Hvis bjelkelaget kun er dimensioneret til 200 kg og belastet med 300 kg, så overbelaster du bjelkelaget. Så du risikerer en kraftig nedbøjning eller i værste fald, at det bryder sammen. Men som du hørte, skal bjelkelaget kunne tåle 400 kg/m2, hvis vi inkluderer den frie last. Derfor kan du, forenklet set, have en fast last på 300 kg uden problemer, hvis I ikke er så mange i badeværelset samtidig.

Disse laster/kræfter er, hvad der anvendes nu om dage, når man dimensionerer bjelkelag. Det er heller ikke sådan, at det holder præcis til disse laster. Det er, hvad det mindst skal kunne holde til. Ofte holder det til mere/meget mere. Så vidt jeg ved, er disse laster ikke ændret siden -69, så det bør være det samme hos dig. Så meget total last kommer du ikke op i.

K
A AG A sagde:
Hvis bjælkelaget kun er dimensioneret til 200 kg og belaster det med 300 kg, så overbelaster du bjælkelaget, så du får en kraftig nedbøjning, eller at det i værste fald kollapser. Men som du hørte, skal bjælkelaget kunne tåle 400 kg/m2, hvis vi regner den frie last med. Derfor kan du, forenklet set, have en bunden last på 300 kg uden problemer, hvis I ikke er så mange i badeværelset samtidigt.

Disse laster/kræfter er, hvad der bruges nu om dage, når man dimensionerer bjælkelag. Det er heller ikke sådan, at det stopper med at kunne holde til netop disse laster. Det er derimod, hvad det mindst skal kunne holde til. Ofte kan det holde til mere/meget mere. Mig bekendt er disse laster ikke ændret siden -69, så det bør være det samme hos dig. Så meget total last vil du ikke komme op på.
Tak for udførlig information. Et sidste spørgsmål, hvis det er muligt at besvare. Hvad anses som kraftig nedbøjning i forhold til træbjælker, hvis vi ser bort fra oplevelsen med fx skæve gulve? Jeg tænker, er op til 5 cm på midten langt fra brudpunktet, eller er man tæt på, at bjælken knækker? Jeg tænker, at dette kan give en lille indikation af, hvor hårdt bjælkerne er belastede, dvs. baseret på antal cm nedbøjning.

Jeg kan ikke huske tallene nu. Men tilladt nedbøjning beregnes ud fra spændvidden, bjælkens højde og bredde samt bjælkens materiale.
I dit tilfælde begynder 5 cm at nærme sig brudgrænsen tror jeg. 5 cm ville i hvert fald ikke blive accepteret, da det også ville påvirke meget andet. Det ville både være synligt, føles ustabilt, samt at væg-, loft- og gulvmateriale ville revne. Jeg gætter på, at man ville acceptere ca. 2 cm i dit tilfælde.
Husk dog, at 2 cm er frygtelig langt fra 5 cm, når det gælder nedbøjning af træ. Du ligger altså meget langt fra en brudgrænse, hvis du har en nedbøjning på 1-2 cm.

• Synes
Kirre2021
  • Laddar…
70x195 på cc600 er solide stykker som mellemgulv. Derefter har du spånplade ovenpå, som også binder hele konstruktionen sammen og gør den stiv.

K
N Niklaspe sagde:
70x195 på cc600 er solide stykker som mellembjælkelag. Derefter har du spånplade, som også binder hele konstruktionen sammen og gør den stiv.
Tænker at tykkelsen på bjælken er uden betydning, og at det kun er højden, der bærer?

Har nu i løbet af weekenden undersøgt videre derhjemme og kan se, at badeværelset hviler på i alt 7 bjælker. 3 af disse ligger over en væg på det nederste plan, så den burde hjælpe til, selvom man teoretisk set skulle kunne rive den ned i disse huse (nogle har gjort det). Spændvidden over væggen bliver så 3M. Så har vi 1 bjælke i den anden ende, som ligger og hviler på hele trappekonstruktionen med væg under, så spændvidden der bliver 3M.

Så forudsat at bjælkerne faktisk hviler på underliggende konstruktioner, er der kun 2 bjælker tilbage med 4,7m spændvidde.

Bredden spiller ind, men ikke lige så meget som højden. Hvad angår spånpladen, skal den i så fald være limet og skruet i reglerne for at bæreevnen kan øges yderligere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.