112 362 läst ·
92 svar
112k läst
92 svar
Induktionsspis: Risker? Fördelar? Nackdelar?
Hej igen jag använder Skeppshults gjutjärnspanna och den har bra magnetism så det är inte problemet, någon säger att teflon är bättre men det är ju bara belägningen som är teflon så den har inget med magnetismen att göra, vidhåller fortfarande att det inte är samma temperatur i centrum som och uti kanterna
Redigerat:
Jag har märkt att vissa stekpannor ger denna effekt, tex ICA's 28 cm 3 lagers panna, äldre gjutjärnspanna som är tunn. Det i ICA's panna (2011 års) har hällen svårt att komma igång på full effekt och det blir bara varmt i mitten. I den äldre gjutjärnspannan blir det också fläckvis varmt.
I mina hultafors gjutjärnspannor blir det varmt över hela utan, samma sak med lite dyrare keramik belagda pannor. Så min teori är att dessa pannor inte passar till induktion eftersom induktion kräver mycket bra värmespridning i botten på pannan. Det är ju endast pannan som blir varm och den måste då klara av att sprida den massiva effekten.
I mina hultafors gjutjärnspannor blir det varmt över hela utan, samma sak med lite dyrare keramik belagda pannor. Så min teori är att dessa pannor inte passar till induktion eftersom induktion kräver mycket bra värmespridning i botten på pannan. Det är ju endast pannan som blir varm och den måste då klara av att sprida den massiva effekten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Fördelar / nackdelar med fläkt integrerad i häll?
Vitvaror -
PEM 32 till Vatette-fördelare
Vatten & Avlopp -
Fällde fel träd - riskerar skadestånd på 400 000
Artikelkommentarer -
Hur mycket kan man fräsa ner betongplan utan risker?
Byggmaterial & Byggteknik -
Konsekvenser av att koppla in induktionsspis 400 2N~ istället för 400 3N~
El