Jeg vil tage op horisontal kraft i hammarband med følgende konstruktion.
Jeg planlægger at montere en HEB 100 eller 120 bjælke i en betonmur bygget af skalblock, muren er 190mm tyk.
Bjælken er fastgjort ved at jeg monterer den i muren med to bøjler fastgjort med ekspander eller gennemgående
bolt. Jeg undrer mig over hvor stor horisontal kraft en HEB 100 hhv 120 kan optage før bøjning overstiger 20 mm.
Kan nogen pege på en passende formel at bruge. Selv om nogen giver mig en formel vil jeg gerne have en udtalelse
om hvor stor belastning denne konstruktion kan optage. Vedhæfter billede.
Bjælken er totalt 3500mm, 1500mm er fastgjort i muren (fra murkronen og nedad), og bjælken stikker op 2000 mm over muren og skal fastgøres i hammarbandet for at tage op horisontale kræfter i hammarbandet.

Senest redigeret:
Tak! Jeg er usikker på, hvordan jeg skal bruge formlen for en HEB100 eller HEB120, taknemmelig for en indikation på, hvilken kraft der er nødvendig for at f.eks. bøjes ud 20 mm.

Forudsat at bjælken er stift indspændt i muren, kan den ses som en konsolbjælke med længde 2000 mm. For en punktlast i enden beregnes udsvingen med nedenstående elementar tilfælde (v_B).

Diagram over en konsolbalk, der viser kraft P, moment M, forskydningskraft V og udtryk for bøjning, vinkler og reaktionskræfter.

P er kraften, L er længden, E er elasticitetsmodulet og I er inertimomentet.

Elasticitetsmodulet er ca. 200 000 MPa for stål. Inertimomentet for standartværssnit kan man hente fra producenters tabeller eller fra formelsamling (fx den som blev linket til).

For HEB100 og HEB120 er inertimomentet 4,5E6 mm^4 henholdsvis 8,6E6 mm^4 hvis de vendes så lasten angriber vinkelret mod flangerne.

For at få udsvingen 20 mm med HEB100 er der behov for kraften 20 x 3 x 200 000 x 4,5E6 / 2000^3 = 6,8 kN. Med HEB120 bliver kraften omtrent det dobbelte.

Tak for et pædagogisk svar! Interessant at det s.a.s. bliver dobbelt så "stærkt" om man
får lov at udtrykke det sådan at gå fra HEB100 til HEB120.

Antaget at bjælken er fri mellem bøjlerne, at den er orienteret i sin stive retning og at kraften angriber i toppen så får jeg udblemning 20 mm i toppen ved en kraft på 4,0 kN for HEB100 hhv. 7,8 kN for HEB120.

Har anvendt lastfald 6 og 8 i beregningen.

• Synes
Utsliten och utdömd og 1 anden
  • Laddar…
Hammarens kompis Hammarens kompis sagde:
Tak for et pædagogisk svar! Interessant at det s.a.s. bliver dobbelt så "stærkt" hvis man udtrykker det sådan at gå fra HEB100 til HEB120.
Ja, hvis man skal være præcis, bliver det dobbelt så stift (deformation per lastenhed). For netop bøjning har det stor effekt at øge højden eller på anden måde få mere materiale langt fra tværsnittets neutralplan. For at bjælken skal krummes, skal materiale langt ude strækkes mere (holder imod med større spænding, samtidig som armen til neutralplanet øges. Så det bliver dobbelt effekt.

Styrken, som vi kan definere som lasten bjælken kan bære uden at tage skade, adskiller sig mindre mellem de to tværsnit, ca. 60 % højere for HEB120 sammenlignet med HEB100.

Ok! Tak! Hvor stor kraft kræves for at beskadige HEB100 resp. HEB120 i dette tilfælde?

Så skal man beregne, hvilken spænding der bliver i bjælken, og sammenligne med en styrkeværdi.

For samme lasttilfælde som tidligere beregnes (maksimum) spændingen som bøjningen dividere med bøjningsmodstanden. Bøjningsmodstanden kan findes i samme tabeller som træghedsmomentet.

Hvis man vælger flydespændingen (grænsen for permanent deformation) som styrkeværdi og antager, at det er stål S235 i bjælken, så opnår man flydespændingen ved kraft 10,5 kN for HEB100 og 17,0 kN for HEB120.

Når man dimensionerer bygninger, bruger man normer, som inkluderer sikkerhedsfaktorer, og derved bliver den tilladte last mindre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.