Hej

Vi skall köpa nya vitvaror, inbyggnads ugn och micro, kyl, frys, diskmaskin, induktionshäll, tvättmaskin och torktumlare.

Var och pratade med en säljare idag som rekomenderade Whirlpool som ett prisvärt märke.
Enligt honom så hade Whirlpool tatt ett krafttag för att bli av med sitt "dåliga" rykte.
Och vitvarorna skulle vara betydligt bättre nu än vad dom har varit tidigare.
Han visade en hel del smarta funktioner som man fick till ett bättre pris än vad konkurenterna kunde erbjuda.
Dom kunde tydligen inte ta lika mycket betalt för sitt märke.

Därför undrar jag om det finns några som har erfarenheter av nyare Whirlpool vitvaror?
(max ett år gamla ca)

Bra och/eller dåligt.

Tack

/Dan

Nu vet jag inte om de var fullt så nya, men jag lånade en lägenhet i somras med Ikea-kök och Whirlpool som inte hade många år på nacken och det var hemskt. Diskmaskinen tog knappt någon disk, bullrade och diskade uselt, induktionshällen var hopplöst att använda etc etc.
Nytt och fräscht allting men hu så dåligt.

köpt tvättmaskin av det ovan nämda märke och är jättenöjd!!!

Har haft en Whirlpool-diskmaskin. Visserligen var den tillverkad 2009 (så den uppfyller ju inte ditt villkor på max 1 år). Men vilken mardrömsmaskin...

Under 1 år gick den sönder 3 ggr. Detta gick naturligtvis på garantin, men den utsände reparatören fällde några syrliga kommentarer (typ i stil med): "Vilket jäkla plastskit du köpt. Vi lär nog synas fler gånger"

Detta kändes ju sådär eftersom det inte var den billigaste maskinen i Whirlpools sortiment vi hade köpt. Den låg snarare i deras dyrare prisklasser.

Men han fick ju rätt eftersom maskinen gick sönder 2 ggr till detta år. Vad som hände sedan vet jag inte eftersom vi flyttade.

Ugn och häll av detta märke har jag väl inget att anmärka på förutom att finishen kanske inte var den bästa. Men grejerna höll ju iaf.

Slutsats: Utifrån mina egna personliga erfarenheter skulle jag aldrig rekommendera Whirlpools diskmaskiner. Övriga vitvaror är väl OK, men inte mer.

(Jag gissar för övrigt att din säljare hade lite bättre marginaler/provision på Whirlpools produkter? Mitt tips är att kolla runt hos olika återförsäljare innan du bestämmer dig.)

Redigerat:
Om du skippar de Whirlpool som det står IKEA på och i stället köper "riktiga" Whirlpoolgrejer så kommer du med största sannolikhet att bli nöjd. Mina föräldrar har deras bästa ugn utan pyrolys och den fungerar klockrent. De har även en 39dB disk från dem och den är det heller inga klagomål på förutom att bestickkorgen sprack men då fick de en ny utan krångel. Syrran har en integrerad bänkfrys och en frysbox, fungerar också hur bra som helst. Lillebror har häll, kyl/frys, ugn och 45cm disk och allt fungerar helt perfekt. Jag skulle till och med kunna säga att jag gillar deras induktionshällar mer än min egen från Siemens. Ska man köpa Whirlpool skulle jag iaf själv köpa från deras dyraste produktlinje. IKEA-Whirlpool (Står nog bara IKEA på dem i dag) skulle jag aldrig köpa.

Vad gäller marginaler så kan det naturligvis diffa från butik till butik men eftersom jag sålt i princip alla märken av lite storlek så vet jag att marginalerna brukar vara rätt lika oavsett märke.

Edit: Glömde att jag själv har en integrerad kylfrys som även den fungerar jättebra. Vet dock 1 problem med integrerade maskiner hos en kompis där 2st kylfrysar tappade kylningen. Där var det dock produktionsfel på en ny produktserie (skåpen hade nummer 27+28 i den serien) och byttes ut utan kostnad och de nya skåpen fungerar klockrent, till skillnad från mitt skåp från "bättre" märke som fick lagas 4ggr innan det började fungera som det skulle.

Redigerat:
Tack för svar.

Nu är det bara induktionshällen som blir Whirlpool
Till slut bestämde vi oss för följande:
Fläkt blir Cylinda, tvättmaskin, torktumlare blir LG induktionshäll Whirlpool kyl, frys,ugn, micro och diskmaskin blir Siemens.

Få bara hoppas att sakerna håller.

/Dan

De har bra hällar. Känns som de jobbar lite annorlunda än tex Siemens som jobbar med pulser så väljer du 70% effekt så kör den max i 7/10 sedan 0% i 3/10 medan Whirpoolen verkar köra 70% av effekten 100% av tiden. Slutresultatet blir ju det samma men jag tycker Whirlpools variant känns bättre. Miele verkar också köra på samma sätt som Whirlpool. Detta har jag ingen källa på utan är bara vad jag märkt då jag provkörde på jobbet men jag kan ha fel.

Vilken disk valde ni och vilken häll?

Vi valde Siemens SNT46T592SK diskmaskin och Whirlpool ACM751BA häll.

Hällen valde vi mycket pga utnyttjandet av utrymmet på hällen och att inbyggnadsmåttet är 60 men själva hällen är 75cm + andra egenskaper som verkade bra.
Siemens hällar t.ex. drar iväg duktigt i pris om man skall ha större än 60 cm bredd.

Jättefin diskmaskin det där. En av mina kompisar hade den i sin förra lägenhet och var helnöjd!
Hällen kommer ni säkerligen att bli nöjda med. Yttermåttet är 75 men det är bara mer glas på sidorna, elementen under är fortfarande samma som för motsvarande 60-häll men jag tycker den där är både snygg och mer praktisk när man skall hålla rent då glaset sticker ut på var sida.

2 bra köp helt klart!

Så är det säkert angående hällens bredd, men en säljare lyckades sälja in (lura på oss ) att den hade bättre "layout" på elementen så att man kunde använda fler "plattor" samtidigt, visade på hällen bredvid whirlpoolen hur "dåliga" andra var, att o man använde en panna på ett element så trängde den över på elementet bredvid dom då inte kunde användas samtidigt.
Antagligen så hade dom väll strategiskt placerat den kassaste hällen bredvid för att sälja Whirlpoolen =)

Låter bra angående diskmaskinen, där tog vi bara en som verkade bra.
Det blir snurrigt värre när man skall välja vitvaror, diskmaskinen t.ex. när vi väl hade bestämt oss för ett fabrikat så fanns det säkert 8-10 st diskmaskiner som verkade helt identiska på pappret.
Så tillslut var det nästan bara att ta en för att få det gjort.

Vi har en toppmatad tvättmaskin av märket Whirlpool som är knappt 1,5 år gammal. Den är skitdålig. Den skramlar och har krånglat nästan konstant det halvår som jag haft med den att göra, trots att vi justerat fötterna på den så håller den på att hoppa ut genom väggen, finns inga transportsäkringar eller dylikt som vi kan ta bort. Kundservice var otrevlig och jag fick ringa runt halva landet för att få tag på en drivrem till aset.

Nästa tvättmaskin blir av ett "riktigt" märke!

Vi har en snart 2 år gammal tumlare från Whirpool. Den pajade ca 2 veckor efter garantitiden (1 år), men vi fick den fixad via hemförsäkringen. Delarna fanns inte i Sverige, så vi var utan tumlare ganska länge. Dessutom tar den evigheter på sig för att torka kläder.
Vi har ett ca 5 år gammalt Whirpool kyl-frys. Den pajade i ett kretskort. Tog lite drygt en månad för Whirpool att få hem ett nytt. Under tiden köpte vi 19 år gamla Electrolux* kyl o frys på blocket för 100 kr/st. Frysen är kvar i garaget för bär och svamp, går som en klocka och är mycket tystare än vår sörplade och suckande, men moderna Whirpool. Köp annat, jag ser det som en värdesänkare med Whirpoolgrejor näsa gång jag kollar på hus.
Bosch och Siemens är jag också skeptisk mot, men det är för att bekanta har haft dåliga grejor av dom märkena. Å andra sidan tror jag att dom köpte märkets billigaste modeller.

*På den tiden gjordes dom i Sverige, dom nya tror jag är sämre.

Redigerat:
Hej Ekberg
"Vi valde Siemens SNT46T592SK diskmaskin och Whirlpool ACM751BA häll."

Vi funderar på att köpa samma induktionshäll (Whirlpool ACM751).

Hur har den fungerat tycker ni?
Har ni haft några problem med att den stänger av sig?
Hur mycket buller ger den ifrån sig (induktion / kylfläkt)?

Tack på förhand.
/E

Ekberg skrev:
Så är det säkert angående hällens bredd, men en säljare lyckades sälja in (lura på oss ) att den hade bättre "layout" på elementen så att man kunde använda fler "plattor" samtidigt, visade på hällen bredvid whirlpoolen hur "dåliga" andra var, att o man använde en panna på ett element så trängde den över på elementet bredvid dom då inte kunde användas samtidigt.
Antagligen så hade dom väll strategiskt placerat den kassaste hällen bredvid för att sälja Whirlpoolen =)
Man kan ju undrar varför dom säljer saker de uppenbart själva inte är nöjda med? Ungefär som en restaurang skulle servera mat som de själva tycker smakar skit...

/S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.