Jag upptäckte häromdan att vår diskmaskin läcker vatten. Det verkar ha pågått ett tag, men jag tror inte det har varit några stora mängder vid varje diskning.
Jag visste inte riktigt i vilken ände jag skulle börja, men kom att tänka på att det var evigheter sen vi rengjorde filtret inne i diskutrymmet. Inte för att jag trodde det skulle hjälpa, men jag tog ur det och diskade av det ordentligt. Visst var det lite beläggning på det, men det kändes inte helt igenkorkat. Jag satte i det igen och har nu kört maskinen ett antal gånger utan något som helst läckage.

Kan det verkligen vara så enkelt att ett igensatt filter leder till läckage? Eller bör jag oroa mig för att det finns något annat fel som bara gör sig påminnt om filtret är igensatt? Finns det anledning att rota vidare, eller kan jag sätta tillbaka sockeln och sova gott (samt rengöra filtret oftare i fortsättningen...).

Gorenjemaskin, ca 5 år gammal

• Gilla
Simonkuban
  • Laddar…
Hmm.. Det låter väl kanske inte helt orimligt att om filtret är igensatt så rinner inte vattnet ut ordentligt. .Då samlas det vatten i botten på maskinen och när det kommer över nedre kanten på dörren så kan det läcka ut..
Jag är absolut ingen expert på diskmaskiner så du borde inte lita alltför blint mig :)
Men ett steg i rätt riktning borde nog vara att försöka ta reda på varifrån det läcker.. Om det är i nederkant på dörren eller nån annanstans..
"Smutsa ner" filtret igen, stopp tillbaka det och se efter varifrån vattnet kommer ut :P

Lycka till.

Våra två senaste elektroluxer där blir tätningslisten till luckan skitig och det blir så pass ojämnt att det läcker ut lite vatten.

Protte

Jag har aldrig reagerat över att det står vatten inne i maskinen när jag öppnar den, men det kanske räcker med att tömningen bara gått lite långsammare än tänkt för att luckan inte ska orka hålla ev. kvarvarande vatten och man väntar ju oftast lite efter att maskinen är klar innan man öppnar den.
Jag ska ta en titt på tätningslisten. Den har knappast rengjorts oftare än filtret...

Men ni tror i alla fall inte att problemet sitter längre in i maskinen med dessa symptom?

Det var ju lite dumt att jag rensade filtret innan jag rett ut varifrån vattnet kommer, men jag trodde liksom inte att det var det som var huvudproblemet.... Får väl helt enkelt sätta in riktigt skitiga tallrikar med mycket matrester kvar närmsta tiden :)

Det verkade inte vara filtrets som var särskilt inblandat, det var nog mer ett sammanträffande. maskinen har fortsatt läcka. Vi har inte haft tid att kolla närmare på problemet utan har kört med en rejäl trasa liggande i plastråget. Det har räckt. Idag tog jag mig i alla fall tid att dra ut maskinen och försöka kolla var det läcker. Jag lyste med en ficklampa under maskinen medan den körde. Under själva diskningsdelen av programmet så droppar det undertill. Ungefär i mitten nästan längst bak. Däremot verkar det inte droppa under torkning eller tömning.
Förslag någon?

Under diskning så sprutar det vatten åt alla håll men tömning då ligger vattnet i botten.
troligt ett läckage högt upp på maskinen, luckan som jag skrivit tidigare.

protte

Låter rimligt att läckaget sitter högre upp då. Fast inte i luckan väl? då skulle det väl inte rinna ut baktill?

Behöver inte vara så, kan följa en plåtkant och droppa av en bit därifrån.
Protte

Får väl gå hem och skrubba på listen ikväll så får vi se om det kan hjälpa. Återkommer... :)

Nä, ingen framgång. Samma läckage, även om jag fick bort en del klägg vid gummilisten nere vid gångjärnen.
Har noterat att maskinen kör i tre "omgångar" och att det verkar vara först vid andra och tredje omgången som det läcker. Är det så att den första omgången är diskning och de andra två sköljning månntro? Är det kanske någon skillnad på dessa delar av programmet?
Läckaget är inte särskilt intensivt, det droppar bara, men det blir kanske någon halv deciliter eller så per disk.

Prova att mjuka upp listerna med listskydd av silikon. Det borde kunna förbättra tätningsförmågan.

Första omgången är sannolikt med kallt vatten för att spola bort sådant som annars fastnar hårdare i varmt vatten. En plast/gummidetalj mjukas troligen upp något i varmt vatten vilket kan leda till att det tätar sämre någonstans.

Hade en nästan ny Husqvarna i en lägnhet för några år sen. Det smådroppade vatten vid disk och jag höll på att bli galen innan jag hittade läckan. Vattnet droppade fram vid luckan och jag var övertygad om att det var lucktätningen som var otät.
Men så till slut när jag körde maskinen med sidotäckplåtarna avmonterade upptäckte jag att vattnet letade sig ut genom ett skruvhål för en av hållarna till övre diskgodsvagnen. D v s dom hållarna som sitter skruvade på sidorna vilka skenorna löper i. Skruvarna till hållaren var inte åtdragna ordentligt från fabrik.
Det kom droppvis och så rann vattnet längs en fals i plåten fram till luckan och sen ner på golvet.

Vi har haft en diskmaskin som började läcka lite mystiskt (dock i framkant). Det visade sig vara att den undre spolarmen hade spruckit i en skarv, vilket gjorde att den även sprutade åt sidan. Detta innebar att spolarmen sprutade vatten rakt mot/under tätningslisten, som då inte kunde hålla tätt.

Lite långsökt kanske, men det kan ju vara värt att kolla att spolarmarna fungerar som dom ska och inte står still eller sprutar felaktigt.

P
Vissa gorenje har en spolarmsväxlare som brukar läcka
inte jättelätt att hitta då den sitter illa till bakom sockeln

Tack för alla svar. Jag hade en servicekille på besök idag för att titta på det (tyckte det ändå kunde vara värt ett försök). Han hittade felet. Tydligen var det en spricka i röret/slangen som leder upp vatten till den övre spolarmen. Ett ganska ovanligt fel enligt honom. Han skulle återkomma med prisförslag för reparation så får vi se om det är värt att fixa det. Blir det för dyrt så får det väl bli en ny maskin i stället... :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.