Hej på er kunniga...

Har läst lite på olika forum om mitt problem...

Men väljer ändå att lägga upp det här.

Jag har köpt en ny spis, en Electrolux med induktion och allt annat trevligt. Enligt säljare och typsskylt så ska den kopplas in på 230 volt. Min gamla spis är en 400 volts spis med periflex (stavning?) koppling. Detta talade jag om för säljaren och då skickade han med en kabelstump (5x2,5) samt en delbar periflex stickkontakt. När jag kommer hem och packar upp spisen så visar det sig att det redan sitter en helgjuten periflex stickkontakt på den. Hade vi inte pratat om volt i affären hade jag ju bara pluggat in spisen och kört, men nu blev jag tveksam... Bak på nya spisen finns en skylt och en lucka, bakom luckan är det kopplat så här:

Och för mig som inte är speciellt elkunnig så vållar detta problem... Kan jag använda denna utan att fördärva något? Eller är spisen kopplad för 380 volt? Jag skulle ju helst sett nåt av de två översta alternativen av kopplingsalternativen...

I mitt uttag i väggen är ju tre faser, nolla och jord framdraget helt enligt konstens regler...

I mitt huvud så borde det bara vara att plugga in spisen och köra, då den levererades med en helgjuten periflex stickpropp monterad och klar, och att det är kopplat i spisen som 3x220 volt till nollan... Men jag vet inte nu när jag sett skylten och kopplingen på bilden...

Nån kunnig som vet?

Tacksam för snabba svar...

• IMG_0225.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ett fullkopplat perilex så plugga in och kör igång med söndagsmiddagen, din spis är kopplad för tre faser och nolledare och har 230 V elementspänning så det är rikigt.
Lite märkligt att handlaren skickar med en lös sladdsnutt och perlixpropp till en kund, koppla in detta är ett par steg över grundkursen i allmän elkunskap för icke-elektriker.;)

Hej!

Kopplingen ser korrekt ut om du har följt kopplingsinstruktionen för nedre vänstra inkopplingen.

Ett tips till alla som ger sig på detta med att koppla in spisar och hällar är att alltid kontrollmäta alla fyra stift. Det ska vara 400V mellan faserna och 230V mellan respektive fas och nolla. Jag brukar alltid skriva på perilexkontakten så att jag håller reda på vart nollan är... men så är man gammal och vimsig också :) Kanske ska lägga ner detta med el...

/S

Göran.W
Det är komplett vansine att skicka med kabel och kontakt till en kund.
När jag jobbade med vitvaror kopplade jag alltid om vit varan och satte på lämplig sladd och kontakt medan kunden väntade kostnads fritt.
Jag vet inte hur många fel kopplinga jag sett ute hos kunder.

Är du säker på att du har nolla i väggen? för det där med konstens alla regler är tydligen mest i betraktarens ögon ;)

/RF

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.