Vi kommer att vilja ha en del vitvaror helintegrerade (kyl/frys/diskmaskin) - vad rekommenderar ni?

Då mina favoritmaskiner (Slot-In från E-lux/HVA) har slutat säljas så får ni titta på något annat, vi kan väl börja med diskmaskinen: Jag själv skulle ta en av toppmodellerna från HVA med tidsvisning på golvet så ni kan se hur lång tid det är kvar av diskprogrammet.

När ni kommer till kyla så måste ni först välja om ni ska ha kyl+frys eller 2st kyl-frysar. När ni gjort det ska ni gärna känna på grejerna. Lådor finns i massa olika varianter från enkla plastbackar till lådor som går på skenor. Jag själv skulle vilja ha en kyl som har olika speciallådor med olika temperaturzoner som tex kött, fisk och grönsaker. Allt för att hålla maten ätbar så länge som möjligt. En annan sak att titta på är hur man kan "möblera" hyllorna i skåpet. Vissa tillverkare har få möjligheter till ommöblering och det är i mitt tycke ingen riktig höjdare (Har själv ett skåp från Siemens med väldigt få varianter av hyllplacering).
Frysen skall ha no-frost och gärna några större lådor.

Själva monteringen av snickeriluckorna skiljer sig lite från tillverkare till tillverkare. En del har möjlighet till finjustering för luckan på diskmaskinen medan andra ger dig en chans och sedan sitter luckan där. De jag skruvar som ger dig en chans har ofta haft usla instruktioner som man lika gärna klarat sig utan. När man kommer till kylan så skulle jag rekommendera en lösning med "dörr på dörr" då det i mitt tycke känns mest rejält.

Inte så konkreta tips vad gäller märken mkt men det är förhoppningsvis lite hjälp när ni skall göra era val.

Tänk även på hur skruvmönstret för fastsättning av luckan ser ut om ni har luckor med greppspår så ni inte sätter en skruv rakt i spåret...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.