Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Trissa: Hei! Ymmärsin, että ilmaisuni oli väärin: haluan rakentaa täysin uuden katon kaiken ylle, MUTTA saman suuntaisesti kuin toinen. Ajatukseni oli, minkälaisia mittoja minun pitäisi käyttää? Haasteena on, että uuden autotallin leveys on 5 metriä ja se "osa" on kantava, mutta toisaalta vanhassa autotallissa voi käyttää periaatteessa koko kattoa tukemaan kattotuoleja.
b8q: [citat] No jaa, mitään pätevyyttä ei vaadita - se ei ole kuin ajokortti tai sähkölupa - varmasti voi opetella instrumentin aivan itsenäisesti, jos vain haluaa ostaa käytetyn kokonaistason ja touhuta sillä. Mutta jos haluaa TYÖN alalta, työnantaja varmasti valitsee ensisijaisesti koulutettuja henkilöitä.
Rickard.: [citat] Joo, sitten se on todellakin rajoilla peltikaton kanssa, vaikka kyseessä olisi kylmä autotalli, mutta sen pitäisi toimia esim. trp:llä. Myös 3°-mallinen huopa on hieman vakavampaa, vaikka minun on vaikea suositella sitä "oikean huovan" sijaan ;)
Oaken: Materiaali, jota sahaat, ei ole kevytsoraa vaan poltettua savea. Lecan edeltäjä. Valitettavasti minulla ei ole hyviä vinkkejä asennukseen, mutta pieni vinkki voi olla, että jos käytät proppuja, voit asettaa proput niin, että ne laajenevat ylös- ja alaspäin sen sijaan, että laajenisivat sivuille. Proput yleensä laajenevat kaikkiin suuntiin, mutta enemmän tiettyyn suuntaan.
Dilato: [citat] Riippuu siitä, kuinka taitava olet kulmahiomakoneen kanssa, mutta miksi tekisit niin? Riko lauta naulan ympäriltä (vasara ja taltta toimivat) jotta voit poistaa sen, sitten jatkat naulan kanssa kulmahiomakoneella.
bighenk: [citat] Taitava ja taitava. En uskalla asettaa omaa tai lasten elämää hitsaustaitojeni varaan, mutta minun täytyy etsiä mitoitettuja palkkeja.
manner: minä kaivaisin alas betonijalustan terässatulalla nurmikolle ja kiinnittäisin pergolan siihen Tyyliin tämä https://www.byggmax.se/betongplint-p0352?gclid=EAIaIQobChMI39LWjob49gIVRPhRCh2XBg43EAQYASABEgLn5vD_BwE#1225=55340 Sama asia kivilaattoihin. Poista yksi tai kaksi laattaa ja kaivaa betonijalusta alas. Tai maa-ruuvi/maa-ankkuri voisi ehkä toimia? se riippuu pergolasi koosta
matsro: [citat] Joo, toivon että se on jotakin sellaista. Mutta en ole varma.
Fhony: Kyllä, olin odottanut, että ne olisivat olleet pystyasennossa sen sijaan.
Marcussjogren: Tyyppi tällainen: https://www.byggmax.se/upphängningskrok-för-stege-2-p-skepphultstegen-p7021476?gclid=EAIaIQobChMIsKqJvfX19gIVepBoCR2_mQF-EAQYBCABEgIUxPD_BwE#913=57283
JRX: Kiitos hyvästä vastauksesta! Se tulee olemaan Ankarmassa ja plugi. Nyt on pääsiäinen ja aika rakentaa.
MarieLouiseGbg: Naapuri vain lisäsi olemassa olevan päälle, koska heidän naapurinsa eivät myöskään tehneet muutoksia. Koska meidän naapurimme eivät halua uusita aitaa, meidän on annettava vanhan jäädä. Joten ajattelet, että rakenna uusi alusta alkaen heti viereen pylväillä jne.? Tämä tuntuu ehkä tarpeettomalta ja kalliimmalta.
Dr Benz: [citat] Kuten ajattelin. Suuret kiitokset nopeista vastauksista.
Tomture61: Yritän selittää hieman enemmän unelmistani, siitä täydellisemmästä talosta. Asun talossa, joka on rakennettu 2008, 1,5 kerroksinen. Kaikki, mitä tapahtuu alakerrassa, kuuluu yläkerrassa, jos joku kävelee lattialla tai joku puhuu, tämä kuuluu yläkertaan. Talo on rakennettu 15 cm paksuiselle betonilaatalle, kantava seinä alakerran keskellä seisoo suoraan betonilla. Kattotuolit
gaspedal: Aion valaa ajotien 90 m² 2-4% kaltevuudella. Ei savea tai kosteaa nykyään. Ajattelin, että laatasta tulee 12 cm paksu raudoitettu. Mitä fraktiota/fraktioita minun pitäisi tiivistää ennen tasoitusta? Kuinka paljon?
andreascarlsson: [citat] Ehdottomasti. Hankin sirkkelin myöhemmin tänä vuonna. Valitettavasti minulla ei ole tilaa sahauspöydälle, jiirisaha vie jo omat neliönsä... :D
Malin Bard: [citat] OK! Kiitos vastauksesta!
MrJay: [citat] Ole hyvä, mutta nyt näyttää siltä, että olet valinnut molly-vaihtoehdon :cool: [MEDIA=youtube]ECDysfNhx_E[/MEDIA]
TypRätt: Kaikki kiven perusteella tehty materiaali säteilee vähän, joten kysymys onkin vain kuinka paljon. Sen ei tarvitse olla alunskiffer säteilläkseen, Ruotsissa on runsaasti uraania monissa kivilajeissa.
Jocce81: [citat] Yes, katson hieman tarkemmin miltä se näyttää seuraavan kerran kun olemme siellä ylhäällä. Todennäköisesti tulee myös sisäosa ennemmin tai myöhemmin.. Liesi on ollut alttiina tulenpoltolle ja luultavasti ihmisille, jotka ovat käyttäneet reunaa tukeakseen, kun laittavat monot jalkaan ym...se on ollut siellä vuodesta 1970... :P /Jocce
Mats_Larson: Hei, Minulla on -69 rakennettu talo, jossa on tiiliverhoilu kevytbetonin päällä. 80-luvun loppupuolella taloa laajennettiin muun muassa terassilla, jonka alla on autokatos. Tämä on rakennettu neljällä H-palkilla, jotka toimivat kantavana rakenteena tukemassa kalustoa, jonka päällä terassilauta ja kaide lepäävät. Toisella puolella palkit lepäävät tukevasti pylväillä ja toisella
BirgitS: Jos sinulla (kunta) ei ole mitään konstruktionsritningar, sinun on varmaankin palkattava rakennusinsinööri, joka voi paikan päällä tarkistaa, miten talo on rakennettu. Näyttää siltä, että sitä on saatettu remontoida (poistetut seinät) myös, mikä mutkistaa asiaa.
OL77: Hei. Haluaisin korjata tämän lieden, joka meillä on (kuvassa). Pinta on rapattu karkealla kuvioinnilla joskus iloisilla 70-luvulla, mutta nyt on aika laittaa se kuntoon. Ajattelin tasoittaa sen tasaiseksi, mutta, joo, tarvitsen vinkkejä siihen, mitä pitäisi ottaa huomioon hyvän lopputuloksen saamiseksi. Esimerkiksi, tarvitseeko minun hioa rappaus vai voisiko se toimia, jos tasoitan suoraan
useless: Ok. Ja siinä tapauksessa täytä vain reiät. https://www.k-rauta.se/produkt/wallfiller-casco-10kg/7612895470160
Stefan1972: Riippuu varmaan materiaalista? Jos se on jotain kuitumateriaalia, niin ne varmasti imevät vettä ja turpoavat, ja voi olla vaikeaa korjata. Silloin vain vaurioituneiden osien vaihto voi auttaa. Tai sitten odota ja katso, palautuuko se kohtuullisesti kuivuessaan, ja maalaa sitten vain.
Norrköping2009: Hei! Aion asentaa ulkoverhouksen (22x145) tiilitaloon (täystiili, paksut seinät). Ajatuksena on kiinnittää 45-listat ja ruuvata sitten vaakasuora paneeli niihin. Mitä suosittelette käytettäväksi kiinnitykseen ja kuinka tiheään niiden pitäisi olla kiinnitetty listoihin? Riittääkö 45x45-listat? Terveisin, /Carl-Magnus
kidon: [citat] Jos jätät levyt rauhaan, et kohtaa näiden kanssa ongelmia, vaarallisuus tulee esiin, jos alat repiä niitä pois.
arkTecko: Kuten Claes sanoi, lattialastulevy, joka on liimattu kunnolla ilman ilmarakoja (ja tiivistä kaikki liitokset reunoilla/seinissä) ja sitten raskas lattia, kipsi on paras valinta. Näin saadaan hyvä äänen läpäisyn väheneminen. Sen jälkeen uskon, että se tulee kalliiksi suhteellisen marginaalisen vaikutuksen vuoksi. Mahdollisesti kaksinkertaiset kipsilevyt voivat olla sen arvoisia, jos