8 698 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Bosch tvättmaskin, trumma skev
Sitter med en Bosch Classixx 5 (ca 2009) som började föra oväsen vid centriguering.
Trodde först det var lagren som lät men efter att jag plockat bort bälgen så inser jag att trumman drar snett i förhållande till bälgen och ljudet kommer från att trumman skaver mot bälgen och/eller plastbaljan. Utan bälgen går trumman i stort sett fritt, men man ser ju att den inte går rakt i förhållande till plastbaljan. Antar att det inte ska vara så?
Frågan är om det trots allt kan vara lagren som är boven eller om det är nåt allvarligare fel?
Det ser tyvärr inte ut som att det är lätt att få isär plastbaljan. Ser inga skruvar. Är det så att den är limmad? Och får man isåfall ihop den igen om jag knackar isär den? Någon som varit med om nåt liknande?
Trodde först det var lagren som lät men efter att jag plockat bort bälgen så inser jag att trumman drar snett i förhållande till bälgen och ljudet kommer från att trumman skaver mot bälgen och/eller plastbaljan. Utan bälgen går trumman i stort sett fritt, men man ser ju att den inte går rakt i förhållande till plastbaljan. Antar att det inte ska vara så?
Frågan är om det trots allt kan vara lagren som är boven eller om det är nåt allvarligare fel?
Det ser tyvärr inte ut som att det är lätt att få isär plastbaljan. Ser inga skruvar. Är det så att den är limmad? Och får man isåfall ihop den igen om jag knackar isär den? Någon som varit med om nåt liknande?
Nej det ska man väl inte behöva göra men reservdelen kostar och eventuellt arbete, stök och bök. Dessvärre är dessa maskiner så pass billiga att man kan få en ny för en billig peng. Med fem års garanti i bästa fall.
Håller med om att det det är dåligt att det inte håller bättre och ett resursslöseri att behöva kassera vitvaror efter så kort tid.svartöra skrev:
Den här maskinen har haft en ganska lugn tillvaro hemma hos min mor som inte tvättar till närmelsevis lika mycket som tex en barnfamilj. Max någon/några (halvfulla) maskiner i veckan. Undermålig kvalitet kombinerat med otur att den inte höll längre.
Klicka här för att svara