Hej!

Ska skrota en gammal stationär dator som har stora hårddiskar och har fungerat som typ back-up lite oorganiserat och manuellt. Väldigt omständigt att kopiera iPhone bilder dit t.ex.

Funderar på att köpa två nas.
  • En snabb NAS som iPhones, laptops synkas mot hela tiden och funkar som ett moln (snabbt) hemma. Dvs allt liksom synkas automatiskt och är snabbt tillgängligt för alla.
  • En NAS som står i ett annat hus på tomten (har fiber dit i det lokala nätverket) som tex en gång per månad gör backup av allt detta och sparar några månader tillbaks.
  • Eller så skiftar man plats på dom, vill bara ha en extra säkerhet vid inbrott, haveri och annat.
Storlek på disk är inte helt uträknat men bara sparade bilder idag är ca 3TB så inga jättemängder. Så 12TB diskar borde räcka som start.

Vill ha ett så snabbt moln som möjligt och en säker back-up.

Har ingen erfarenhet och undrar vad era tankar och erfarenheter är.

Har man en molnlösning så behöver man ju inte ha en NAS, om man inte är jätte paranoid... 😅

De stora spelarna, AWS, Azure och Google Cloud är alla ganska snabba, men det finns ju en "lag" om man vill sitta och bläddra bland bilderna.
Ett alternativ kan ju vara en egen server i t.ex. Bahnhofs moln, men det kostar ju lite mer.

Det är ditt nätverk som sätter gränsen för att spara/hämta snarare än NAS'en, om du inte har många användare (eller kör fibernät hemma).
De flesta NAS jag haft har krånglat på ett eller annat sätt, så nu har jag bara USB3 disk på 8TB kopplat till routern för snabb access och allt annat lagrat och synkat på AWS S3.

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Har man en molnlösning så behöver man ju inte ha en NAS, om man inte är jätte paranoid... 😅

De stora spelarna, AWS, Azure och Google Cloud är alla ganska snabba, men det finns ju en "lag" om man vill sitta och bläddra bland bilderna.
Ett alternativ kan ju vara en egen server i t.ex. Bahnhofs moln, men det kostar ju lite mer.

Det är ditt nätverk som sätter gränsen för att spara/hämta snarare än NAS'en, om du inte har många användare (eller kör fibernät hemma).
De flesta NAS jag haft har krånglat på ett eller annat sätt, så nu har jag bara USB3 disk på 8TB kopplat till routern för snabb access och allt annat lagrat och synkat på AWS S3.
Ah, kanske använder fel terminologi. Tänkte ”on-prem” cloud dvs ha allt hemma. Eller det kanske helt enkelt kallas nätverk.

Redigerat:
Titta på NAS från Synology.

B Bombus pratorum skrev:
Titta på NAS från Synology.
Har en överfull varukorg med alla en och tvådiskvarianter från Synology :)

Vet bara inte vad som är rimligt att förvänta sig att ett sånt system kan göra.

S Snömodd skrev:
Har en överfull varukorg med alla en och tvådiskvarianter från Synology :)

Vet bara inte vad som är rimligt att förvänta sig att ett sånt system kan göra.
Det är ju i första hand bara lagring, men det finns ju ett gäng som har extra funktioner som mediaspelare, STFP/FTP server stöd, etc. Även Torrent, om man tycker sånt fortfarande är kul...

Min erfarenhet är att mediaspelare på en NAS fungerar rätt dåligt, speciellt om man vill titta på full-HD filmer, och ljudformaten (codex) är rätt begränsade.

Vill du lagra saker säkert hemma så är det ju ett bra alternativ om du lägger diskarna i en RAID array med full spegling, om du har två diskar. Har du tre (eller fler) diskar kan man ju våga sig på en mindre array.

Köp hellre riktigt smaskiga diskar direkt, det är inte stor skillnad mellan 12 och 16 TB (eller t.o.m. 20) på en "NAS" disk.

OBS! Kontrollera vilka diskar som stöds på den NAS du väljer, för alla fungerar inte!!!

Det kan också vara svårt att få en större 12+ TB disk (eller större) att initieras i vissa billigare NAS så kontrollera även stödet för disk fabrikat.

• Gilla
Snömodd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.