Hej, maskinen har nummer ADG 9020 intergrerad med knapparna inne på dörren.

Maskinen startar inte idag, - en lampa lyser, - tillsätt avhärdningssalt, hmm vad nu det är för något.
Någon som vet hur man tillsätter detta salt, instruktioner jag har är otydliga.

Det står i manualen... Det ska finnas ett lock i botten på maskinen (på insidan). Det medföljer en tratt som passar på hålet under locket. Dit fyller man diskmaskinssalt tills det är fullt. Skruva på locket. Lätt som en plätt.

Maskinen måste dock programmeras utifrån ditt vattens hårdhet. Din kommun eller försörjare av vatten vet vilken hårdhetsgrad som gäller, kolla deras hemsida. Sedan läser du i manualen hur du ställer in maskinen efter detta.

Tack för svaret, hade ingen aning om att det skall vara salt i maskinen. Hålet för detta var stort med skruvlock, så jag hällde i 1 kg. Maskinen startar dock inte, den är drygt 2 år gammal och lite använd, så jag tycker inte där kan vara något större fel. Får kolla vidare i den undermåliga instruktionsboken om det går att ställa in olika hårdhetsgrader för vattnet.

Har du rengjort filter och vattenlås?

gadu^ skrev:
Har du rengjort filter och vattenlås?

Ja, fanns ingen smuts där. Det tråkiga med mig, är att jag sällan läser bruksanvisningar, förrän det skett ett haveri. Således har där aldrig varit något salt i maskinen, och det är inte förrän nu varningslampan börjat lysa. Har haft maskinen kopplad till eget vatten, men för några månader sedan fick vi kommunalt, så det har kanske inverkat. Har ingen aning om hur en diskmaskin ser ut under skalet, om det är ett omfattande rörsystem med klena rör, kan jag tänka mig att de kan kalka igen.

Har plockat av en del av baksidan, och knackade på pumpen, och så gick den igång, en stund, men stannade igen, och visar felkor F4, vilket skall vara avloppet. Tycker även det luktar bränt där, och så vill jag inte böka med det då det är trångt. Får köpa en ny. Den är inköpt för 2.5 år sedan och varit igång 1 år. Eftersom jag aldrig utnyttjat hemförsäkringen tidigare, så är det kanske inte fel att fråga

diskmaskin002.jpg

öhh det ser lite brunt ut i burken till höger?
Prova att koppla loss pumpen för att se om den behöver göras rent eller nåt.

Ahh, vet inte vad det är till för, inkommand vatten går in i burken och ut i annan slang och in i maskinen.
Kan det vara det där saltet jag har hällt i? Maskinen verkar enkel, men svårt att komma till och risk att man bryter av en bit plast. Om det nu är ett problem att silar inne i maskinen inte tar skiten från disken, utan detta går vidare in i pumpen, så borde det sitta ett filter mer tillgängligt, på utsidan och i ståhöjd. . Ibland skulle man vilja tala med kontruktören, mellan 4 ögon och ett järnrör................

Andy78 skrev:
öhh det ser lite brunt ut i burken till höger?
Prova att koppla loss pumpen för att se om den behöver göras rent eller nåt.
Fint Andy, jo det var pumpen som slutat att snurra, p g a att en tunn glasbit från ett vinglas som föll under disken, gick sönder. Glasbiten stoppade pumphjulet (propellern) att snurra, = DJÄVLA DISKMASKIN......................:blushing:.................:S

Diskmaskinen är mycket enkel i sin konstruktion = få rörliga delar.
När det gäller Whirlpool och IKEAs, är de dom mest sålda på marknaden, men en liten glasbit kan på sikt förändra läget, och få Whirlpools samtliga modeller som värdelösa.

Nu går den igen, precis som den var ny.

Så glasbiten föll ut ur pumpen?
Det är en klassiker jag har hittat flera 10 och 25 öringar i filtret till vår tvättmaskin.

allt är ganska självklart, att skräp som kommer förbi filter och plåt i botten, hamnar vid pumpen, då vattnet sugs ut den vägen, och då fastnar i pumpen. Jag tyckte att jag fick plockat upp glasbitarna, när glaset gick sönder, men det fanns 2 bitar kvar, så nästa gång får jag vara mer noga, om något går sönder under diskprogrammet. Glaset var mycket tunnt, och svårt att se. Tack för tipsen

Förmodar att IKEA valt Whirlpool som sitt märke, då dom är enkla att serva...........

Redigerat:
:thumbup:Vill bara tacka för informationen jag fick här!:thumbup:
Hade samma felkod på vår whirlpool, plockade ut två plommonkärnor
som låste pumpmotorn!

Kan bara tillägga att det räcker med plocka av främre plåten för att komma
åt avloppspumpen, lite bökigt att få ur den, sitter ett plastlås som ska tryckas
in samtidigt som man vrider motorn moturs, När man sedan plockat bort eventuellt
skräp och ska montera tillbaks motorn se till att packningen (o-ringen)sitter rätt
det glömde jag, fick då istället felkod F2 eftersom pumpen läckte som ett såll!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.