Hej,
Har en kyl/frys från Bosch som börjat bete sig märkligt.
Den blev först rätt dålig på att hålla kallt och saker i frysen började tina upp.
Var lite frost på insidan så jag drog ut elsladden, öppnade frysdelen och defrostade den.
Nu när jag kopplat in elsladden så klickar det till, brummar 3 sekunder, klickar igen och blir tyst.
Så håller den på hela tiden om och om.
Vad kan felet vara?
Edit: nu har den slutat klicka och verkar ha kommit igång men blir fortfarande inte tillräckligt kallt i frysen och kylskåpet.
Tacksam för hjälp!
Har en kyl/frys från Bosch som börjat bete sig märkligt.
Den blev först rätt dålig på att hålla kallt och saker i frysen började tina upp.
Var lite frost på insidan så jag drog ut elsladden, öppnade frysdelen och defrostade den.
Nu när jag kopplat in elsladden så klickar det till, brummar 3 sekunder, klickar igen och blir tyst.
Så håller den på hela tiden om och om.
Vad kan felet vara?
Edit: nu har den slutat klicka och verkar ha kommit igång men blir fortfarande inte tillräckligt kallt i frysen och kylskåpet.
Tacksam för hjälp!
Redigerat:
Ryck ur sladden ur väggen. Sen lossar du på kåpan till kompressorn. Kan vara lite meck men peta med en plattmejsel så brukar den släppa. Se lossar du startrelät genom att dra den bort från kompressorn. Nu får du mäta med multimeter om du har rätt spänning där. Det finns finns tre hål att mäta i. Stoppa i sladden i väggen igen. Du skall ha ca 230 volt mellan någon av hålen. Har du rätt spänning så är det kompressorn som börjar ge upp. Har du inte rätt spänning så är det termostaten/elektroniken som är kass.
Vad heter skåpet? Typ KGVxxxxx
Vad heter skåpet? Typ KGVxxxxx
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Ok.
Det är ett lite äldre skåp, det finns risk att elektroniken inte finns kvar faktiskt. Har du enbart detta skåp eller ett till matchande? Kompressorbyte (om det nu är kompressorn) blir oftast rätt dyra. Du bör vara beredd på att behöva skaffa ett nytt.
Det är ett lite äldre skåp, det finns risk att elektroniken inte finns kvar faktiskt. Har du enbart detta skåp eller ett till matchande? Kompressorbyte (om det nu är kompressorn) blir oftast rätt dyra. Du bör vara beredd på att behöva skaffa ett nytt.
Om kompressorn hoppat igång och inte kyler-- nä det hjälper inte med det sk startrelät
Ptc'n i startrelät är aktiv i ca 3 sekunder innan den blir för varm och släpper, uppgiften är endast att koppla in startlindningen i kompressorn.
Har kompressorn helt eller delvis havererat, kanske han startar eller inte.
Om han brummar efter 3sek vet man fortfarande inte om den går runt eller står stilla, förrän efter ett litet tag då överströmsskyddet internt i kompressorn slår i från. Om det nu inte är vevstaksbrott.
Ptc'n i startrelät är aktiv i ca 3 sekunder innan den blir för varm och släpper, uppgiften är endast att koppla in startlindningen i kompressorn.
Har kompressorn helt eller delvis havererat, kanske han startar eller inte.
Om han brummar efter 3sek vet man fortfarande inte om den går runt eller står stilla, förrän efter ett litet tag då överströmsskyddet internt i kompressorn slår i från. Om det nu inte är vevstaksbrott.
Tacksam för det detaljerade svaret!electroluxaren skrev:Om kompressorn hoppat igång och inte kyler-- nä det hjälper inte med det sk startrelät
Ptc'n i startrelät är aktiv i ca 3 sekunder innan den blir för varm och släpper, uppgiften är endast att koppla in startlindningen i kompressorn.
Har kompressorn helt eller delvis havererat, kanske han startar eller inte.
Om han brummar efter 3sek vet man fortfarande inte om den går runt eller står stilla, förrän efter ett litet tag då överströmsskyddet internt i kompressorn slår i från. Om det nu inte är vevstaksbrott.
Istället för att chansa och beställa hem ett relä för 500kr kör jag på en ny kyl/frys.
Tack alla som svarat!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

