A
AG A: Jeg er temmelig sikker på, at væggen ikke er bærende. Man synes at have markeret de bærende vægge med sorte punkter/linjer på tegningen. Men, uanset hvad, bør du tale med bestyrelsen, inden du river væggen ned.
1 svar · 1,4k læst
·
snoooze
snoooze: [citat] Kig på træguidens konstruktions- og dimensioneringsværktøj for at se, hvad det bør være for dimensioner i et tungt tag. Sammenlign med det, du har, så kan du få en idé om det kommer til at fungere.
2 svar · 1,5k læst
·
Grannens Häck
Grannens Häck: Interessant, må overveje om jeg orker vente 7 dage eller om jeg bliver for utålmodig.
3 svar · 1,1k læst
H
HenrikHuslöse: Er stålbåndet måske for at holde væggen sammen i trækretning? Det er vel i så fald tænkt som armering, så væggen ikke revner.
6 svar · 1,2k læst
·
mexitegel
mexitegel: Der er som sagt flere faktorer at tage i betragtning. Du skrev, at det er skråning med fuldstørrelse vinduer i den del, som nu planlægges at blive soveværelse. I så fald er jordtrykket mod den strækning på gavlen mindre end den, der er indtegnet som tv-rum og dermed ikke en besværende faktor. Hvad angår bæreevnen for etagedækket, er væggen sandsynligvis ikke bærende, mens den anden
15 svar · 2,0k læst
·
S
scorp1on: Kan du lægge en sektionssnit?
1 svar · 789 læst
·
L
Lennart12: Hej, Placér bjælken så der er ca. 2 cm plads mellem overkant bjælke og underkant betonbjælkelag. Dette rum kan du tørstoppe med en trægflydende ekspanderbeton, dvs. tryk betonen ind mellem bjælke og betonbjælkelag. Stålbjælkeoplagene kan du afstive op, så du får ca. 2 cm plads mellem underkant bjælke og opstilling, og så kan du tørstoppe disse opstillinger også. Derefter kan du
1 svar · 1,4k læst
·
J
jonaserik: Bryd dig ikke den bliver stående.
1 svar · 1,3k læst
·
D
Dilato: [citat] At bore et hul, sætte en plug og en skrue ind er ikke indgreb.
5 svar · 2,7k læst
F
Fabian W: Hej alle sammen. Vi har for nylig fået en lade, hvor vi ønsker at udskifte den nederste del af en væg, fordi den er rådnet. Vi planlagde derfor at låne 2 donkrafte og udskifte den bid for bid. Men når jeg kigger bag de øvre paneler, ser det ud til, at taget ikke støtter sig på væggen, og også på jorden ser det ud til, at der er en struktur bagved den. Har nogen nogensinde set noget
0 svar · 1,2k læst
·
P
Possetossen: Hej! Er på vej til at byde på et hus som det står er fra 1909 så ved ikke præcis hvor gammelt. Skulle have brug for jeres kloge råd eftersom jeg selv ikke er inde i det. Skal flytte ind selv med to små børn og har ikke supergod økonomi til store projekter. Regner med at skulle lægge nyt tag og købe ny varmeovn så har en buffer til det i princippet. Spørgsmål 1 Rørene i huset er
0 svar · 900 læst
·
J
Jo-han: Det [citat] Det der med moment omkring et bestemt punkt er lidt tricky, for det, vi er ude efter, er kraftjævnheder rundt om det punkt, der beregnes for at kunne løse ud den ukendte resulterende kraft. Vi er ikke interesserede i noget moment i dette tilfælde. I visse systemer kan du ikke opstille en entydig kraftjævnhed (kraftens fordeling er altså ikke entydigt bestemt), og du får to eller
26 svar · 5,2k læst
·
C
cbrolin: [citat] Jeg havde nok mere svaj end det. Fire meter lange 145-regler uden kortling. Rev gulvet op, savede alle regler af på midten og støbte en betonbjælke tværs igennem. Samt installerede kortling. [bild] [bild] Nu føles det solidt.
6 svar · 1,9k læst
·
O
olgavolga: [citat] Hmm der er armeringsjern i den og så er de jo bærende konstruktion.
3 svar · 1,9k læst
·
Isakare
Isakare: [citat] Jeg forstod dig udmærket og beskrev bare en betydeligt tyndere samling som sammenligning. 1,7 meter over 20 cm er mere end rigeligt.
5 svar · 1,7k læst
·
J
Jordekorren: [citat] Åh den er ikke sjov. Føj! Det bliver altid meget mere arbejde, end man tror det skal blive.
15 svar · 7,1k læst
·
BirgitS
BirgitS: De gulmarkerede vægge er sandsynligvis ikke bærende, undtagelsen ville være, hvis der er en bjælke i stue-loftet.
1 svar · 1,7k læst
·
S
scorp1on: Konstruktøren har også en konsulentforsikring som kan dække sådanne omkostninger
12 svar · 4,3k læst
·
Vgt
Vgt: [citat] Min første tanke, da jeg så billedet. Ville se forfærdeligt ud. Burde have limet bedre bare, og ganske enkelt at udbedre...
57 svar · 17,2k læst
·
S
Sernando: For en 8500 mm bred carport, føles en 4050 mm bred bjælke, som lidt for kort. 😁
1 svar · 1,3k læst
·
BirgitS
BirgitS: https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstocken.63392/ https://www.byggahus.se/forum/threads/trae-mot-murstock.61570/
1 svar · 2,0k læst
·
G
Granngubben: Tror det kræves en endnu kraftigere bjælke, 18 meter er en meget stor spændvidde. Der skal også tages hensyn til vipning, lokale spændinger og relevante deformationskrav, træthed mm. Der findes en håndbog til dimensionering af telferbaner, se: https://www.sbi.se/produkt/telferbana-handbok-for-dimensionering-av-telferbanor/ I den er der sikkert meget anvendeligt. PS. I mit tidligere svar
14 svar · 2,7k læst
S
Sjöholm94: [citat] Desværre ingen konstruktions tegninger, må tage lidt flere fotos og bede en konstruktør kigge på det.
6 svar · 1,2k læst
·
Y
yehor: [citat] Tak! Desværre er det PVC altandøre :( Jeg undersøger, om jeg kan støbe 10mm over gulvvarmen i stedet for 20mm, er der nogen, der ved, hvorfor der anbefales 20mm? Samt at den nuværende dæmpningsmåtte er 7mm, bliver nødt til at erstatte den med 3mm
4 svar · 1,4k læst
BirgitS
BirgitS: Hvis man laver en større åbning i en bærende væg, skal den aflastes. Højden og bredden på bjælken og tykkelsen på søjlerne, som den ligger på, bestemmes f.eks. af snezone, tagkonstruktion, vægt fra bjælkelag og det, der findes på etagen ovenfor. Derfor bør du kontakte en bygningskonstruktør, som ud fra sådanne oplysninger kan beregne passende dimensioner. Oplysningerne fra
2 svar · 2,0k læst
·
M
MrDizzy: Er det ikke tilfældet, at den der lejlighed var indrettet på Lisseberg?🤣🤣 (for tidligt? )
11 svar · 2,8k læst
·
A
Alexander HB: Som allerede påpeget: [bild]
11 svar · 1,5k læst
·
Karrock
Karrock: [citat] Aha! Det lyder jo som en god handel alligevel. Har du plads til at placere huset på bjælker ved siden af og støbe et fundament med vand og kloak i ro og mag? Ellers er de tre lange linjer i vilkårligt materiale nok stadig bedst. Eller brug fire linjer. Men overvej, hvor du vil kravle med kloakrør i favnen, og forsøg at planlægge, så du ikke lægger linjer lige der.
20 svar · 3,7k læst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Så er det sandsynligvis den væg, der er bærende, dvs. bærer dæklaget for etagen ovenover. Ikke sandsynligt, at der er noget bærende i væggene omkring køleskab og fryser.
13 svar · 1,9k læst
·
R
Anonymiserad 405730: [citat] Hvad der kan tydes fra tegningerne, så er den bærende, men dine tagspær har ikke nogen støtte i midten, så det bliver lidt modsigende oplysninger.. Normalt i etplanshuse så er fagværksspærene selvbærende…
1 svar · 992 læst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.