulla on:
- 13 mm kipsilevy
- 11 mm OSB
- 45 mm kivivilla
- höyrynsulku
- 95 mm kivivilla
- tuulensuojakangas
- rima
- puuverhous
Kysymys, joka syntyi, oli tarvitseeko kaksoiskipsilevyt vai riittääkö kipsilevy + OSB.
Onko joku, joka tietää?
/Dea
Sisältä katsottuna minulla on:
- 13 mm kipsilevy
- 11 mm OSB
- 45 mm kivivilla
- höyrynsulku
- 95 mm kivivilla
- tuulensuojakangas
- rima
- puuverhous
Kysymys, joka syntyi, oli tarvitseeko kaksoiskipsilevyt vai riittääkö kipsilevy + OSB.
Onko joku, joka tietää?
/Dea
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
Luokan seinän pitäisi olla rei 30. Koska se todennäköisesti on kantava. Seinä kestää kyllä palovaatimuksen, mutta varmistaaksesi tarkista osb:n tuoteseloste, jos se kestää Ei 15, sitten olet turvassa!
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
En tiedä. Lonkanheitto sanoo, että sen pitäisi riittää.
Jotta olisit varma, tarkista osb:stä tai katso paroc, isover, gyproc kotisivuilta, heillä on julkisivutyyppejä paloluokituksilla.
Jotta olisit varma, tarkista osb:stä tai katso paroc, isover, gyproc kotisivuilta, heillä on julkisivutyyppejä paloluokituksilla.
Se riittää hyvin! Kaupungin rakennustoimistolla pitäisi olla tästä käsitys mielestäni. Yleisesti ottaen sillä ei ole väliä, onko levy kipsiä vai OSB:tä, vaan paksuus ratkaisee. Seinässäsi oleva OSB-levy ei ole tarpeen EI30:n saavuttamiseksi.
Katso esimerkki puuoppaasta:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Katso esimerkki puuoppaasta:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
Haluatko selventää, mikä seinä mielestäsi osoittaa, että eir 30 selviää kirkkaasti ilman osb
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
Tästä syystä kysymykseni
Siinä teillä on tietysti pointti, en ajatellut sitä...
Uskon kuitenkin, että lasketaan sen palokuorman olevan seinän sisäpuolella, joten ulkopuolella ei pitäisi olla merkitystä asiassa. Se on, kuten sanoin, mitä luulen.
Kun minun piti saada loppunäyttö autotallilleni, jossa olen sisustanut asunnon ullakolle, vaatimuksena oli EI30 ja laitoin raakaponttia ja kipsiä autotallin sisäkattoon sen sijaan että K-piirroksessa oli määritelty kaksoiskipsiä. Kunnan virkailija huomautti tästä, mutta yhteydenoton jälkeen kunnan pelastusjohtajaan todettiin, että se oli sama luokitus kuin kaksoiskipsi. Koska 1/3 autotallista on avoinna harjaan, on myös seinä, jossa on EI30 asunnon/autotallin välillä. Siihen on laitettu 12mm vaneria+13 kipsi autotallin puolelle ja vaneria+vaakasuora laivapaneeli 15*120. Myös nämä vaihtoehdot olivat sama luokitus kuin kaksoiskipsi.
Mikä on syy siihen, että vaaditaan EI30? Onko kyse etäisyydestä toiseen rakennukseen, jolloin se voi olla merkitystä, että sinulla on tuulensuoja ulkogipsin sijaan, mutta OSB+kipsi sisäpuolella ei pitäisi vaikuttaa luokitukseen.
Uskon kuitenkin, että lasketaan sen palokuorman olevan seinän sisäpuolella, joten ulkopuolella ei pitäisi olla merkitystä asiassa. Se on, kuten sanoin, mitä luulen.
Kun minun piti saada loppunäyttö autotallilleni, jossa olen sisustanut asunnon ullakolle, vaatimuksena oli EI30 ja laitoin raakaponttia ja kipsiä autotallin sisäkattoon sen sijaan että K-piirroksessa oli määritelty kaksoiskipsiä. Kunnan virkailija huomautti tästä, mutta yhteydenoton jälkeen kunnan pelastusjohtajaan todettiin, että se oli sama luokitus kuin kaksoiskipsi. Koska 1/3 autotallista on avoinna harjaan, on myös seinä, jossa on EI30 asunnon/autotallin välillä. Siihen on laitettu 12mm vaneria+13 kipsi autotallin puolelle ja vaneria+vaakasuora laivapaneeli 15*120. Myös nämä vaihtoehdot olivat sama luokitus kuin kaksoiskipsi.
Mikä on syy siihen, että vaaditaan EI30? Onko kyse etäisyydestä toiseen rakennukseen, jolloin se voi olla merkitystä, että sinulla on tuulensuoja ulkogipsin sijaan, mutta OSB+kipsi sisäpuolella ei pitäisi vaikuttaa luokitukseen.
EI30 vaadittiin, jos autotalli sijaitsi alle 8 metrin etäisyydellä talon seinästä, jossa oli ikkuna.
He eivät ole sanoneet ei sille, että ratkaisuni täytti EI30:n, mutta eivät myöskään voineet vastata kyllä suoraan kysymykseen....
Olen varmuuden vuoksi valmistellut uudet piirustukset, joissa on OSB + kaksinkertainen kipsilevy sisäpuolella, jos yksinkertaista kipsilevyä ei hyväksyttäisi (olen tehnyt täydellisen 3D-mallin SketchUpissa, joten uusien piirustusten generointi kesti vain muutaman minuutin
).
/Dea
He eivät ole sanoneet ei sille, että ratkaisuni täytti EI30:n, mutta eivät myöskään voineet vastata kyllä suoraan kysymykseen....
Olen varmuuden vuoksi valmistellut uudet piirustukset, joissa on OSB + kaksinkertainen kipsilevy sisäpuolella, jos yksinkertaista kipsilevyä ei hyväksyttäisi (olen tehnyt täydellisen 3D-mallin SketchUpissa, joten uusien piirustusten generointi kesti vain muutaman minuutin
/Dea
EI tarkoittaa tiiviyttä ja eristämistä, 30 tarkoittaa minuutteja, kuinka kauan rakennusosan tulee kestää paloa. (Kantavuusvaatimus merkitään REI, koskee vain asunnon alapuolella olevaa kerrostaVilla vista sanoi:
Kaikkitietävä
· Stockholm
· 1 831 viestiä
HeiT Tbr53 sanoi:
keskustelu on tosin vuodelta 2015, mutta melko oikein muotoiltu, vaatimus koskee myös pysyvän toiminnan tiloja muistaakseni, mutta se ei varmaankaan koske autotallia
Teen yrityksen herättää tämä vanha keskustelu, koska tarvitsen tehdä paloturvallisuusdokumentaation, jossa on paloluokkavaatimus EI30.
Olen rakentanut seuraavalla tavalla Attefall-talossani (sisäpuolelta):
14mm puupaneeli - Höyrysulku - 95mm puukuitueristys - Tuulensuoja - 45mm hirsi.
Täyttävätkö seinäni EI30-vaatimukset, vai mitä suosittelisitte minun tekevän?
Kiitos etukäteen
Olen rakentanut seuraavalla tavalla Attefall-talossani (sisäpuolelta):
14mm puupaneeli - Höyrysulku - 95mm puukuitueristys - Tuulensuoja - 45mm hirsi.
Täyttävätkö seinäni EI30-vaatimukset, vai mitä suosittelisitte minun tekevän?
Kiitos etukäteen
Viimeksi muokattu:
https://www.traguiden.se/om-tra/byg...rakonstruktioner/avskiljande-formaga/exempel/J JPL70 sanoi:Yritän herättää henkiin tämän vanhan ketjun, koska minun täytyy tehdä palosuojausdokumentaatio, jossa on paloluokkavaatimus EI30.
Olen rakentanut ateljee-taloni seuraavalla tavalla (sisältäpäin):
14mm puupaneeli - Höyrynsulku - 95mm Puukuitueriste - Tuulensuoja - 45mm puupalkki.
Täyttävätkö seinäni EI30-vaatimukset vai mitä neuvottelette minun tekevän?
Kiitos etukäteen![]()
Klikkaa tästä vastataksesi