Jeg er i gang med at renovere et rum i kælderen og overvejer at bryde det eksisterende gulv op, grave ud, isolere+varmekilder og derefter støbe igen.
Gulvet findes i en tilbygning fra 1978 og måler 4×4 meter.
Jeg har læst, at visse typer gulve ikke er egnede til dette, da de kan være en bærende del af huset. Hvad tænker I, kan dette gulv brydes op? Nedenfor er et billede fra den aktuelle byggeansøgning fra 1978.
Jeg lavede et lille testhul et stykke inde fra ydervæggene og målte cirka 20 cm beton. Hvad jeg kan læse fra billedet, er at gulvet skal være 300 mm. Er det ikke ret meget, selvom jeg nu kun kunne måle 'kun' 200 mm?
Lidt sløret billede men står der ikke 100 mm betonplade og at det er kantbjælken der er 300 mm? Er i hvert fald mere rimeligt end at hele pladen skulle være 300 mm tyk, ellers ville jo kantbjælken være ca. 900 mm tyk.
Vil afslutte denne tråd. Indser, at mit spørgsmål om, hvorvidt gulvet var egnet til opbrydning, var lidt svært at forstå. Ville mest høre, om der var generelle risici ved at bryde gulve op. Typisk ustabilitet i vægge osv.
Under alle omstændigheder er arbejdet nu færdigt. Opbrydning, isolering 20 cm, støbning, el-varmegulv, tomme rør til fremtidig skift til vandbåren opvarmning af gulv. 16 m2 i Stockholm. 75' efter ROT hvis nogen vil vide for egen sammenligning.