Vitvaror
byggankan: För oss har lukten nu blivit mycket bättre. Diskar på 70 grader ca en gång i veckan och det luktar i princip aldrig. Tror att själva maskinen luktade illa och att det nu har diskats bort.
JanneSjo: Jag ska ha fläkt under väggskåpet. funderar mellan Franke F600 i svart eller rostfritt resp electrolux svart eller rostfritt någon med erfarenheter från dessa fläktar? du som har svart fläkt - håller färgen eller blir det repor, fettfläckar etc?
Oskar Hansson: Vår ugn slutade plötsligt fungera. Det är en AEG Competence E 4130. Klockan lyser och plattorna fungerar (glaskeramikhäll), men det går inte att få någon värme i ugnen. Jag skickade ett mail till kundtjänst hos Electrolux Service, men fick ingen hjälp där: "... För att veta vad som är fel på er produkt måste en servicetekniker först göra en felsökning....". Det kostar säkert en
hempularen: Katalytisk bygger också på att fettet förbränns, skall finnas ngt. ämnde ("katalysator") i emaljen som bränner fettet utan att behöva gå upp i så hög temp.
eviljava: Är den självavfrostande? I sådana fall kan det ju vara "smältvatten" som runnit ut. Det skall egentligen förångas m.h.a. kompressorvärmen, men ibland kan det ju rinna över. Speciellt om det är en kyl som öppnas/stängs ofta. Om fuktig luft ofta får kondensera inne i kylen blir det kanske för mycket för att det skall hinna avdunsta? Ang. lukten/färgen: Självavfrostningskanalerna
hempularen: Vår Diskmaskin (skall försöka återkomma i kväll med typbeteckning), en Huskvarna ca. 5 år gammal. Den har börjat sluka spolglans (och den vill inte gå om det inte fylls på). En full spolglansbehållare räcker typ 4 - 5 diskar. Doseringen har vi alltid haft inställd på min. Tidigare behövde man fylla på ngn. gång var 3e månad eller så. För mig verkar det som det kanske finns ngn
Daniel78: Snurrar trumman över huvud taget? Om den inte gör det så kan det vara så enkelt att kolen är slut, kostar någon hundralapp och tar kanske en timme att byta ifall man "vågar" sig på det själv. Bytte själv kol i vår 5 år gamla Bosch maskin för några veckor sedan, allt jag behövde var en T20 Torx-mejsel, en 13-nyckel och en flack-tång för att pilla ut kolen, nya kol kostade under
magnu: [citat] Bra påpekande det där om avloppsanläggningen, det hade jag inte tänkt på. Lut sliter säkert rätt ordentligt. Men med en bänkdiskmaskin som kostar mindre än 3000, som är tre år gammal. Här kan jag faktiskt knappt själv få ekonomi på att laga den, när den börjat diska dåligt. Det är mer av typen nödlösning, som man kan köra när det trasslar med flera års mellanrum.
tille1: Det är inte tempen i kylen som termostaten reagerar på utan kylplattan längstbak Avkännaren måste vara rätt placerad för funka Mvh Tille
Valken: Jag betalade med Nordeas Visa Gold och där ingår det en sådan försäkring, vilket var anledningen till att jag inte brydde mig om att det bara var ett års garanti... Den försäkringen är dock inte mycket värd då den enbart täcker skador i stil med att frysen vält. Det är mer en drulleförsäkring än en förlängd garanti. Hemförsäkringen täcker dock skadan men det innebär i och
slacker: Dessutom montagebleck för torktumlaren så den inte åker i backen - Eller gör som jag och tillverka egna av patentband. Bara ett plåtband som håller maskinerna på plats... Körde dessutom stora tassar under tumlaren så den inte ska repa ned tvättmaskinen så förfärligt.
magnu: Jag TROR att vitvaror är relativt tillförlitliga. Jag skulle inte lyssna speciellt noga på de som klagar. Visst är de frustrerade över att de dyra vitvarorna gått sönder. Men det säljs många kylskåp varje år. Det absolut billigaste är att köpa vitvarorna på Blocket. Därför anser jag att inredningslösningarna av kylskåp och frys är det viktigaste urvalskriteriet. Det är det du
Fidde: Tack hempularen. Skyddsjorden i uttaget hade lossnat så nu är den fastskruvad ordentligt. Nya sladdstumpen installerad så nu fungerar torktumlaren bättre än den gjort på mycket länge. Lagret byttes också ut eftersom de var slitna de med. Luddfiltret är fortfarande slitet men det fungerar nog bra ändå.
gaia: skadar inte att se hur kolet ser ut och beställa nytt på internet ( minns inte sidan, sök på kolstifts nummer /typ ) ...kommer snabbt med posten , pris ca 350kr :). Så har vi fått liv i vår maskin igen :) gaia
kolvas: [citat] dom kärvar inte, det kollade jag häromdagen, och den snurrar ju under själva tvättcyklen, det är bara centrifugeringen som hänger sig
mikewse: Jag svarar på den här gamla tråden för att berätta vad felet var: gegga/avlagringar i slangen som leder från vattenpaketet och in i diskutrymmet i maskinen (tjock svart slang som man skymtar längst ned i den övre bilden). Geggan gjorde att det påfyllda vattnet rann långsammare ut ur vattenpaketet (på väg in i diskutrymmet) och därför steg vattennivån så högt att det svämmade
mikewse: Det löste sig - problemet berodde på avlagringar/gegga i slangen som går från vattenpaketet och in i diskutrymmet.
svartöra: Det finns väl kondensavfuktare numera? Då borde man inte behöva en avluftsventil. I gengäld får man tömma ett tråg med kondensvatten. Själv har jag ett vanligt torkskåp som jag aldrig kör. Jag bara hänger tvätten där och låter den lufttorka.
BigGitt: andersmc Var inte säker att en gul/grön är jord och blå = nolla! Det fick jag erfara då jag skulle koppla min sons spis! Tur jag mäter rubbet innan jag kopplar! TS. Du har garanterat kompisar eller bekanta som kan el. Det är bara att våga fråga. Sen ordnar det sig. :)
torbeno: http://siemens-home.se/produkter/diskmaskiner/modulardiskmaskiner/SC76M531EU.html?source=browse Denna borde väl gå men kanske vehöver nån platta att stå på. jag vet inte riktigt faktiskt ...
MostWanted: Jag ringde först supporten o fråga men han tyckte det såg ut som kopplingen var 1tum... kanske 2tum.... jag sa tack o la på för jag förstod att han knappt visste vad en gänga var för nått. Maila in och fick till svar att man fick med kopplingar för 15mm och 20mm.... blev inte jätteklok på det heller för det är väl knappast M15 och M20 gänga eller klämringskoppling för dem
steve5432: Håller med, känns riktigt billigt och dåligt. Just känslan i vreden är något som kan avgöra ett köp för oss. /S
Kung_Keno: Tack för tipset. Visste inte att de hette ungsbrytare. Kostar ju upp mot 1000 kr. För det kan man köpa nästan halva spisen =) Det jag gjorde var att byta plats på ungsbrytarna för den ena av de minsta plattorna(som ändå knappt används) med den som var sönder.
Huvudbrytaren: Tyvärr låter det som om du får investera i en ny spis för felsökning i och reparation av den befintliga kostar nog lika mycket som en ny.
Ludwig: ...Eller så tömmer den inte som den ska. Kolla avloppsslangen. Ingen tömning=för mycket motstånd när den varvar upp => centrifugering avbryts eller körs på lååååga varv.. tvätten är blöt efteråt. Har varit med om precis detta. Samma sak kan hända även om man kör t.ex kuddar och madrasskydd, de blir som ballonger som håller kvar vattnet trots riktig tömning och den orkar
Front242: Hejsan ! Jag har en indesitspis som jag förövrigt är sådär nöjd med. Men problemet var när jag skulle flytta den då tog min sambo tag i handtaget till luckan och två av fästena hoppade ur. (Sitter två "piggar" som skall hålla luckan på plats på varje sida) Jag får för mitt liv inte in dem igen. Jag har provat med allt. Det ser inte ut som något i trasigt i lucka.... Någon som
KnockOnWood: Ett kort pip när man ändrar någon inställning. Så är det väl på de flesta elektroniska apparater? Säkert avsiktligt, finns folk med dålig syn som inte ser att siffrorna ändras. Man får alltså ett audiellt (?) kvitto på att man lyckats ändra något. Inte störande alls.
Aerostaffan: [citat] Menade ju inte att de skulle komma och laga den gratis eller så men man kunde kanske fått prata med en tekniker i ett par minuter som "goodwill"....... Men skit i det nu!! :)
Göran.W: På sidorna i fram kanten brukar det ligga ett rör som blir varmt för att förhindra fast frysning av frys dörrren. Det brukar bli 30-40 grader varmt precis i fram kanten.