2,473 læst ·
12 svar
2k læst
12 svar
Bærende væg? - åbne op væg mellem køkken og stue
Jeg og min mand har købt et hus, der er bygget i 1968, og ønsker at åbne op væggen mellem køkken og stue.
Nu til spørgsmålet om den er bærende?
Har læst mig til, at W-takstoler kan være selvbærende, men også at vægge, der er indtegnet på sektionsplanen, er bærende?
Nogen der ved, om vi kan udlede dette udelukkende fra originaltegningerne? 🙏
Nu til spørgsmålet om den er bærende?
Har læst mig til, at W-takstoler kan være selvbærende, men også at vægge, der er indtegnet på sektionsplanen, er bærende?
Nogen der ved, om vi kan udlede dette udelukkende fra originaltegningerne? 🙏
Er det ikke den som er indkredset? Jeg ved, at standardsvaret er, at w tagspær er selvbærende, men i dette tilfælde blev jeg alligevel usikker netop pga placeringen, havde den været placeret mellem w'erne så havde jeg sagt ikke bærende men nu udfylder den en funktion for tagspæret men vi må afvente en konstruktør.K Kane sagde:
Hej! Tak for jeres svar! Det var kun en sektionsritning, og jeg kan nu se, at den ser ud til at være fra det øvre etageplan præcis som I siger! Det er ikke væggen til badeværelset, der skal rives ned, men den som er markeret på det andet billede mellem stue og køkken!
Blev også jeg først forvirret over, at en balkon var med på tværsnittet. Den indrammede del af væggen har ikke nogen støtte under sig, hvilket den anden del har i og med væggen med døre til kedelrummet og tilstødende rum. Hvilket burde betyde, at der er en afvekslende bjælke på loftet, der ligger "udenfor" den væg, som I vil fjerne? Det nemmeste er at kravle op på loftet og forsøge at kigge efter.
Det er mig, der har rodet rundt i det, da der kun fandtes en sektionsplan fra tegningerne.VidarH sagde:
Blev även jeg først forvirret over at en altan fandtes med på tværsnittet.
Den indrammede del af væggen har ikke nogen støtte under sig, hvilket den anden del har gennem væggen med døre til fyrrummet og tilstødende rum. Hvilket burde betyde, at der er en afvekslende bjælke på loftet, der ligger "udenfor" den væg, som I vil fjerne? Det er lettest at kravle op på loftet og prøve at kigge efter.
Så skal vi kravle op på loftet og tjekke, er det en forudsætning for at kunne fjerne væggen på en nem måde, at der findes en afvekslende bjælke? Hvis jeg forstår det ret, hvis den findes, løber den parallelt med den midterste væg, midt i huset? Som en forlængelse af den væg, der er over fyr-/vaskerummet?
Har været oppe og kigge, og der ligger jo gulv ovenpå loftet, men man kunne ved V'et af tagstolen eller hvad man siger, kigge ind, og det ser jo ikke ud til at gå nogen afvekslende historie, så spørgsmålet er, om den kan fjernes alligevel?J JosefineBergExtor sagde:Det er jeg, der har rodet det til, da der kun fandtes en sektionsritning fra tegningerne.
Så skal vi kravle op på loftet og kigge, er det en forudsætning for at kunne fjerne væggen på en nem måde, at der er en afvekslende bjælke? Hvis jeg forstår det rigtigt, hvis den findes, løber den parallelt med den midterste væg, på midten af huset? Som en forlængelse af den væg, der er ovenover pannrum/vaskerummet?
Klik her for at svare