Vi har lige købt en lejlighed, hvor der i dag er en "mindre børnevenlig" trappe. Vi kommer til at ombygge loftet, så hvor trappen i dag tilslutter, vil der i stedet være en væg. En drøm ville være at installere en L-trappe (grøn). Nu til det store problem: der er en solid bjælke (lyserød) i vejen, som "tagstolene" hviler på. Min tanke er at genoprette "støtterne" til loftets oprindelige tilstand og gå op med en trappe mellem disse. Men vil resten af loftrummet have fuld bæreevne i så fald? Hvem ved sådant?

Er der andre gode forslag til, hvordan man løser trappegåden? En spindeltrappe er lige nu det hotteste alternativ, men jeg vil utrolig gerne få en L-trappe til at fungere.

Hullet i dag er 1750×1400
Trappen skal tilsluttes for oven på samme væg, som billedet hænger på.

På billedet, hvor jeg har markeret med gult, er der, hvor jeg forestiller mig, at man åbner bjælken op.

• Lyst, moderne stue med en spiraltrappe ved siden af en sofa. Farvede linjer markerer potentielle ændringer i trappens design og konstruktion.
Senest redigeret:
Åsa Lund
Jeg ville have beholdt trappen og delvist sat igen bjælkelaget, så det er muligt at sætte stag fra trappetrinene og op med 100 mm afstand imellem.

Senest redigeret:
  • Synes
4774
  • Laddar…
4774
Er enig med Åsa. Forstår ikke helt problematikken

Trappen kan ikke tilsluttes, hvor den tilsluttes i dag. Den skal drejes 45 grader, og så ville indgangen i trappen være midt i den hvide stolpe. Så det er ikke en løsning.

4774
J justd3t sagde:
Trinene kan ikke tilslutte der, hvor de tilslutter i dag. Den skal drejes 45 grader, og så ville indgangen til trappen være midt i den hvide stolpe. Så det er ikke en løsning
Aha, det forklarer sagen 😀 men desværre er jeg ikke teknisk nok til at kunne svare. Det føles som om, hvis det hele er en bærende sag, så er der brug for en, der kan beregne belastninger, bærende evne, anvendelse, konstruktion.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
J justd3t sagde:
. Men vil resten af loftet have fuld bæreevne i så fald? Hvem ved sådan noget?
En byggkonstruktør

• Synes
4774
  • Laddar…
4774 4774 sagde:
Aha, det forklarer sagen 😀 men desværre er jeg ikke tilstrækkeligt byggeteknisk for at kunne svare. Det føles som om, at hvis det hele er en bærende sag, så er der brug for en, der kan beregne laster, bæredygtighed, anvendelse, konstruktion
Søjlen bærer bjælken ved afveksling af hanebjælkerne. Den kan flyttes til venstre i billedet, men sandsynligvis står den på en bjælke eller muligvis en underlag, hvis den er mellem to bjælker. Ingen anelse om, hvordan den er fastgjort i den anden ende heller.
Hvis du skal vinklen trappen, så er bjælken, der bæres op af søjlerne, så lav, at jeg har svært ved at se, at du klarer den frihøjde i trappen.

I Installation sagde:
Søjlen bærer bjælken ved afveksling af hanebjælkerne. Den kan flyttes til venstre i billedet, men den står sandsynligvis på en bjælke eller muligvis et opbevaringssted, hvis den er mellem to bjælker. Ingen anelse om, hvordan den er fastgjort i den anden ende heller.
Så skal du vinkle trappen, så er bjælken, der bæres oppe af søjlerne, så lav, at jeg har svært ved at se, at du kan klare frihøjden i trappen.
Tanken er at afkorte bjælken ca. en meter, og at de to hanebjælker støttes på samme måde, som de historisk er blevet monteret. Det burde fungere, men jeg er mest bekymret for, at resten af loftet ikke får den støtte i konstruktionen. Kunne man have en konstruktion, der ligner en stemmegaffel, så trappen kan passere igennem?

4774
BirgitS BirgitS sagde:
En byggkonstruktör
Præcis 😃. Fik hjernestop da jeg skrev det før.
Uanset hvad så føles projektet svært at klare medmindre ts selv er byggkonstruktør 👍

J justd3t sagde:
Tanken är att korte bjælken ca en meter, og at de to hanbjælker støttes op på samme måde, som det sad historisk. Det burde fungere, jeg er mest bekymret for, at resten af loftet ikke får den støtte i konstruktionen. Kunne man have en konstruktion, der ligner en stemmegaffel, så trappen kan passere igennem?
Den bærer jo også det ydre hjørne af loftet.
En konstruktør kan sandsynligvis finde en løsning, der fungerer. Men det vil blive dyrt at ordne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.