Bygningsfysik
Olf Oggler: Jeg synes, man kan se på billederne, at det er en slipsats øverst. Så konstruktionsbeton.
Razmataz: Jeg kiggede bare lidt hurtigt på nedbøjning. Og det ser jo ret ubetydeligt ud ved de belastninger, du nævner. Det kan måske føles lidt fleksibelt omkring de to 1999mm rør. Men i så fald kan du sikkert afstive det efterfølgende med en støtte på hver side. Ser direkte ikke helt dumt ud med biltemabælke. Edit: Med et moment på 120*9.82*0.46=~=550Nm får man en bøjespænding på 193
BirgitS: Kældre fra 70'erne plejer at have en uisoleret betonplade. Det er meget dyrt at opvarme rum med gulvvarme, når en stor del af varmen går nedad og opvarmer jorden under huset. Det sker også, at gulvvarmen under de forudsætninger forårsager, at jordfugten stiger op i væggene.
Fuffinanna: Har et lignende hus, hvad blev svaret angående bærende vægge?
FGLIN: Jeg vil bygge en bod med moderat isolering, jeg overvejer 95 eller muligvis 120 mm. Væggen bliver da fx 12+95+11+12 = 130 mm tyk + ventileret facade konstruktion. Jeg vil ikke placere væggen direkte på et pladefundament, men vil have en sokkel et sted mellem 300 og 800 mm høj, og den bør også være isoleret, selvom man nok bliver nødt til at gøre den tyndere, fx 50 mm, men helst mere,
MrJay: [citat] Han var inde 9 måneder efter indlægget, så jeg vil gætte på, at han overlevede.
A.S: [citat] Intet problem. Sådan skal det ikke kunne blive, hvis man har en form for isoleret type kanalplast. Damp/varmluft kondenserer mod kolde overflader.
Gamlahuset1800: Hej, Vi har et gammelt hus. Sandsynligvis 2 gamle parstuer, der er sat sammen og så fået en ekstra etage osv. Der er både et indrettet loft i huset, samt en indrettet overetage over halvdelen af huset. Men derudover er der en uindrettet del. Vi overvejer at indrette den. Ifølge kommunen er der ikke behov for byggetilladelse, da der allerede er en dør ind, og det ikke betragtes som tagetage.
Kaelli72: [citat] Ikke det bedste billede, men sammenlign med nedløbsrøret, så ser du, hvor meget taget stikker ud. Omkring 20 cm måske? Facaden udenpå den murede væg er oprindeligt pudset, men har nu på gavltoppen sort træpanel af samme type, som du ser på forsiden.
Anonymiserad 358496: Der går en masse skjuv i bjælken, den skal limes for at klare det. Hvordan du lykkes med det på stedet og kvalitetsikret, ved jeg virkelig ikke altså. Det du skal gøre er at kontakte en konstruktør, som fortæller, hvad og hvordan du skal forstærke, i papirformat som du kan have med i byggetilladelse/byggeanmeldelse. Held og lykke!
BirgitS: [citat] Med en etage ovenover bør den væg være bærende. Du bør hyre en bygningskonstruktør, der kan beregne, hvilke dimensioner der er nødvendige for en bjælke over åbningen, og tykkelsen på de søjler, som bjælken skal hvile på. Du har også brug for en godkendt byggetilladelse, før arbejdet påbegyndes.
Helen111: [citat] Tak for svar! Ifølge Eldabutikens ekspertise behøver den ikke længere gå over tagryggen, reglerne er blevet ændret.. Det blev forklaret fra bygningsnævnet, at det skal være en skalategning for at kunne vurdere, om reglerne følges. Det skal også vedlægges en tegning af, hvordan brændeovnen skal placeres inde samt en "kontrolplan". Nu har jeg bestilt brændeovnen og installation
S_Moln: [citat] Ja, der skulle jo være mindre risiko for kondens på nogen konstruktiv del på denne måde. fugttilskuddet inde på loftet vil være lille, og dampspærren skal sættes op. Det er måske nærmere, hvis det en gang imellem skulle være koldere inde på loftet end udenfor (med høj luftfugtighed), så kunne der måske være kondens på ydersiden. Men pappen klarer det vel? 🤔 At isolere
Ackeobd: [citat] Ser ud til at være hulsten. Den nuværende åbning ser ikke ud til at være forstærket med noget, det er blot et stort hul lige igennem væggen helt op til loftet. (Man kan se brædderne, der er fastsømt til bjælkelaget i den nuværende åbning, så det har nok været sådan i mindst 40 år.
Rumpnissen: Feedback. Altan står nu flot, jeg byggede den i uge 26. Blev tre søjler tryk-imprægneret limtræ 90x90 og ovenpå disse skrue-limede 195-regler som bærende bjælke og ovenpå disse skrue-regler 170 cc60. Altandybde 280cm fra husmur til søjle. Det hele er stabilt og overraskende stift. Mærker ingen svigten overhovedet trods den lange spændvidde. Lavede undertag med enkle plader fra
mattiasohult: [citat] 10m Jeg fandt nu beijer dimensioneringsprogrammet og indser, at deres anbefaling er ret langt fra 90x225, som jeg har fået rådet til at sætte ind. Jeg vil kontrollere, hvordan det ser ud over garageporten i morgen, som også er 2,4m bred.
SvanteC: De skal ikke være plug, hvis de skal sidde i reglen. En ordentlig skrue vil sandsynligvis være nødvendig eller et beslag, der er designet til opgaven, typisk: https://reko.life/Takfaste-Kraftigt-Tra.
Foto76: Det er ikke et tømmerhus, men væggen står på en stok, som så står på kantbjælken på den ene side og på skorstensfundamentet på den anden side, samt er aflastet på to steder på midten på sten.
fribygg: Jeg ville overveje et par eller gerne flere imprægnerede kraftledningsstolper med 2 tommer tømmer ovenpå
bossespecial: Hvis skunkrum skal åbnes op og de vertikale reglar fjernes, bør du kontakte en konstruktør. Tagkonstruktionens funktion ændres, så det vil kræve en omlægning. Desuden er etageadskillelsen også ophængt i de vertikale reglar, så effekten på etageadskillelsen skal også kontrolleres. Uden at vide, hvordan fundamentet ser ud, ville jeg forsøge at forkorte åbningen i midtervæggen; 5m er
lulle64: Hej! Har et rumloft, der har sat sig, sandsynligvis på grund af for stor snelast. Rummet er ca. 4,6m x 6m. (Se billede). Sidelængende gitterkonstruktion, taghældning ca. 7˚, snezone 3, papptag. Tanken er at lægge IPE200 på Limträstolpe 90x90 på hver sin side, stående på syld i væg. Kan dette være rimeligt? Er der nogen, der med sikkerhed kan give et svar? Helst ingen gætterier. Tak
atomlab: Sæt en planke på hver side, som du er tilfreds med, og spartel hjørnet op med Ardex 828, så ordner maleren resten bagefter.
Gladh: [citat] Sidder der en ekstra bræt under reglen, som jeg fjerner og sætter en tyndere, så bliver der mere plads mellem karm og regler.
Harey: Stor tak! Tydeligt og overbevisende! :)
Jaggatagga: Måske er der brug for trekant-elementer mellem søjlerne? Forstår ikke helt, hvad der giver stabilitet i sideled (højre venstre i billedet set).
Plommonper: Hej, Har købt et etplanshus med paralleltag uden loft. Kan derfor ikke se tagspær på loftet. Er der nogen med viden, der kan se om væggene markeret i gult er bærende da jeg ønsker at rive disse? Som jeg tolker sektionsplanen er det kun ydervæggene, der er bærende? Passer det? Taknemmelig for hjælp! [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
AlexMcHugh: Det føles jo beroligende, så arbejder jeg med ångspärrtejp ved lugens kanter og sørger for, at lugen er tæt mod karmen.
lnvinzible: [citat] Huset er lavet af ytong 365 blokke og det er en pudsfacade. Der er ingen isolering, da det er ytong. Hvad ville du overveje at være den bedste løsning?