D
Hej,

Har en kyl/frys från Bosch som börjat bete sig märkligt.
Den blev först rätt dålig på att hålla kallt och saker i frysen började tina upp.
Var lite frost på insidan så jag drog ut elsladden, öppnade frysdelen och defrostade den.
Nu när jag kopplat in elsladden så klickar det till, brummar 3 sekunder, klickar igen och blir tyst.
Så håller den på hela tiden om och om.

Vad kan felet vara?

Edit: nu har den slutat klicka och verkar ha kommit igång men blir fortfarande inte tillräckligt kallt i frysen och kylskåpet.

Tacksam för hjälp!
 
Redigerat:
D
Såhär ser den ut på baksidan


20141102_134049.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ryck ur sladden ur väggen. Sen lossar du på kåpan till kompressorn. Kan vara lite meck men peta med en plattmejsel så brukar den släppa. Se lossar du startrelät genom att dra den bort från kompressorn. Nu får du mäta med multimeter om du har rätt spänning där. Det finns finns tre hål att mäta i. Stoppa i sladden i väggen igen. Du skall ha ca 230 volt mellan någon av hålen. Har du rätt spänning så är det kompressorn som börjar ge upp. Har du inte rätt spänning så är det termostaten/elektroniken som är kass.
Vad heter skåpet? Typ KGVxxxxx
 
D
Tack för svar!
Har ingen multimeter hemma nu men ska försöka låna från jobbet imorgon.
Den heter: KGV36390
 
Ok.
Det är ett lite äldre skåp, det finns risk att elektroniken inte finns kvar faktiskt. Har du enbart detta skåp eller ett till matchande? Kompressorbyte (om det nu är kompressorn) blir oftast rätt dyra. Du bör vara beredd på att behöva skaffa ett nytt.
 
Verkar ju på TS som att det kom igång men inte kyler tillräckligt, så mätningar kring startapparaten o.dyl ger troligen inte så mycket. Nog bäst att sikta på ett byte skulle jag tro.
 
D
Japp, den kickade igång men kyler fortfarande inte ordentligt.
Har bara detta skåp då det är en kyl/frys kombo.
 
D
Kollade frysen imorse och allt såg bra ut. Det var kallt och allting hade fryst ordentligt. Nu när jag kom hem från jobbet var den inte lika kall längre och fick endast -6 på termometern.
 
  • Gilla
uhlrog
  • Laddar…
D
Okej nu har mekanikern varit förbi och kikat. Han sa att reläet inte riktigt kickar igång och att den blir varm. Bad mig köpa ett nytt relä och i bästa fall är det bara det. Annars var det att köpa en ny kyl/frys
 
P
I min värld är etta symptomen på kompressor haveri, klicket är start PTCn
 
D
electroluxaren skrev:
I min värld är etta symptomen på kompressor haveri, klicket är start PTCn
Så det är inte värt att köpa ett nytt relä ?
 
P
Om kompressorn hoppat igång och inte kyler-- nä det hjälper inte med det sk startrelät
Ptc'n i startrelät är aktiv i ca 3 sekunder innan den blir för varm och släpper, uppgiften är endast att koppla in startlindningen i kompressorn.
Har kompressorn helt eller delvis havererat, kanske han startar eller inte.
Om han brummar efter 3sek vet man fortfarande inte om den går runt eller står stilla, förrän efter ett litet tag då överströmsskyddet internt i kompressorn slår i från. Om det nu inte är vevstaksbrott.
 
D
electroluxaren skrev:
Om kompressorn hoppat igång och inte kyler-- nä det hjälper inte med det sk startrelät
Ptc'n i startrelät är aktiv i ca 3 sekunder innan den blir för varm och släpper, uppgiften är endast att koppla in startlindningen i kompressorn.
Har kompressorn helt eller delvis havererat, kanske han startar eller inte.
Om han brummar efter 3sek vet man fortfarande inte om den går runt eller står stilla, förrän efter ett litet tag då överströmsskyddet internt i kompressorn slår i från. Om det nu inte är vevstaksbrott.
Tacksam för det detaljerade svaret!
Istället för att chansa och beställa hem ett relä för 500kr kör jag på en ny kyl/frys.

Tack alla som svarat!
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.