Hej,
Jeg skal fjerne en væg (ikke bærende væg) men en bærende væg. Bjælken skal være 4,0 meter. Krydset er, at det er beton etagedæk, hvilket jeg har forstået er meget tungt. Hvordan finder jeg ud af, hvilken bjælke jeg har brug for?
Jeg har tidligere fået at vide, at en HEA160 burde fungere, men det var da personen, som beregnede, troede, at det var træ etagedæk.
Jeg skal fjerne en væg (ikke bærende væg) men en bærende væg. Bjælken skal være 4,0 meter. Krydset er, at det er beton etagedæk, hvilket jeg har forstået er meget tungt. Hvordan finder jeg ud af, hvilken bjælke jeg har brug for?
Jeg har tidligere fået at vide, at en HEA160 burde fungere, men det var da personen, som beregnede, troede, at det var træ etagedæk.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 617 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,617 indlæg
Det her er ikke noget, du kan tage chancer med, du skal hyre nogen, der kan lave en korrekt beregning på, hvordan du skal erstatte den bærende væg med en bjælke. Det er jo ikke kun bjælken, der skal beregnes, du skal også have styr på belastningen nedad, hvor bjælken hviler. Også styr på betongbjælkelaget og hvordan det er konstrueret.E emjoma sagde:
Du skal også have styr på, hvordan selve arbejdet skal udføres, for når du river væggen ned, skal du have en slags midlertidig bæring af betongbjælkelaget, indtil du har fået sat den permanente bjælke op. Og den midlertidige bæring skal stå på et stabilt underlag.
Det her er et job for professionelle, der kan stå inde for den konstruktion, de foreslår 🤔
Jeg er uddannet bygningskonstruktør. Præcis hvad du skal hyre. For trods mine kundskaber har jeg ikke engang halvdelen af forudsætningerne for at kunne give dig et korrekt svar. Der er for mange ukendte parametre. Som sagt er det ikke kun bjælken der skal beregnes.Mats-S sagde:
Det her er intet du kan satse på, du skal hyre nogen der kan lave en korrekt beregning på hvordan du skal erstatte den bærende væg med en bjælke. Det er jo ikke kun bjælken der skal beregnes, du skal også have styr på belastningen nedad hvor bjælken hviler. Også styr på betondækket og hvordan det er konstrueret.
Du skal også have styr på hvordan selve arbejdet skal udføres, for når du river væggen ned, skal du have en slags midlertidig understøtning af betondækket indtil du har fået den permanente bjælke på plads. Og den midlertidige understøtning skal stå på et stabilt underlag.
Det her er et job for professionelle som kan stå inde for konstruktionen de foreslår 🤔
Håber du finder nogen der kan komme og kigge, og hjælpe dig.
Klik her for at svare