Jag har 4 övervakningskameror installerade (samma modell & ålder).
De drivs via PoE och sitter på en egen grupp i centralen (L1) tillsammans med NVR och skärm.
2 av kamerorna filmar utomhus och 2 inomhus.
De som sitter inomhus störs av vattenkokare, kaffebryggare och micro.
Så fort tex Kaffebryggaren sätts igång så flimrar bilden och tillslut blir det helt svart på skärmen.
Kaffebryggaren vet jag sitter på L2 och kyl/frys på L3.
Inga nätverkskablar korsar några elledningar.
Hur löser man problemet med störningarna och varför störs inte alla 4 kameror?
De drivs via PoE och sitter på en egen grupp i centralen (L1) tillsammans med NVR och skärm.
2 av kamerorna filmar utomhus och 2 inomhus.
De som sitter inomhus störs av vattenkokare, kaffebryggare och micro.
Så fort tex Kaffebryggaren sätts igång så flimrar bilden och tillslut blir det helt svart på skärmen.
Kaffebryggaren vet jag sitter på L2 och kyl/frys på L3.
Inga nätverkskablar korsar några elledningar.
Hur löser man problemet med störningarna och varför störs inte alla 4 kameror?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Vad är det för kameror, kaffebryggare och vattenkokare?
Jag har svårt att se att en normal kaffebryggare eller vattenkokare skulle kunna störa en kamera så att den slocknar.
Jag har svårt att se att en normal kaffebryggare eller vattenkokare skulle kunna störa en kamera så att den slocknar.
Frågan om du får underspänning, dvs en bra bit under 230 V, när kaffebryggaren går igång?
Hur ser PoE-matningen ut? Via switchen/NVR eller separat matning via "PoE-box"? Vad är det för rating på kamerorna? Klarar de vanlig PoE eller krävs det PoE+ etc?
Hur ser PoE-matningen ut? Via switchen/NVR eller separat matning via "PoE-box"? Vad är det för rating på kamerorna? Klarar de vanlig PoE eller krävs det PoE+ etc?
Kameror Dahua DH-HAC-HFW2221EP13th Marine skrev:
Kaffebryggare Coffee Queen CQ Termos A (2200W)
Vattenkokare Sandström S17KBS14E (2400W)
Tja, något stör iaf...
Kan kolla Volt imorgon.ClasseClas skrev:
Varje kamera har en egen PoE injektor och alla sitter på samma grenuttag som NVR & skärm. Egen matning från centralen utan skarv till vägguttaget som grenuttaget är inkopplat i.
De störningarna du visar ser mer analoga ut än något som påverkats av störningar på kommunikationen.
Dvs, det ser ut att vara störningar direkt “i” kameran, innan de har digitaliserat bilden och börjat skicka den via TCP/IP. Både nätverket och videoformatet har ju ett antal kontroller och stöd för omsättning av /tappad data utan att det blir den där typen av störningar.
Hur långt är det mellan kameran och kaffebryggaren?
Min gissning är att du får någon form av radiostörningar som påverkar elektroniken i kamerorna och att du kan glömma att lyssna på en analog radio samtidigt som du kör din kaffebryggare.
Dvs, det ser ut att vara störningar direkt “i” kameran, innan de har digitaliserat bilden och börjat skicka den via TCP/IP. Både nätverket och videoformatet har ju ett antal kontroller och stöd för omsättning av /tappad data utan att det blir den där typen av störningar.
Min gissning är att du får någon form av radiostörningar som påverkar elektroniken i kamerorna och att du kan glömma att lyssna på en analog radio samtidigt som du kör din kaffebryggare.
Doh!
Kollade närmare på den kameran.
Även om du driver den med PoE så är det alltså *inte* en IP-kamera, utan en som du ansluter via en koaxialkabel?
Ja, i så fall beror det väldigt mycket på hur du har dragit kabeln, vilken kvalitet på skärmning, hur jordning har skett och så vidare.
Kollade närmare på den kameran.
Även om du driver den med PoE så är det alltså *inte* en IP-kamera, utan en som du ansluter via en koaxialkabel?
Ja, i så fall beror det väldigt mycket på hur du har dragit kabeln, vilken kvalitet på skärmning, hur jordning har skett och så vidare.
Det spelar ingen roll vilket uttag jag använder som kommer från samma proppskåp oavsett fas, får störningar ändå. Mellan de 2 kamerorna och NVR är det 5 samt 15 meter.Dowser4711 skrev:
De störningarna du visar ser mer analoga ut än något som påverkats av störningar på kommunikationen.
Mellan NVR och proppskåpet är det 4 meter.
Kaffebryggaren kan jag placera i uttaget längst bort, ca 20 meter från kameran och 15 meter från proppskåpet, men får ändå samma störningar.
Hade allt med kamerorna kopplade på en annan central tidigare och med kaffebryggaren och vattenkokaren inom 3 meter från NVR samt ena kameran och det störde inte alls.
Nätverkskabel är det som används.Dowser4711 skrev:
Kan det vara för dålig skärmning på kabeln?
Sorry, var visst inte PoE utan "Passive HDCVI balun with power" det stod på dom.
Det är då en analog signal över kabeln, så den kan påverkas av det mesta…M Mekplatsen skrev:
Om du uppgraderar till modernare IP-baserade kameror kommer du slippa problemet.
Så vid denna Balun läggs 12V på kabeln samt att den analoga videosignalen omvandlas från coax med BNC kontakt till balanserad video över vanlig partvinnad nätverkskabel?M Mekplatsen skrev:
Är kabeln skärmad?
Hur är dess skärmmansluten?
Jordad i båda ändar?
Hur är de två krånglande kamerorna monterade?
Kamerorna klarar SD och HD format och 500 meter med 75 ohms coaxialkalkabel om jag hittat rätt info.
Kan säkert stämma att det är så.blackarrow skrev:
En strömadapter till varje Balun.
Varje Balun har 1 kabel med BNC i änden till NVR, uttag för nätverkskabel till kameran samt kontakt till strömadaptern.
Kabel som används är: Excel Lan cable Cat6 UTP LSOH Class Eca 23 AWGblackarrow skrev:
Var tvungen att flytta NVR och det är efter flytten av den som det strular.
Är samma kablar som används och kamerorna sitter på samma ställe som tidigare.
Du har inte rört nätverkskablarna, joxat med dom, kortat, förlängt, kontakterat om etc?
Klicka här för att svara