J
Jockemedisolerkniven: Tja, det ser ud til, at de har spændt i reglarne, kiggede ved vores soveværelser og imellem er der kun garderober, intet der afstiver. Så det hælder mod at tage disse ned og samtidig måle for at se, hvad der sker, et par mm har en konstruktør sagt, at det kan bevæge sig, selvom den ikke er bærende, hvis de har spændt i reglarne.
15 svar · 3,4k læst
·
H
hempularen: Jeg har flyttet denne tråd fra grund og jordarbejde. Spørgsmålet vedrører, som jeg forstår det, bæreevnen af bundpladen. /moderator
5 svar · 1,8k læst
·
W
whak: begynd med at tale med bestyrelsen som tidligere sagt. men jeg tror ikke, at den er bærende, er du i tvivl så spørg en konstruktör.
3 svar · 1,4k læst
A
AG A: Ja, det skal ikke være nogle problemer.
1 svar · 1,3k læst
·
V
vh997tt: Hej. Har lige købt en lejlighed med følgende plantegning: [bild] Markeret i rødt er de vægsektioner, jeg er interesseret i at rive ned for at åbne mere op mellem køkken og stue. Disse er ca. 40 cm tykke, så jeg mistænker, at de er bærende. Fandt en tegning, der styrker min teori (en gammel tegning af lejligheden ovenover min): [bild] Også en tegning, der var vedhæftet målebeviset,
0 svar · 1,3k læst
·
J
Anonymiserad 405730: [citat] Hvor tykke?
5 svar · 1,7k læst
·
ZVL
ZVL: Hej! Jeg bor i et TEEG-hus bygget i år 2000. Konceptet bygger bl.a. på en varmgrund med overtryk. Overtrykket opstår ved, at luft tages ind i grunden udefra via et FTX-aggregat. I grunden opvarmes luften ved hjælp af to ventilatorkonvektorer (som opvarmes via en varmepumpe). Tanken er, at den varme luft i grunden dels skal opvarme det uisolerede gulvbjælkelag, dels trænge op gennem
0 svar · 1,2k læst
S
SanktDavid: Bumpar denne tråd, er der nogen der har styr på det? Har en ny altan bygget i 2016, har en portabel badetønde med samme mål, som jeg tænkte stille på altanen, som er 2,4 x 1,4 meter, tønde 3 kg + 250 kg + mig, det burde altanen vel kunne klare?
2 svar · 2,8k læst
·
J
JosefineBergExtor: [citat] Har været oppe og kigge, og der ligger jo gulv ovenpå loftet, men man kunne ved V'et af tagstolen eller hvad man siger, kigge ind, og det ser jo ikke ud til at gå nogen afvekslende historie, så spørgsmålet er, om den kan fjernes alligevel?
12 svar · 2,5k læst
·
B
Baskavoda: Ja, hvis alle villaejere, der udlejer dele af boligen, skulle tage hensyn til krav om lyd, brand, tilgængelighed, dagslys osv. ligesom nyproduktion, ville boligmanglen i storbyerne stige endnu mere, hvilket ikke er nødvendigt. Tak for dine synspunkter.
8 svar · 1,6k læst
·
I
Ismi: Tak alle sammen!
43 svar · 11,6k læst
·
K
kattparet: Findes der en formel for at beregne en formværdi på et tag i forbindelse med snefordybninger (på grund af bygninger, der ligger lavere end den tilstødende bygning, sne der blæser ind mod denne langs taget). Der er jo en ordinær snelast, lad os sige 2 kN/m2, så har vi jo snelasten på grund af snefordybningen, lad os sige 6 kN/m2, hvis vægt falder lineært ud mod gavlen. Men jeg er ikke
0 svar · 3,3k læst
E
Emanuel01: [citat] Nærmeste pladeværksted kan klippe en plade til. Men så får du nok en ubehandlet. Fik et stykke gratis til min pejs men lagde nogle 100kr i deres kaffesamling. Havde mat sort maling derhjemme og malede selv.
6 svar · 3,3k læst
·
B
ByggMestaren: Hej! Er der nogen, der har støbt en betontrappe indendørs? Jeg er usikker på, hvor meget armering vi skal lægge i. Trappen er mellem to etager, 2550mm mellem etagerne.
0 svar · 1,4k læst
S
scorp1on: Du beregner egenvægten som en linjelast. Du kombinerer derefter lasteffekterne af denne last og punktkræfterne dvs moment, tværkraft.
3 svar · 1,9k læst
mexitegel
mexitegel: Bredden spiller ind, men ikke lige så meget som højden. Hvad angår spånpladen, skal den i så fald være limet og skruet i reglerne for at bæreevnen kan øges yderligere.
20 svar · 4,2k læst
H
Harey: [citat] Jeg er lidt bekymret omkring kuldebro... Min gles(28x70) går først mod hammarbanden præcis under den dikt an glesen kommer installationslagets reglen 45x45 dvs den er på hammarbandet ca 17mm. Dette er jo også en kuldebro? Men det er måske ikke noget, man tager højde for eller bekymrer sig om?
30 svar · 4,0k læst
·
A
Aneda: [citat] Er det ångtätt så har i det mindste luften meget svært ved at komme igennem
35 svar · 10,8k læst
·
Bernieberg
Bernieberg: Så skal man beregne, hvilken spænding der bliver i bjælken, og sammenligne med en styrkeværdi. For samme lasttilfælde som tidligere beregnes (maksimum) spændingen som bøjningen dividere med bøjningsmodstanden. Bøjningsmodstanden kan findes i samme tabeller som træghedsmomentet. Hvis man vælger flydespændingen (grænsen for permanent deformation) som styrkeværdi og antager, at det er
8 svar · 3,3k læst
·
raveper
raveper: Ser ud til at sidde med mindst dobbelt så mange skruer som nødvendigt.
6 svar · 1,5k læst
·
E
Enber: Det blev omtrent cc60 mellem 95-reglerne, jeg jeg har drejeskiver til LK gulvvarme i enderne (som er ca. 60), så tilpassede jeg målet imellem så det blev lidt passende, lige under cc 60 (LK's lige gulvspånplader behøver ikke have reglerne på noget særligt mål så længe det er under 60 da samlinger ikke behøver at havne på en regel).
8 svar · 2,7k læst
·
pacman42
pacman42: [citat] Loftet bærer jo ingen vægt, det er kun bølgepap. Så hvis loftet ligger på væggen, kan væggen ikke være bærende. Men... ...som allerede påpeget, kan fejlagtige renoveringer jo gøre, at den alligevel er nødvendig.
9 svar · 1,9k læst
·
A
AG A: [citat] Jeg er uddannet bygningskonstruktør. Præcis hvad du skal hyre. For trods mine kundskaber har jeg ikke engang halvdelen af forudsætningerne for at kunne give dig et korrekt svar. Der er for mange ukendte parametre. Som sagt er det ikke kun bjælken der skal beregnes. Håber du finder nogen der kan komme og kigge, og hjælpe dig.
2 svar · 1,8k læst
V
Vyze: Dette er et låglægtepanel uden luftspalte, ikke? Set nedefra. Det dryppede en del derfra, så jeg antager, at fugt er trængt ind mod væggen.
7 svar · 2,0k læst
·
I
Installation: [citat] Den bærer jo også det ydre hjørne af loftet. En konstruktør kan sandsynligvis finde en løsning, der fungerer. Men det vil blive dyrt at ordne.
9 svar · 1,8k læst
·
BirgitS
BirgitS: Velkommen til forummet! Tømrerens løsning lyder meget underlig. Kan ikke bygningskonstruktøren hjælpe jer med at få en god og sikker løsning? Det er jo sådanne, der er uddannet i det i modsætning til tømrere.
1 svar · 1,0k læst
S
Smeafan: Okay, der sidder ingen tagspær lige over væggen, men der kan jo ligge en bjælke på den, som går til væggen ved siden af måske. Må hellere komme op på loftet og grave i spånet helt enkelt 😄
2 svar · 1,4k læst
·
K
Klass0n: Forstår! Jeg rev et stykke af en lekablocksvæg med en slegge. Det var en mægtig bump, da den faldt 😎
8 svar · 1,7k læst
·
Grannbiggie
Grannbiggie: [citat] Haha jo præcis, ville vel håbe på at 70% ned i jorden ville være nok, men må blive nødt til at købe nogle stolper i morgen og begynde at skære 🫡 Jeg skal ikke have nogen overligger, men tak for tippet.
4 svar · 4,6k læst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.