29 359 läst ·
37 svar
29k läst
37 svar
Köra disk-tvätt-tork, när man inte är hemma.
Sida 1 av 3
Ja, hur gör ni med diskmaskin, tvättmaskin och torktumlaren. Kör ni dessa när ni inte är hemma, eller bara när ni är hemma?
Vi hade diskussionen på jobbet idag om man ska använda de eller inte, deltidsbrandmannen hos oss tyckte att det ska man absolut inte göra, "jag har varit på ett par bränder" och några andra "självklart då är de ju klara när man kommer hem".
Vi hade diskussionen på jobbet idag om man ska använda de eller inte, deltidsbrandmannen hos oss tyckte att det ska man absolut inte göra, "jag har varit på ett par bränder" och några andra "självklart då är de ju klara när man kommer hem".
Jag brukar faktiskt köra dom när jag inte är hemma. Jag vet inte hur stor risken är att det blir brand. Det känns lite överdrivet att det är så stor brandrisk att köra diskmaskinen. Finns det någon undersökning gjord som visar hur stor brandrisken är. Vad skiljer dessa vitvaror som går då och då från andra som är på hela tiden såsom kyl/frys?
Jag tänker mer på vattenskaderisken än brandrisken, att en koppling börjar glappa pga tryckstötarna har ju hänt förr.
Jag har förbjudit sambon att starta maskinerna när vi ska vara borta över natten, men hon vill inte riktigt lyssna....
Jag har förbjudit sambon att starta maskinerna när vi ska vara borta över natten, men hon vill inte riktigt lyssna....
tvätt och disk kör jag utan eftertanke, däremot funderar jag ibland över brandrisken kring torktumlaren. Funderar man över brandrisken så kanske det också är värt att överväga vad som är bäst, att vara hemma och sova (för torken försöker man ju köra på natten av kostnadsskäl) eller att huset brinner när jag är på jobbet.....
Har fördröjd start på tvättmaskinen så vi sätter igång den så att den är klar på morgonen eller lagom till vi kommer hem på kvällen efter jobbet. Men det beror på att vi inte vill ha fuktig tvätt liggande i maskinen i flera timmar.
Diskmaskinen har ingen timer, den försöker vi starta när vi går hemifrån på morgonen för att slippa köra den på kvällen för det är så j-la tråkigt att behöva plocka ur den på morgonen när man är trött och stressad.
Torktumlaren tycker jag det är bäst att köra när vi är hemma eftersom vi har FTX-återvinning och då bidrar torktumlarvärmen till lite extra värmetillskott i resten av huset när vi är hemma (har jag inbillat mig iaf).
Diskmaskinen har ingen timer, den försöker vi starta när vi går hemifrån på morgonen för att slippa köra den på kvällen för det är så j-la tråkigt att behöva plocka ur den på morgonen när man är trött och stressad.
Torktumlaren tycker jag det är bäst att köra när vi är hemma eftersom vi har FTX-återvinning och då bidrar torktumlarvärmen till lite extra värmetillskott i resten av huset när vi är hemma (har jag inbillat mig iaf).
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Blir inte så mycket vatten från torktumlaren..Anna_H skrev:
Vattenskador är dessutom begränsade, vid brand åker hela huset.