Hej,
Jeg har brug for lidt ekspertbistand til, hvordan jeg skal gribe det an med at få opsat en Pull-Up bar hjemme i min lejlighed (bygget i 50'erne) og væggene synes at være af letbeton, for de er porøse og smuldrer. Der er en vis bevægelse i pull-up baren, når jeg skal trække mig op og ned (90 kg), så jeg vil ikke tage stykker af væggen med mig.. (gælder denne https://www.gorillasports.se/pull-up-stang-vagghangd-chinsstang-chins/p/747?gad_source=1).
Jeg har haft udfordringer med at hænge alt op fra malerier, natborde til TV. Hullerne bliver både høje og brede, når man borer. Jeg har lært at tage mindre bor i diameter og bore meget forsigtigt, men selv da kan boret både ryge op og til siden, det er meget svært at bore lige som i beton. Noget af det værste jeg har boret i indtil videre, jeg er absolut ikke en ekspert, men plejer alligevel at kunne fikse det meste efter at have undersøgt tips på nettet, men dette bliver en anden type udfordring.
Vores vicevært troede, det var en blanding af letbeton og mursten, så det er den info jeg gik ud fra, da jeg talte med Beijer. Manden hos Beijer anbefalede ordentlige duoplugs og store skruer (M10x80) for at fæstne i murstenen, som plejer at være bag letbetonen. Der er ingen garanti selvfølgelig, men han syntes det var bedst at starte med det inden den dyrere løsning som ankermasse, hvor man kommer op på en tilsvarende pris som pull-up baren. DOG! så borede jeg forleden med et 10 cm langt bor, kom nemt igennem uden slagborefunktion, og materialet var bare gråt (se billeder), hvilket betyder, der ikke ser ud til at være nogen mursten med i spillet.
Hvad/hvordan gør jeg? Jeg vil ikke give op på dette. Hos Hornbach sagde de, at det er umuligt, hvorefter jeg gik til Beijer, for det føles ikke som om det skal være umuligt.
Jeg har brug for lidt ekspertbistand til, hvordan jeg skal gribe det an med at få opsat en Pull-Up bar hjemme i min lejlighed (bygget i 50'erne) og væggene synes at være af letbeton, for de er porøse og smuldrer. Der er en vis bevægelse i pull-up baren, når jeg skal trække mig op og ned (90 kg), så jeg vil ikke tage stykker af væggen med mig.. (gælder denne https://www.gorillasports.se/pull-up-stang-vagghangd-chinsstang-chins/p/747?gad_source=1).
Jeg har haft udfordringer med at hænge alt op fra malerier, natborde til TV. Hullerne bliver både høje og brede, når man borer. Jeg har lært at tage mindre bor i diameter og bore meget forsigtigt, men selv da kan boret både ryge op og til siden, det er meget svært at bore lige som i beton. Noget af det værste jeg har boret i indtil videre, jeg er absolut ikke en ekspert, men plejer alligevel at kunne fikse det meste efter at have undersøgt tips på nettet, men dette bliver en anden type udfordring.
Vores vicevært troede, det var en blanding af letbeton og mursten, så det er den info jeg gik ud fra, da jeg talte med Beijer. Manden hos Beijer anbefalede ordentlige duoplugs og store skruer (M10x80) for at fæstne i murstenen, som plejer at være bag letbetonen. Der er ingen garanti selvfølgelig, men han syntes det var bedst at starte med det inden den dyrere løsning som ankermasse, hvor man kommer op på en tilsvarende pris som pull-up baren. DOG! så borede jeg forleden med et 10 cm langt bor, kom nemt igennem uden slagborefunktion, og materialet var bare gråt (se billeder), hvilket betyder, der ikke ser ud til at være nogen mursten med i spillet.
Hvad/hvordan gør jeg? Jeg vil ikke give op på dette. Hos Hornbach sagde de, at det er umuligt, hvorefter jeg gik til Beijer, for det føles ikke som om det skal være umuligt.
Testede du at sætte pluggen i og bruge skruerne du købte? Det er jo ikke før du har gjort det, at du ved om de fastholder tilstrækkeligt..?
Den meste kraft i de øvre huller vil jo være ud fra væggen, og der skal plug og skrue modstå den trækkende kraft.
De nedre huller vil skulle modstå kræfter oppefra og ned, så der vil skruerne og pluggen i værste fald presse materialet sammen, og det vil løsne.
Hvis dette sker, så er måske en gennemgående skrue med skive på bagsiden værd at overveje - plejer dog ikke at være så pænt... men så måske du skal overveje, om du kan montere stativet på en krydsfinerplade og så lave et antal huller i pladen og sprede kraften i væggen ved at sætte flere skruer. Det kan også være værd at overveje et konstruktionslim mellem pladen og væggen samt nogle skruer.
Den meste kraft i de øvre huller vil jo være ud fra væggen, og der skal plug og skrue modstå den trækkende kraft.
De nedre huller vil skulle modstå kræfter oppefra og ned, så der vil skruerne og pluggen i værste fald presse materialet sammen, og det vil løsne.
Hvis dette sker, så er måske en gennemgående skrue med skive på bagsiden værd at overveje - plejer dog ikke at være så pænt... men så måske du skal overveje, om du kan montere stativet på en krydsfinerplade og så lave et antal huller i pladen og sprede kraften i væggen ved at sætte flere skruer. Det kan også være værd at overveje et konstruktionslim mellem pladen og væggen samt nogle skruer.
De der vægge er ikke så meget at hænge på juletræet. Det er et lag puds, som ikke har meget at holde imod. Enig med den foregående taler. Satse på at trække to bolte igennem og en krydsfiner på hver side af væggen, som du pynter op med kunstlæder eller lignende.
Du kunne sætte et par brædder først på væggen så du får nogle flere forankringspunkter.X Xexelol sagde:Hej,
Skulle behöva lite expertishjälp på hur jag ska gå tillväga med att få op en Pull-Up bar hjemme i min lejlighed(bygget 50'erne) och væggene ser ud til at være af lättbetong eftersom de er porøse og smuldrer. Der bliver jo en vis bevægelse i pull-up baren når jeg skal trække mig op og ned(90kg) så vil ikke trække stykker af væggen med.. (det gælder denne [link]).
Har haft udfordringer med at hænge alt op fra malerier, natborde til tv. Hullerne bliver både høje og brede når man borer.. Har lært at tage mindre bor i diameter og bore meget forsigtigt men trods dette kan boret køre både op og til siden, meget svært at bore lige som i beton. Noget af det værste jeg har boret i indtil videre, er absolut ingen ekspert men plejer alligevel at ordne det meste efter at have tjekket tips på nettet, men dette bliver en anden type udfordring.
Vores vicevært troede det var en blanding af lättbetong & tegel så det er infoen jeg gik på, da jeg talte med Beijer. Manden hos Beijer anbefalede ordentlige duoplugs og store skruer (M10x80) for at fastgøre i tegl som plejer at komme bag lättbetongen. Der er selvfølgelig ingen garanti, men han mente det var bedst at starte med det før den dyrere løsning som ankermasse hvor man kommer op på tilsvarende pris for pull-up baren. DOG! så borede jeg forleden med 10 cm langt bor, kom let igennem uden slagborfunktion og materialet var bare gråt(se billeder) dvs. virker det ikke som om tegl er med i billedet.
Hvad/hvordan gør jeg? Vil ikke give op på dette, Hos Hornbach blev det sagt at det er umuligt hvorpå jeg gik til Beijer for føles ikke som om det skal være umuligt.
Hej,
Tak for alle svar!
@Testarn: Nej har ikke testet, var på vej til at gøre det, men stoppede da jeg borede og der ikke var noget mursten med i spillet. Vil helst gøre det ordentligt og en gang. Borre igennem væggen er desværre ikke en mulighed da badeværelset ligger på den anden side, desuden er væggen ca. 50 cm tyk med. Skive/planke kan være en mulighed eller tykkere plade i sort så det er mere æstetisk, men da bliver måske Kemankarløsningen billigere til sidst alligevel.
@Jontha: Nej, som sagt har det været en udfordring at få billeder lige trods lasermåling osv. da hullerne har haft en tendens til at vokse og det ikke bliver boret lige.
@RoTe: Præcis den løsning en kollega også foreslog og også Beijer, men hvis der var mursten så skulle propperne og skruerne holde. Denne løsning er lidt mere permanent og kræver lidt arbejde for at fjerne den den dag jeg skal flytte (vinkelsliber & bore væk gevindet så jeg kan spartle igen).
@Emanuel01: Tak for tippet, er inde på det hvis jeg kan finde en god æstetisk løsning til det, fx tykkere sort plade. Dette er i stuen, eneste mulige sted jeg har i lejligheden til den.
Hvor tyk bræd/pladebit bør det være og hvor mange skruer for at fastgøre den?
I teorien, skal man først få bræd/pladebiten op og så bore igennem den ind til væggen for derefter at fastgøre pull-up stangen?
Bliver vel enten en bræd/pladebit løsning eller kemanker, afhænger af den endelige pris samt det æstetiske da kemanker bliver mindre grimt end en stor brædbit. (det er som sagt hvis man kan få fat i en tykkere sort pladebit.
Tak for alle svar!
@Testarn: Nej har ikke testet, var på vej til at gøre det, men stoppede da jeg borede og der ikke var noget mursten med i spillet. Vil helst gøre det ordentligt og en gang. Borre igennem væggen er desværre ikke en mulighed da badeværelset ligger på den anden side, desuden er væggen ca. 50 cm tyk med. Skive/planke kan være en mulighed eller tykkere plade i sort så det er mere æstetisk, men da bliver måske Kemankarløsningen billigere til sidst alligevel.
@Jontha: Nej, som sagt har det været en udfordring at få billeder lige trods lasermåling osv. da hullerne har haft en tendens til at vokse og det ikke bliver boret lige.
@RoTe: Præcis den løsning en kollega også foreslog og også Beijer, men hvis der var mursten så skulle propperne og skruerne holde. Denne løsning er lidt mere permanent og kræver lidt arbejde for at fjerne den den dag jeg skal flytte (vinkelsliber & bore væk gevindet så jeg kan spartle igen).
@Emanuel01: Tak for tippet, er inde på det hvis jeg kan finde en god æstetisk løsning til det, fx tykkere sort plade. Dette er i stuen, eneste mulige sted jeg har i lejligheden til den.
Hvor tyk bræd/pladebit bør det være og hvor mange skruer for at fastgøre den?
I teorien, skal man først få bræd/pladebiten op og så bore igennem den ind til væggen for derefter at fastgøre pull-up stangen?
Bliver vel enten en bræd/pladebit løsning eller kemanker, afhænger af den endelige pris samt det æstetiske da kemanker bliver mindre grimt end en stor brædbit. (det er som sagt hvis man kan få fat i en tykkere sort pladebit.
Nærmeste pladeværksted kan klippe en plade til.X Xexelol sagde:Hej,
Tak for alle svar!
@Testarn : Nej har ikke testet, var på vej til at gøre det, men stoppede da jeg borede og der ikke var noget murværk med i spillet. Vil helst gøre det ordentligt og en gang. Bore igennem væggen er desværre ikke en mulighed da badeværelset ligger på den anden side, og så er væggen ca. 50 cm tyk også. Plade/planke kan være en mulighed eller tykkere plade i sort, så det er mere æstetisk, men så bliver Kemankar-løsningen måske billigere til slut alligevel.
@Jontha : Nej, som sagt har det været en udfordring at få billeder lige trods lasermåling osv. da hullerne har haft en tendens til at blive større, og det bliver ikke boret lige.
@RoTe : Præcis den løsning en kollega foreslog også og også Beijer, men at hvis der var murværk så ville pluggerne og skruerne holde. Denne løsning er jo lidt mere permanent og kræver lidt arbejde for at få fjernet den den dag jeg skal flytte (vinkelsliber & bore væk gevindet, så jeg kan spartle igen).
@Emanuel01 : Tak for forslaget, jeg overvejer det, hvis jeg kan finde en god æstetisk løsning til det, fx tykkere sort plade. Dette sker tilfældigvis i stuen, eneste mulige sted jeg har i lejligheden til den.
Hvor tyk bræd/pladestykke bør det være og hvor mange skruer for at fastgøre den?
I teorien, skal man først få op brædstykket/pladestykket og derefter bore igennem det nær væggen for derefter at fastgøre pull-up stangen?
Bliver vel enten en brædstykke/pladestykke løsning eller kemanker, afhængig af den endelige pris samt æstetikken, da kemanker bliver mindre grimt end et stort brædstykke. (det er som sagt hvis man kan få fat i et tykkere sort pladestykke
Men så får du nok en ubehandlet.
Fik et stykke gratis til min pejs men lagde nogle 100kr i deres kaffesamling. Havde mat sort maling derhjemme og malede selv.
Klik her for at svare


