Hej
har diskmaskin cylinda dm 240 där vattnet ej värms upp,allt annat fungerar
vettiga förslag vad felet beror på,DM knappt tre år gammal

Vet inte vad det är för fel
Men om den inte ens är 3 år gammal så är det bara att kontakta stället där du klpte den så löser dom det åt dig.

P
Det är ju ingen garanti kvar och cylinda service är inte helt gratis.
Är silarna väl rengjorda?
Annars kan det ju vara elementet men det är ovanligt.
Kretskortet kanske men lite för ung för det.
Jag skulle ohm mäta elementet och titta på kretskortet
Maskinen borde ge en felkod...

electroluxaren skrev:
Det är ju ingen garanti kvar och cylinda service är inte helt gratis.
Är silarna väl rengjorda?
Annars kan det ju vara elementet men det är ovanligt.
Kretskortet kanske men lite för ung för det.
Jag skulle ohm mäta elementet och titta på kretskortet
Maskinen borde ge en felkod...
Till och med electrolux brukar tillämpa tre års reklamationsrätt.

C
Peter2400 skrev:
Till och med electrolux brukar tillämpa tre års reklamationsrätt.
Inte så konstigt eftersom det t.o.m är lagstiftat. Men för att kunna reklamera måste felet funnits där från början, och efter två månader är det dessutom upp till köparen att bevisa att felet funnits från början. Det lär bli svårt i detta fall, särskilt innan felorsaken är klarlagd.

P
Reklamationsrätten hanteras minst sagt olika hos de olika tillverkarna.
Man får se dessa två år efter garantin som goodwill och inget annat.
Men kan man genom upprop på detta forum eller sociala medier få tag på flera med samma fel då är det mycket enklare.
Ofta tar de inte mekaniska fel typ gångjärn för det är normalt slitage, elektronik tar de heller inte då det troligen är fel på nätleveransen, vad blir då kvar?
Cylinda har ingen bra statistik på reklamationsåtagande avseende de turkiska produkterna. Vilka för övrigt fungerar över förväntan dvs riktigt bra.
På den här maskinen finns det styrkort , överhettnings-skydd samt värmare med säkring och ntc givaren förstås
Om kablaget, värmaren är hel och överhettningsskyddet ej löst ut får man förmoda att det är kretskortet.
Huvudkortet sitter inne i maskinen ej i dörren, det är förvånansvärt billigt men jag skulle ändå öppna och titta i det om jag såg något fel.

electroluxaren
sitter huvudkortet på baksidan eller på undersidan av maskinen?

electroluxaren
hittade felet på DM,kabelbrott från kretskortet till(finns bara ett sitter i luckan) till värmaren,elschemat som visades på cylindas support var nog till en annan DM,stämde inte alls gällande termosäkring och överh.-skydd

Har fått motsvarande fel på min Electrolux ESF66029, 6 år höll den i alla fall. Antar att det bara är att köpa ny (dock inte Electrolux nå mer).

P
ta du först o kolla i kretskortet som sitter bakom knapparna i luckan
skulle tro att du ser felet utan förstoringsglas
ta sen fram lödkolven o voila en disk som värmer igen

electroluxaren
det var inte min mening att klaga på någon,jag blev bara så himmla glad att det löste sig

P
Jag har inte uppfatta att du klagat, tvärt om feedbacken till alla är jättebra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.