6 236 läst ·
22 svar
6k läst
22 svar
Köpa dyrt eller billigt?
Sida 1 av 2
Jag har i tidigare inlägg nämnt att en ny spis är på gång. Jag vill ha en spis att laga mat på! Jag vill inte veta vad klockan är. Jag behöver inte kunna ringa upp spisen från jobbet och be den sätta på potatisen. Jag behöver inte helautomatisk tina-upp-fisken-och-grilla-den-sedan funktionen. mm. mm. Efter moget övervägande så lutar det nog åt en induktionshäll på grund av dess snabbhet och bekvämlighet.
Min fråga är helt enkelt: vad får jag inte (utöver lyx-lyx) om jag köper en billig spis, eller omvänt: vad får jag som verkligen är bra, om jag köper en dyr spis?
Bättre kvalitet i materialval? Bättre sammansättning av produkten? ????
Min fråga är helt enkelt: vad får jag inte (utöver lyx-lyx) om jag köper en billig spis, eller omvänt: vad får jag som verkligen är bra, om jag köper en dyr spis?
Bättre kvalitet i materialval? Bättre sammansättning av produkten? ????
Du ställer en väldigt generell fråga, vilket gör att svaret inte blir speciellt exakt.
Enligt min uppfattning betalar man dock extra för följande (när det gäller induktionshällar):
* Design och märke
* Storlek
* Kokzonernas layout (har större betydelse än man kan tro)
* Smartare/enklare reglage (t.ex. slide-reglage, osv.)
* Inbyggd automatik (t.ex. stänger av automatiskt när man tar bort kokkärl eller om kärlet kokar över, osv)
* Boost-funktioner på någon eller alla zoner.
* Kvalitét (dock svårt att mäta innan köp. Man får vanligtvis gå på omdöme från andra kunder)
Enligt min uppfattning betalar man dock extra för följande (när det gäller induktionshällar):
* Design och märke
* Storlek
* Kokzonernas layout (har större betydelse än man kan tro)
* Smartare/enklare reglage (t.ex. slide-reglage, osv.)
* Inbyggd automatik (t.ex. stänger av automatiskt när man tar bort kokkärl eller om kärlet kokar över, osv)
* Boost-funktioner på någon eller alla zoner.
* Kvalitét (dock svårt att mäta innan köp. Man får vanligtvis gå på omdöme från andra kunder)
Det var på 90-talet man ringde upp spisen. Numera finns det en "app" till det 
Min erfarenhet är att man nog inte bör köpa i det lägsta prissegmentet av kvalitetsskäl, reglage brukar vara enklare att manövrera tex. Det eviljava skriver om layout är också viktigt så alla kastruller får plats.
Att välja ett välkänt märke kan vara klokt för att säkerställa tillgång till reservdelar.
Vi har en Brandt i huset vi har nu som föregående ägare lät montera och den har ett par saker som jag retar mig på:
* När det kokar över så händer det ofta att spisen stänger av sig eftersom vattnet kommer på touch-reglagen.
* Knasig layout på kokzonerna - Det går inte att koka en större gryta med potatis och steka i stekpannan samtidigt eftersom de inte får plats intill varandra.
* Effekten, mer än 3 zoner, ofta 2, går inte att använda samtidigt på grund av att den inte orkar driva dem. Istället så växlar den effekten mellan zonerna.
* Den hänger sig ibland. Åtgärd: Norsk reset, dvs. ner och skruva ur säkringarna en stund.... Inte så kul mitt i matlagningen med två tokhungriga småbarn....
Min erfarenhet är att man nog inte bör köpa i det lägsta prissegmentet av kvalitetsskäl, reglage brukar vara enklare att manövrera tex. Det eviljava skriver om layout är också viktigt så alla kastruller får plats.
Att välja ett välkänt märke kan vara klokt för att säkerställa tillgång till reservdelar.
Vi har en Brandt i huset vi har nu som föregående ägare lät montera och den har ett par saker som jag retar mig på:
* När det kokar över så händer det ofta att spisen stänger av sig eftersom vattnet kommer på touch-reglagen.
* Knasig layout på kokzonerna - Det går inte att koka en större gryta med potatis och steka i stekpannan samtidigt eftersom de inte får plats intill varandra.
* Effekten, mer än 3 zoner, ofta 2, går inte att använda samtidigt på grund av att den inte orkar driva dem. Istället så växlar den effekten mellan zonerna.
* Den hänger sig ibland. Åtgärd: Norsk reset, dvs. ner och skruva ur säkringarna en stund.... Inte så kul mitt i matlagningen med två tokhungriga småbarn....
Det dunkelt tänkta är det dunkelt skrivna. Min fråga är förvisso ganska ospecifik. Därför att jag vet inte själv vad jag skall fråga. Det är min tvekan inför valet av produkt som syns i min fråga. Eftersom jag bara vill ha en enkel spis utan en massa lull-lull så vet jag inte riktigt hur jag skall hantera detta. Jag vill givetvis ha en bra produkt med bra kvalitet, men jag har ingen som helst lust att betala för allt bling-bling som tillverkaren tycker jag skall ha, och som jag aldrig kommer att använda. Hur väljer man då?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Du gör väl helt rätt genom att fråga andra här vad de har för erfarenhet av olika spisar.
Vi har en Aeg spishäll som har funkat utan problem i tio år. Om det är något anmärkningsvärt vet jag inte. Den var inte bling-bling och var varken billigast eller dyrast. Det jag har märkt en mycket stor skillnad på är diskmaskin. Där köpte vi också en Aeg inte så dyr men den gick sönder hela tiden, höll ett par år bara. Sedan bytte vi till en dyr Miele på rekommendation och det var verkligen värt pengarna.
Vi har en Aeg spishäll som har funkat utan problem i tio år. Om det är något anmärkningsvärt vet jag inte. Den var inte bling-bling och var varken billigast eller dyrast. Det jag har märkt en mycket stor skillnad på är diskmaskin. Där köpte vi också en Aeg inte så dyr men den gick sönder hela tiden, höll ett par år bara. Sedan bytte vi till en dyr Miele på rekommendation och det var verkligen värt pengarna.
Då bör du skriva ner ett antal saker som du tycker är viktigt. T.ex. att det skall gå att ha två stekpannor på hällen samtidigt eller att boostfunktionen skall funka på alla zoner, osv.pegee skrev:Det dunkelt tänkta är det dunkelt skrivna. Min fråga är förvisso ganska ospecifik. Därför att jag vet inte själv vad jag skall fråga. Det är min tvekan inför valet av produkt som syns i min fråga. Eftersom jag bara vill ha en enkel spis utan en massa lull-lull så vet jag inte riktigt hur jag skall hantera detta. Jag vill givetvis ha en bra produkt med bra kvalitet, men jag har ingen som helst lust att betala för allt bling-bling som tillverkaren tycker jag skall ha, och som jag aldrig kommer att använda. Hur väljer man då?
Sedan är det bara att gå till en butik (fysisk eller på nätet), och kolla vad som erbjuds samt om produkterna som finns uppfyller dina krav.
I valet mellan två modeller som känns likvärdiga funktionsmässigt skulle jag personligen gå på det märke som hade bäst rykte vad avser kvalitet. Att det skiljer t.ex. en 1000-lapp spelar nog inte så stor roll med tanke på hur ofta den används samt hur länge den kommer att finnas i ditt hem (enligt min uppfattning).
En annan mycket bra sak är att läsa omdömen från andra kunder. Detta kan man bl.a. göra på prisjakt. Även om det inte utgör ett facit ger det iaf. en hint om vad du kan förvänta dig av produkten.
När du efterlyser enkelhet så skulle jag råda dig att bannlysa varje form av touchkontroll. Vad jag vet så utesluter det inbyggnadshällar. På köpet får du då en annan inbyggd fördel med fristående spis, nämligen att det finns mer plats för flera stora grytor på hällen än det gör på en inbyggnadshäll.
Erik
Erik
Det finns faktiskt inbyggnadshällar med riktiga vred. Har sett en modell med ett löstagbart vred som manövrerades mycket smidigt. Jag gissar att någon annan säkert vet vilken märke/modell jag menar? Naturligtvis kostade den även en slant...Avemo skrev:
Detta har inget med inbyggnadshällar att göra. Det finns hällar med olika storlek och layout på zonerna. Jag skulle snarare vilja påstå att du är mer begränsad med en "fristående spis" än en häll, eftersom det finns fler variationer på hällarna.Avemo skrev:
Eviljava. Modellen med ett löstagbart vred har jag sett en demonstration av. Det må vara mycket mer praktiskt än touchkontroller, men personligen har jag mycket hellre ett fast vred per platta.
Platsen för grytor har visst med inbyggnadshäll att göra. Alla hällar jag sett har haft en rand av bänkskiva både framför och bakom hällen. Då blir det mindre plats kvar för grytor. Dessutom tar touchkontrollerna plats från hällen. Till sist kan man inte ställa en stekpanna så att den står lite utanför plattan eftersom den inte får överlappa kontrollerna.
Erik
Platsen för grytor har visst med inbyggnadshäll att göra. Alla hällar jag sett har haft en rand av bänkskiva både framför och bakom hällen. Då blir det mindre plats kvar för grytor. Dessutom tar touchkontrollerna plats från hällen. Till sist kan man inte ställa en stekpanna så att den står lite utanför plattan eftersom den inte får överlappa kontrollerna.
Erik
Som sagt... det finns en mängd olika storlekar och utföranden när det gäller hällar. Vissa hällar har mycket mer plats en en vanlig "konventionell spis". Eftersom du kan få den mycket bredare än en "vanlig spis" som oftast brukar vara 60 cm om jag inte minns fel.Avemo skrev:Platsen för grytor har visst med inbyggnadshäll att göra. Alla hällar jag sett har haft en rand av bänkskiva både framför och bakom hällen. Då blir det mindre plats kvar för grytor. Dessutom tar touchkontrollerna plats från hällen. Till sist kan man inte ställa en stekpanna så att den står lite utanför plattan eftersom den inte får överlappa kontrollerna.
Erik
Det finns ganska många hällar som har variabla zoner så ditt påstående om att man inte kan ställa en stekpanna "lite utanför plattan" är inte helt korrekt.
Man kan självklart även få tag på fristående spisar som har andra (d.v.s. större) mått, men min poäng är att det inte finns någonting som säger att hällar har mindre plats, vilket du vill göra gällande.
Allt beror på vilket mått man själv väljer. För det är ju ofta kökets storlek och utformning som sätter gränserna. Hade jag fått plats i mitt kök hade jag t.ex. valt en 90 cm häll. Men jag valde en mindre just p.g.a. kökets utformning.
Redigerat:
En sak är säker. Det blir INTE touchkontroller. Jag vill ha riktiga vred att vrida på. Både för att jag anser dem mera ergonomiska än dessa modeller där man skall blippa ett par gånger för att komma till rätt effekt, eller svepa med fingret för att ställa in effekten. Detta parat med oönskade effekter när det kokar över eller andra oväntade händelser.
Skräckexemplet är spisen hos en av mina bekanta: Först skall man blippa på en knapp för att starta spisen. Sen måste man blippa på en annan knapp för att välja platta, varpå man måste blippa nio gånger för att komma upp i full effekt. I mitt tycke vansinne. I stället för ett vred!
Skräckexemplet är spisen hos en av mina bekanta: Först skall man blippa på en knapp för att starta spisen. Sen måste man blippa på en annan knapp för att välja platta, varpå man måste blippa nio gånger för att komma upp i full effekt. I mitt tycke vansinne. I stället för ett vred!
Du kan välja att missförstå mig så mycket du vill. Jag påstår att en 60 cm bred inbyggnadshäll har betydligt mindre utrymme för kastruller och stekpannor än en 60 cm bred fristående spis. Att jämföra en 90 cm bred inbyggnadshäll med en 60 cm bred spis är inte speciellt relevant i detta sammanhang. Det finns även fristående spisar som är 70 eller 90 cm breda.eviljava skrev:
Om du säger att du sett en 60 cm bred inbyggnadshäll som har samma plats för grytor som en 60 cm spis kan jag revidera mitt påstående, men tills dess kan jag bara tala utifrån vad jag sett hittills.
Erik
Köpte en 3000kr induktionshäll på elgiganten (NoName ungefär). Funkade bra några månader, men sen lade en platta av. Även problem med att den blev överhettad vid långkok etc. Skulle rekommendera en ingångsmodell av något känt märke som är erkänt bra på hällar (t.ex. miele). När det gäller vred/touch föredrar jag touch. Enklare att hålla rent . Blippa upp 9ggr behövs inte .. man trycker bara ner en gång för max effekt.
Ja, det var väl ungefär det jag skrev ovan?Avemo skrev:
Återigen: Det som är viktigt är väl vad man har för krav på köket, samt hur det är utformat? Att man skulle ha några kvadratcentimeter extra utrymme mot kaklet är inte speciellt viktigt om man har en bänkskiva som tål värme (t.ex. i rostfritt, granit, etc). Där kan man med lätthet placera de grytor och kastruller du refererar till. För det finns väl inget självändamål med att ha själva matlagningsytan som förvaringsyta?
Skulle man ändå ha behov av detta (t.ex. om man har en bänkskiva i trä) är det ju bara att välja en storlek som medger lite extra avställningsyta?
Ditt argument mot att ha en inbyggnadshäll beskriver alltså ett ickeproblem enligt mitt sätt att se på saken.
Personligen ser jag däremot andra argument mot att välja en fristående spis t.ex. att det blir snuskigt ganska fort p.g.a att smulor och annat skräp letar sig ner mellan bänkskiva och spis. Visserligen är det lätt att dra ut och göra rent, men det behöver man inte göra med häll ö.h.t.
Jag konstaterar att vi har helt skilda åsikter i denna fråga. Du gillar fristående spis och jag gillar inbyggnadshäll. Punkt.
