Hej jag har en tidigare installerad mekanisk dörrklocka modell honeywell big ben som har en 8v 1A transformator inbyggd. I samband med byte till en dörrkamera så kräver den 16-24v 30VA vilket transformatorn inte klarar så jag har köpt en ny transformator och installerat den som ger 24v 30va. Dock så blir den bara på några sekunder extremt varm och smäller till. Bytte till en ny transformator men hände samma sak så de är förstörda. Vad är det som jag gör fel?
Från dörrklockan gå två kablar till dörrkameran som är satta vid nr3 markeringen den andra kabeln längst upp till höger nr1.
Från dörrklockan gå två kablar till dörrkameran som är satta vid nr3 markeringen den andra kabeln längst upp till höger nr1.
Dörrkameran vill ha 16-24vac min 30Va så köpt transformatorn efter det. Dörrklockan vet jag ej om den klarar detta. Dock blir transformatorn extremt varmt och hör ett poppade ljud nästan som en säkring som går och plasthöljet nycklar ut. Bränt två st transformatorer nu.
Så står det i databladet:
Suitable for loads that require a discontinuous supply. Double insulation between primary and secondary windings
Den kan alltså inte avge 30 VA 24V kontinuerligt. Då behöver du en annan transformator. En ringledningstransformator har inbyggt kortslutningsskydd. Men uppenbarligen inte överlast.
Utöver det är frågan vad ringklockan klarar. Mest troligt ska du ha en transformator till ringklockan och en annan transformator (ingen ringledningstransfromator) till kameran.
Utöver det är det förbjudet och ytterst förvirrande att gulgrön används som ledare på sekundärsidan. Det är nog mer mysko i din installation, om den ser ut så.
Suitable for loads that require a discontinuous supply. Double insulation between primary and secondary windings
Den kan alltså inte avge 30 VA 24V kontinuerligt. Då behöver du en annan transformator. En ringledningstransformator har inbyggt kortslutningsskydd. Men uppenbarligen inte överlast.
Utöver det är frågan vad ringklockan klarar. Mest troligt ska du ha en transformator till ringklockan och en annan transformator (ingen ringledningstransfromator) till kameran.
Utöver det är det förbjudet och ytterst förvirrande att gulgrön används som ledare på sekundärsidan. Det är nog mer mysko i din installation, om den ser ut så.
Hur har du kopplat? Har du tagit bort den inbyggda transformatorn och kopplat den nya i stället? Om transformatorn blir varm på några sekunder så är det kortslutning eller en våldsam överlast. Har du några papper på hur dörrklockan skall kopplas och om den klarar att drivas med 24V? Om det är så att klockans inbyggda transformator sitter kvar och är parallellkopplad med den nya så har du ett fel där. Två transformatorer får inte parallellkopplas hur som helst.
Dörrklockans hade en transformator som jag ersatt med denna och är inte i dragningen. Dörrklockans var på 8V 1 A.
Den klarade av att ge el till dörrkameran men gick trögt så uppgraderade till en starkare. Dock osäker på om dragningen stämmer.
Den klarade av att ge el till dörrkameran men gick trögt så uppgraderade till en starkare. Dock osäker på om dragningen stämmer.
Här är montageanvisning för dörrklockan
Precis så har jag dragit
Fast istället för att transformatorn som har kopparbläck mot 1 och 2 så går två kablar från den nya transformatorn dit. Vet ej om det är rätt men borde bli samma koppling.
Dörrkameran är en Eufy e340 för övrigt.
Fast istället för att transformatorn som har kopparbläck mot 1 och 2 så går två kablar från den nya transformatorn dit. Vet ej om det är rätt men borde bli samma koppling.
Dörrkameran är en Eufy e340 för övrigt.
Utifrån det du skriver är det uppenbart något som inte stämmer. Det första som går att anmärka på är att du kopplat in tredubbla avsedda spänningen på dörrklockan. Om du ritar upp ett schema på hur du kopplat och lägger upp en bild kanske det går att se något mer problem. Varför skall du ha kamera sammankopplat med dörrklockan? Är det inte enklare att låta dem ha varsin transformator om de är avsedda för olika spänning?E Emanuel Kantar skrev:
Det vore bäst men när man ringer på dörrkameran måste signal på till dörrklockan så ”ding dongen” går igång. Eller går det med två transformatorer att lösa på något sätt?
Det går absolut att lösa. Har du några instruktioner till kameran? Spontant är det lite förvånande att en ny kamera matas med AC.E Emanuel Kantar skrev:
Inte satt förvånande. De förutsätter att det redan finns en transformator i hemmet och att det bara är att haka på.A Avemo skrev:
UniFi Protect Doorbell G4 kommer i EU med en transformator, men i USA tror jag de behöver köpa till en själva. Den går på 12-24V AC. Och varför AC? Det kan vara ganska långa sträckor i hus med klena ledningar dragna för klockor. Jag antar att DC har för högt spänningsfall. Jag kopplade min klocka via WiFi så man slipper oroa sig för om batteriet i klockan klarar att driva den i den svenska kylan.
Är den gjord för att koppla på befintlig ringledningstrafo är det onekligen en förklaring till AC. Men då är det i stället förvånande att det är så hög spänning. Dörrklockorna brukar inte drivas med 24V.S sjoelund skrev:Inte satt förvånande. De förutsätter att det redan finns en transformator i hemmet och att det bara är att haka på.
UniFi Protect Doorbell G4 kommer i EU med en transformator, men i USA tror jag de behöver köpa till en själva. Den går på 12-24V AC. Och varför AC? Det kan vara ganska långa sträckor i hus med klena ledningar dragna för klockor. Jag antar att DC har för högt spänningsfall. Jag kopplade min klocka via WiFi så man slipper oroa sig för om batteriet i klockan klarar att driva den i den svenska kylan.
Angående spänningsfallet blir det precis lika stort med AC.
Klicka här för att svara