Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
JoGi: Tietysti kipsi, jos saan itse valita! (kaikki päivät - koko vuoden - koko elämän). JoGi
lt: Arkkitehtimme on ehdottanut U-lasia seiniksi melko suurille alueille. Hän väittää, että se on halpa materiaali, jota käytetään paljon teollisuusrakennuksissa juuri tästä syystä. Onko joku, joka tuntee tämän materiaalin hinnan, eristysominaisuudet ja ehkä jonkin rakennuksen Göteborgin alueella, jossa tätä materiaalia voi nähdä? Terveisin LT :)
MathiasS: Ei, ei ole olemassa moduuli 9 ovea, joka ei sopisi 90 cm leveään aukkoon. Se on standardi. Minusta ei kuitenkaan haittaa lisätä muutama ylimääräinen senttimetri, varsinkin korkeudessa, jotta on vähän pelivaraa. Todellinen karmimitta vaihtelee hieman valmistajien välillä (ainakin näin on ikkunoiden kohdalla), mutta voit luottaa siihen, että kukaan ei ole leveämpi kuin että
tiggre: ajoin kotona lattiatasoitteen kanssa tasoittaakseni... koska se oli kellarikerroslattia, niin fuskasin ja käytin kuituvahvistamatonta, vaan sitä halvinta vaihtoehtoa (ei Optiroc vaan joku muu fuskamerkki) (betonilaatta kuitenkin liikkuu vain minimaalisesti)... käytin Optiroc-kuituvahvistettua yläkerrassa kun tasoitin puulattiaa (primer ja vahvike ennen) jotta pystyin laatoittamaan eteisen ja
Bob_the_builder: Eräs kaveri töissä antoi minulle yhden neuvon ennen rakennusta: "Varmista, että asennat verkon paneelin alle! Seinissämme rahisee! Hiiret ne siellä rahisivat, siis...
David: Jännittävää! Muistatko, mitä sait maksaa per neliömetri? Terveisin, David
BoByggarn: Beijerilla on myös luettelonsa verkossa. http://www.beijerbygg.se/katalog2003/
Cocacola74: hei, minulla on suuri talo, noin 17 metriä rakennuspinta-alaa ja kaksi kerrosta, mutta nyt valitettavasti talo on huonosti ylläpidetty ja julkisivu on melko huono, joten suuret osat on vaihdettava kokonaan (arviolta 10 % julkisivusta irtoaa koputettaessa) Julkisivu on rappaus ja noin 30-40 mm paksu, alla on hirsiä. Mitä maksaa saada sellainen julkisivu kunnostettua ammattilaisen toimesta?
TN: "Mutta "4. 1x13 mm Kipsilevy m siirtyneet saumat"??" :-[ ei aina hyvä leikata & liittää, unohda kaikki muu.... pitäisi olla vain 1x13mm kipsilevy......
PA: Olen nähnyt sen ja vastaavia messuilla. Naapurini on rakentanut tämän tyyppisellä perustuksella ja hän on tyytyväinen. Voin mainita, että hän on ammatiltaan kirvesmies. Sain tarjouksen siitä, että perustukseni toteutettaisiin tällä tavalla, mutta kieltäydyin erilaisten kauhutarinoiden jälkeen, joissa elementit olivat irronneet toisistaan ja betoni oli valunut maahan, sekä
KarlXII: Ojda, vasta nyt huomasin, että et halunnut valaa :) Ratkaisuni, jota kuvasin yllä, edellyttää, että valat palkkikengät kiinni pilareihin. Kuten Bob kuvailee, on olemassa valmiiksi valettuja pilareita, joita voi ostaa - mutta niiden kaivaminen ja korkeuden säätäminen on helvetillistä. Ja en asettaisi osaa talosta vain esimerkiksi leca-palikoiden päälle maahan....:-/
Eld: Betonilaatu vaihtelee valtavasti, joten on tuskin mahdollista sanoa mitään yleistä. Sodan aikana oli pulaa (säännöstely?) sementistä, joten usein säästeltiin sementtiä, mikä johti kauhistuttavaan betonin laatuun. Ei kuitenkaan voi sanoa, että se olisi aina ollut niin. Lisäksi sekoitettiin usein/(aina?) manuaalisesti, mikä aiheutti laadun vaihtelua. Minulla itselläni on talo, joka
marge: Olemme puhuneet sekä Siljanin että Dala Floda Golv:n kanssa, ja molempien valmistajien mukaan, jos siellä on lattialämmitys alla, jokainen lankku pitäisi ruuvata kiinni - ei missään nimessä liimata! Kun ruuvaat, jokainen lauta liikkuu itsekseen, sen sijaan että kokonaiset lattiapinnat liikkuisivat, mikä voi aiheuttaa senttimetrin levyisiä rakoja. Olemme asentaneet Siljanin
Lilla_vargen: Olen kuullut, että oksanrei'ille tulisi maalata sellakilla ennen tavallista maalausta/lakkausta, jotta oksanreiät eivät vapauttaisi pihkaa, joka muuttuu keltaisiksi tahroiksi. Ymmärrykseni mukaan tämä koskee kaikkia puulajeja, myös mäntyisiä ovenkarmeja.
MathiasS: Itse asiassa en usko, että tällä materiaalilla saa enää rakentaa uusia rakennuksia. Deponiosta puhuttaessa (tästä on olemassa joku vanha ketju) on Tukholmassa kolme asemaa (Värmdö, Gladö + joku muu), joissa voi jättää eterniittiä. Siellä se maksaa noin 800SEK per tonni. Lisäksi Fittjassa on ÅVC, jossa voi ilmaiseksi jättää eterniittiä (tämä vaikuttaa olevan asema, jonka
peterpop: Meillä on liuskekiveä ravintolassa, ja viime talvena Ångtvättbilen oli siellä pesemässä ja kiillottamassa lattiaa niin, että lian olisi vaikea tunkeutua laattoihin. Kokeile katsoa heidän kotisivunsa. www.angtvattbilen.se Peter
Fasting65: Etsittyäni jonkin aikaa löysin www.diedenporten.se. Katsotaan, mihin hintaluokkaan ne sijoittuvat.
Fasting65: Kipsilevyn kiinnitetään metallirankoihin, useimmiten ostettuihin Lindabilta (www.lindab.se). Levyä EI aseteta suoraan lattiaa vasten, vaan se on muutama senttimetri lattiasta ylöspäin...
JoGi: ...toinen vinkki on kuulemma hioa naulan pää pois kulmahiomakoneella ja sitten vääntää lauta ylös. No, en ole vielä päässyt tähän vaiheeseen... Tällä hetkellä teemme perustustöitä (salaojitus), putkiremontteja (vesi ja viemäri) ja yleistä purkua... kaivuri, lapio, sorkkarauta, kalliopora, dynamiitti, iso v*tun Hilti, pistosaha you name it... kaikki paska pitää pois! / JoGi
andas: Kun tarkastelee teknistä kuvausta, näkee, että lämmönjohtavuus on 0,004, eli 10 kertaa parempi kuin normaalit eristemateriaalit, kuten esimerkiksi mineraalivilla. Todennäköisesti tämä on jonkinlainen erikoismateriaali, joka on kerran kehitetty erityisiin tarkoituksiin, mahdollisesti avaruus/sukellusvene/ tai vastaaviin ahtaisiin tiloihin. Uskon, että on vaikeaa vain keksiä
andas: Hei! Olet varmaan ollut valmis höyrysulun kanssa jo kauan sitten ;-) mutta muille, jotka mahdollisesti miettivät, haluan vain sanoa, että on TÄRKEÄÄ, että höyrysulku on tiivis. Erityisesti herkissä kondensoitumistilanteissa, eli kylmäsilloissa ja muissa paikoissa, joissa kondensaatio-ongelmien riski on suurempi (kylmä rakenne, paljon höyryä ilmassa, herkät materiaalit jne.). Syynä
KarlXII: Öhöm...tämä oli kiireellinen Tammikuu....te voitte päästää irti nyt ;D
Fredrik_Jansson: Hei Tämä ei koske mitään uutta taloa, vaan vanhaa, josta minä ja avopuolisoni olemme kiinnostuneita. Se tullaan laajentamaan ja se on tänään tiiliverhottu. Minun silmissäni mikään ei ole rumempaa kuin ihmiset, jotka laajentavat tiilirakenteista taloa puupaneelilla, joten minä/me ajattelemme rapata talon ja maalata sen jollakin tyylikkäällä värillä. Voi myös olla ongelmallista
Fredrik_G: Hei Olemme parhaillaan remontoimassa ja tarvitsisimme vähän Heby pannor. Huomasin, että sinulla oli sellaisia. Voisitko harkita jos voisit myydä joitakin minulle, minulla on enkupiga ja voin järjestää kuljetuksen ilman ongelmia. Kiitos mahdollisesta avusta Ystävällisin terveisin Fredrik Grönlund 0708-465260
AndersG: Kesämökki TV:ssä, kaksi viikkoa sitten. Rautavitrioli lehtikuusi. Onko joku, joka tietää hintaeron tavallisen/lehtikuusi/kyllästetyn välillä?