Findes der en plantegning? Marker hvilken væg det er. Tag også billeder på loftet, for der kan man se, hvor lasten fra taget tager vejen, om spærkonstruktionerne selv klarer det eller aflaster på en indervæg.
Hvis indersiden af loftet ligger ovenpå væggen (hvilket jeg tror, jeg kan ane), så er væggen sat op efter loftet. Hvis det er tilfældet, så er den jo ikke bærende.
I mit hus mangler bærende vægge helt på førstesalen, da spær er selvbærende. Derimod er nogle af væggene i stueetagen bærende, men det er åbenlyst hvilke disse er, da de er i letbeton, mens de andre er lavet med tynde reglar og gips.
Bare som en sammenligning...
I mit hus mangler bærende vægge helt på førstesalen, da spær er selvbærende. Derimod er nogle af væggene i stueetagen bærende, men det er åbenlyst hvilke disse er, da de er i letbeton, mens de andre er lavet med tynde reglar og gips.
Lyder sandsynligt.pacman42 sagde:
Hvis loftet ligger ovenpå væggen (hvilket jeg tror, jeg kan ane), så er væggen sat op efter loftet. Hvis det er på den måde, så er den jo ikke bærende.
I mit hus mangler der helt bærende vægge på overetagen, da tagspærene er selvbærende. Derimod er nogle af væggene på underetagen bærende, men det er tydeligt, hvilke det er, da de er i letbeton, mens de andre er lavet med tynde regler og gips.
Det er heller ikke alle gange letbetonen er bærende, men sandsynligt. Regelvægge ligeså, men modsat kunnen de være blevet bærende, hvis etageadskillelsen efter noget tid er sunket sammen og hænger på reglerne.
Det kan nogle gange være let at vurdere, andre gange ikke.
Er det et to-etagers hus med valmet tag? Hvilken etage er dine vægge? Kan du klare at skitsere en plantegning?A AndySa sagde:
Desværre ser det ud til, at spær ikke er selvbærende men står på mindst hjertetvæggen, dvs. en væg midt i huset.
Så har @pacman42 ret i, at det ser ud til at være en væg under loftet.
Loftet bærer jo ingen vægt, det er kun bølgepap. Så hvis loftet ligger på væggen, kan væggen ikke være bærende. Men...FreQa sagde:
...som allerede påpeget, kan fejlagtige renoveringer jo gøre, at den alligevel er nødvendig.
Klik her for at svare