Hej,

Är helt nybörjare inom smarta hem och har en fjällstuga som jag vill göra lite smartare för att dels ha möjlighet att övervaka den när man inte är på plats, men även kunna kontrollera temperatur, styra belysning, och ändra temperatur i stuga och Spabadet för att hålla ner driftkostnader när man inte är där.

Jag ska även köpa en luftvärmepump som ska gå att styra via Wifi, har någon tips på modell här för nordiska klimatet i norra Sverige är det välkommet.

Det är indraget fiber i stugan och det kommer således finnas Wifi, det lutar åt att teckna 100/100 i hastighet, men det går att teckna både 250/100 samt 1000/100 men såklart dyrare. Jag söker nu tips på saker man kan skaffa för att göra stugägandet lättare och om möjligt få ner driftkostnaderna något.

Eventuellt kommer fjällstugan hyras ut, finns det smarta lösningar där som man bör överväga?

Har köpt följande saker:
Router: TP-link Archer AXE75 Router med Wifi 6E
Kameror: Utomhus TP-Link Tapo C500 och inomhus Tapo C200
Fjärrströmbrytare: TP-link Tapo Mini Smart Wifi Fjärrströmbrytare, för att kunna slå på element och justera värmen och styra belysning.

Vad mer kan man tänkas vilja ha för att underlätta stugägandet?

Är helt nybörjare så tacksam för råd och tips!

Vi har en drös olika system i vår fjällstuga. Styra värme var prio Uno. Vi har ingen värmepump utan direktel. Kör på Lvi yali digital med wifi-modul. Har golvvärme i två badrum och hall som styrs via wifi. Deviregtermostat. Har ikea trådfri som köksbelysning och en del separata trådfrilampor. Detta kör vi bara med befintliga trådfri-dimmers. Ser ingen anledning hålla på styra lampor remote. Utebelysning går på skymning eller rörelsesensor.
Vi har två TP-Link c420 utekamror. Dessa använder vi mest för att kolla snöläget. Vi slår även på person och fordonsidentifikation på den som täcker uppfart och parkering. Mest nyfikna grannar och nån enstaka skidåkare som genar över tomten som fastnar på bild. Inne vill vi inte ha någon kamera. Finns ingen anledning och vi har gäster ibland och det är inte så kul med massa kameror överallt. Vi har en termometer inne så vi kan hålla koll på värmen. Det räcker.
Men som sagt, styra värme hemifrån är väl egentligen det enda viktiga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.