Bygningsfysik
Anonymiserad 405730: Hvis du viger plasten lidt til side, kan du se, hvordan det ser ud omkring støtten, og så kan du køre en skruetrækker eller lignende ned og mærke, hvad der er under, hvis det ikke er støbt eller står på klippe eller en betonplade.
Hemmasmurfen: [citat] Hej. Det er væggen på første sal (entréplan). // Oskar
fr3dd3h: ca 100kN som punktlast på midten, da er den udnyttet ca 75%, L/330. Støtterne på 4800 mellem hinanden. Som ovenfor, behøves lidt flere forudsætninger for at give et bedre svar..
fribygg: [citat] Det er nok hurtigere og lettere at rigge en sådan bjælke op og belaste den, indtil den knækker.
Henric Nordin: [citat] Tak for svar! Er der nogen grund til, hvorfor man vælger at stille den "frit" og ikke integrere den i væggen? Er der nogen bygningstradition, der siger, at dette er den bedste måde?
13th Marine: Interessant at man siger, at dette er folkeskolematematik, søgte lidt hurtigt og netop hvordan man regner på sinus med venner er (var?) Matematik D (Matematik 4 i dag)? Altså gymnasiet, og da sandsynligvis kun de, der har læst teknik/natur og lignende retninger.
Anonymiserad 618974: [citat] Jeg syntes det var interessant og så frem til næste tråd: "Hvordan ville du møblere..."
Christer G.V.: [citat] Jeg ville være mere bekymret, hvis huset var bygget i 2000-tallet.
spikplanka: En person bygget sit lydstudio tipser: https://yewtu.be/watch?v=OFEeHpDeJrg - Soundproof Your Studio: Do not use Rockwool to soundproof walls (2023-08-14) 01:59 Gennemskæringsbillede på forskellige design af lydisolerende væg. Vinderen er gipsplade-gipsplade-mineralulds luftspalte >2.5 cm mineraluld-gipsplade-gipsplade (STC 63). 04:12 Video af igangværende arbejde med at isolere studiet.
Dowser4711: Ja, 220mm bjælker med 3,5m spændvidde, så det *burde* have fungeret. Jeg gjorde simpelthen sådan, at jeg lagde en, næ vent, jeg stak to limtræsbjælker ind, (for de 220 bjælker, jeg fik fat i, var omkring 8m lange, og det føltes unødvendigt at smide halvdelen væk snarere end at have behov for det) parallelt med den eksisterende midterbjælke, efter at jeg havde pumpet bjælken op med en
A.R86: Hej, Køkkenet er desværre en del af disse 50% som er gipsede. Køkken og stue er gipsede. Vi har en aftrækskanal i køkkenet, en i badeværelset samt en i toilettet på overetagen. Den i køkkenet er tænkt til emhætten men vi skal have en integreret emhætte i kogepladen så den kommer vi ikke til at bruge. Vil nok sætte pax ventilator i samtlige aftrækskanaler. Jeg har også en kælder
goosen: [citat] Ingen der tør give et gæt? Man savner Justusandersson her på forummet...
klaskarlsson: [citat] Rent generelt bør den jo ikke være for kort forstås, eftersom bjælken måske da hviler på noget andet, eller falder ned (og ikke bliver lige). Men "passende" lang er jo svaret, og det må man jo ved hjælp af måling og erfaring gøre på stedet. Der findes ingen rigtig formel for det ville jeg sige.
Tomture61: [citat] At anvende dampspærre (plast) i et stenhus, der er 100 år gammelt + efterisoleret på indersiden med mineraluld er helt galt måde at udføre energibesparende tiltag. En spærring hører ikke hjemme i et klimaskal med det hus, isoleringen bør også sidde på ydersiden af huset for bedste komfort og udnytte massen i teglvæggen.
Walkamile: [citat] Jeg fandt en stålregel. Hvor stor forskel gør det at en skrue sidder i den? Gør det forskel hvis jeg også presser til med PL600 ind i hullerne og bagved beslaget?
Johan Öqvist: Jeg har en væg, som jeg vil åbne op, se billeder. Væggen er bærende, og det er en regel, jeg vil fjerne, så den gamle døråbning til køkkenet + 60 gør den totale åbning 1620 mm. Min tanke er at sætte en T-bjælke 100 x 100 x 10 i åbningen mellem reglerne øverst. Den hviler så på 22 x 195, som jeg skruer i reglerne. Kan dette være en løsning, der fungerer? Noget specielt, jeg bør
tobbew: Det som er godt er, at halvdelen af taget allerede er dækket af husets store 60 cm tagudhæng. Så tænker jeg, at den orange-farvede regel på billedet, den som hviler på resten af brændelageret, den kan jo faktisk være flere. Det kan jo i teorien være 3 regler med cc-30, hvilket selvfølgelig aflaster konstruktionen, der hænger på husets væg. Jeg har kigget lidt hos svensk træ nu, men
Melo: Skrev i forkert forum så moderator må gerne slette. Har postet i det rigtige forum nu.
viklon: [citat] Hej, Jeg har intet imod en bjælke. Mit oprindelige spørgsmål skyldtes, at der i de gamle byggetegninger stod, at der ikke var nogen bærende indervægge. Der står, at ydervæggene er bærende, og at der ikke er nogen bærende indervægge. Jeg syntes, det virkede mærkeligt, og du og flere andre dygtige forumdeltagere skriver også, at væggen burde være bærende. Tak for tippet. Jeg
Sernando: Halvt så lange skruer, og det er overhovedet ikke noget problem at hænge op så meget som rørkroken kan klare.
Oldboy: Med 45 graders taghældning og åse med dim 45x220 mm på cc 60 cm og med en taghalvbredde på 250 cm så kan det rimeligvis ikke være noget som helst problem at afveksle. Ikke engang i landets højeste snelag.
Friteradräka: Tak for interessante svar! En tanke har faktisk været, at det kan skyldes, at plastmåtterne ligger der, og at fugten vandrer i væggene, fordi det er den vej, der findes. Vi er i vores første år i huset og har set fugtspor på væggene om vinteren, men det er først nu, det faktisk har været vådt.
andreascarlsson: [citat] Svarede i den forkerte tråd! Joda, taget er revet, vand er omlagt og jeg er nu i gang med at sætte vægge. Derefter kommer elektrikeren og trækker el. Skal også hæve dørene (separat tråd kommer) før jeg kan fortsætte. Derefter montering af tag, vægge og nyt gulv. Efter det er det kun indretningen tilbage... Ser ud nogenlunde sådan her lige nu.
ElleH: Ok, tak! Skal tjekke det!
pelleulf: Hej! Skal vælge stålbjælke til mit garage, som har næsten fladt tag. 2 graders hældning. Garagen er 9 m dyb og 6 m bred. Garagen er forlænget i dybden fra 6 m til 9 m. Den eksisterende bjælke er placeret på halv bredde og går bagud, nu hvor det er forlænget 3 m, vil jeg ikke have nogen stolpe på 6 m som den gamle lå på, så den nye spændvidde bliver 9 m. Taget består af lægter,
Jan Ullström: Hej. Vi planlægger at ændre på planløsningen i en del af vores hus, så det passer os bedre. Tanken er at fjerne de røde vægge Blå stiplede linje skal bygges nye vægge Den røde stiplede væg er jeg ret sikker på, at den sidder der, netop fordi underarmen på tagspærene er sammensat der. Lidt info om delen af huset. 1 plan med kælder under hele delen Kælder opbygget med lecablokke Der
gargamelsbadru: [citat] Tak for svar
MultiMan: Hvad siger konstruktionstegningerne? Edit: Går den i rygningens retning og med tanke på, hvordan den ser ud, har den sandsynligvis en bærende funktion. Ser jeg rigtigt, at du allerede har savet i den? Men som sagt, altid kontrollere tegninger og/eller med en bygningsingeniør, før man begynder at rive.
Oldboy: [citat] Ja. Et lag lermørtel fungerede både som vindtætning mod gulvtræk og som gnaversikring. Lermørtel er egnet, da det er den mest smidige/fleksible mørtel, der kan klare en vis bevægelse fra træ uden at sprække. Det kan også armeres for at mindske sprækkerisikoen yderligere. Derudover er det utrolig praktisk, at bjælkelagets brædder, bjælker, ligesom syllen kan være så ujævn,
Farstatjej90: Det er ikke en skjult fejl..... Enten kan dette drives mod sælgeren og da gennem at der er blevet givet løfter, som har vist sig ikke at være sande. Der har vi brug for at vide mere om præcis, hvad der er blevet lovet i dokumenter fra salget...... Eller så kan dette drives mod inspektøren/-kvinden, hvor man så må hævde, at de ikke har gjort deres arbejde. Ud fra det du har fortalt indtil