Betonilaatu vaihtelee valtavasti, joten on tuskin mahdollista sanoa mitään yleistä. Sodan aikana oli pulaa (säännöstely?) sementistä, joten usein säästeltiin sementtiä, mikä johti kauhistuttavaan betonin laatuun. Ei kuitenkaan voi sanoa, että se olisi aina ollut niin. Lisäksi sekoitettiin usein/(aina?) manuaalisesti, mikä aiheutti laadun vaihtelua.
Minulla itselläni on talo, joka on rakennettu vuonna 1942, ja kun olen käyttänyt piikkauskonetta lattioissa, muureissa jne., olen löytänyt esimerkkejä sekä korkealaatuisesta betonista että pelkästä hiekasta.
Lisäksi on ongelma alumiinisementin kanssa, jota käytettiin (1926-1941), kun oli kiire ja kylmä. Lue lisää täällä:
http://www.cbi.se/cbin02-2.pdf
Jos betonin laatu on arvioitava tietyssä tapauksessa, ainoa varma keino on näytteenotto ja analyysi. Kysy esimerkiksi:
http://www.cbi.se