Vitvaror
Micke64: Proffsugnar har delvis funktionen... det går att sälla in timer och temperaturkurvor. Steget att anpassa till innetemp och yt-temperatur borde ju gå. Det är väl samma som att styra golvvärmen med inne- och utesensorer :)
Ramnemark: Grovdammsugare att ha när man renoverar så rekommenderar jag biltemas. Mycket bättre kvalité än vad jag trodde. Sen får du ju 5-6 st biltemas för vad en motsvarande kärscher eller nilfisk kostar. Men till inomhus hade jag köpt en vanlig :)
Carl_Elvis: Ojdå! Brukar tänka på att bara ställa ifrån mig omagnetiska saker på induktionen men det där hade jag nog också kunnat missa. Tur inget gick tokigt värre.
Anonymiserad 137805: Uppe till vänster i kylen sitter det nog en liten låda I denna låda sitter en klaffventil med en motor Nere till vänster i kylen sitter den andra öppningen uppgiften är att cirkulera en del av kylan från frysen I udda fall kan det blivit is i öppningen (nere) och därmed täppt cirkulationen Annars är det nog motorn till klaffventilen som gått i pension
Anonymiserad 137805: Då det inte finns någon tillverkare med detta namn är det en ska brandning Ser ut som det importeras via Danmark Danmark har en lång och omvittnad import från bl.a. Turkiet Så troligen kommer fläkten från just Turkiet (eller Kina ) Turkiet har ju varit stora på vitvaror långt innan järnriddån föll så varför inte
tank77: Eller lev med repan, tänk på att en tredjedel av världens befolkning inte ens har ett kylskåp.
Skånegrunden: Dra ut maskinen på golvet. Demontera vänster sidoplåt(gissar på två skruvar i vänster karm bakom vit list på chassit). Kontrollera om där är en vattenbehållare som är full med vatten. Den brukar iaf vara det. Om den inte är det så kan det vara nån av ventilerna som sitter på på sidan långt nere i saltbehållaren. Denna kan rosta fast.
Allmänobildad: För de priserna skulle man ju inte nöja sig med annat än toppkvalitet och bra service.
Kullan: Läste i denna länk http://blogg.dt.se/koksexperten/2012/02/09/vilken-typ-av-flakt-skall-jag-anvanda/, i 3:e och 4:e stycket om alliancefläkt i flerfamiljshus...
Anonymiserad 144431: Hej! Jag hade tänkt införskaffa en klatschig kyl från Smeg eller Gorenje då det visar sig att alla kylar, som inte har något frysfack eller inbyggd frys, är som max 151cm. Finns det inga kylar i roliga färger som är högre? Har funnit ett märke i Tyskland som heter Oranier men har aldrig hört talas om det så jag känner mig ganska osäker.
ullberg: [citat] Kanske lite sent nu men ett tips då är att välja hällar som antingen har en lös magnetisk ratt (detta gillar jag bäst men det är ofta lite dyrt) eller som har PiezoDesign (så kallar Bosch&Siemens det, kanske heter annat hos andra märken), dessa funkar med alla fingrar. Jag fullkomligt hatade allt vad glaskeramikhällar med tourchkontroll hette (oavsett om det var induktion eller
A-Man_08: Det kanske är så att den tvingar igenom vattnet som det är just nu ungefär som en läckande backventil.
Kromo: [citat] Ja det kan vara en sådan jag tänker på men jag är osäker. Jag minns bara att jag läst ett inlägg ( tror från någon med många inlägg, typ forumgud) om att det var någon slags matta som var jättebra bättre än någon annan. Men mer minns jag inte. F. N att minnet ska vara så kort och att man läser så mycket på byggahus att man glömmer vissa saker.
Micke64: Hm.. Illa, bara att skaffa plasttankar då :D Men de vittrar väl också sönder till sist.
Anonymiserad 137805: Det viktiga är att högsta punkten på slangen ligger över vattennivån i trumman samt att änden på slangen eller dess förlängning inte hamnar under vattenytan i brunnen Har provisoriskt slangen i hon ser du om det hjälper Men maskinen skall inte ta in vatten samtidigt den centrifugerar eller tömmer
Anonymiserad 137805: Är det så att täckluckan är för lång?(hög) Går det inte att öppna diskmaskinens lucka helt utan att den tar i maskinens framsida? Följde det med gångjärn? I så fall kan man ju fästa luckan i överkant med gångjärnen och därmed låta nederkanten falla ner när luckan öppnas (som förf i tiden) och därmed vinna lite utrymme Eller montera disken lägre (tråkigt) och då få ett
Anonymiserad 137805: Skippa röret tillsvidare Försök att få flås först Kanske inte kallrasskyddet om det nu inte sitter upp och ned förstås. Kolla att du ser fläktvingarna under i från så att det inte ligger förpackningsmaterial nånstans Suger den bättre utan kolfiltrena?
fusion: Det blev vasselin i de glidskenor och en dela andra rärliga detaljer som finns i bryggenheten. Efter en närmare analys av maskinen så vill jag nog påstå att det bör vara omöjligt för oljor och fetter att nå in i de vitala delarna. Fick även byta en ventil som man slår på när man vill skumma mjölk. Denna läckte så illa att vattnet rann utanför den interna uppsamlingsbaljan och ned
BM5: På min har det lyst ett bra tag men fick veta av nån att det är bra kvalitet på det kommunala vattnet så det behöver inte bytas. Det är mest ifall man använder typ från egen brunn. Däremot har ismaskinen lagt av några ggr o vart tom på is o inte producerat nåt alls, precis som allra första gången o jag fick vänta 1,5 vecka så servicekillen skulle fråga vad det rörde sig om. Det
undine: Aha, nu tror jag det tänds en lampa här uppe :D Tusen tack för alla pedagogiska och utförliga svar! Byggahus.se är verkligen min räddning :thumbup:
lillefar: Ny slang beställd. Tack för all hjälp.
Anonymiserad 137805: Har man tur kan man se toppen av värmeväxlaren om man lyfter av skivan på maskinen Sen sitter den i det lilla utrymmet mellan trumma och vägg
Arnie: [citat] Tack för svar - verkar som det blir lite för komplicerat att fixa för mig. Får ev. skicka en tydligare bild så jag förstår svaren bättre(?)
Anonymiserad 137805: För att veta vilken maskin detta är behöver man veta servicenummer eller pnc Är ett ingen femårsgarranti på denna? IKEASs maskiner är ju billiga av någon anledning och därför kan det vara så att det inte är lönsamt att reparera. Så ge ditt bidrag till slit och slängsamhället och öka sopberget med att köpa en ny IKEA produkt
rightnow: Är också intresserad. Vad jag kan se har de flesta beställt från: http://mobil.byggahus.se/forum/kok/159401-tips-om-ilve-spisar-2.html#post1806493 Har iaf sett 5 som är nöjda därifrån. "frau krausse"
jeppeknaster: Häng tvätten istället för att köra den i en turktumlare... :)
Malten: Haha ibland e huvet inte riktigt som de ska, va en golvbrunn 0,5m från frysen som hade blivit tom i vattenlåset, nu e luktproblemet löst,. Tackar för svaret endå :thumbup: