G
Gamern: Jag styr en elpatron med Shelly. Den elpatronen har en kontaktor som slår till om man lägger på 230V på en ingång. I originalutförandet finns en temperaturgivare som skickar 230 V till kontaktorn. Jag har lagt till en Shelly 1 som kan skicka 230 V till samma ingång på kontaktorn, helt parallellt med temperaturgivaren. Det fungerar utmärkt!
4 svar · 1,4k läst
·
O
O: Vad bra! Ja, en skruvmall och info om exakt vilka skruvar man skall ha och var man får tag på dem hade varit bra att ha. Men visst kan man lösa det ändå.
3 svar · 882 läst
·
maskeradeproggaren
maskeradeproggaren: Har detta gamla system och skulle nu vilja lägga till en larmkod. Har fått manualen från Securitas (eller Verizure) och där står inget. Har googlat men hittar inget. Någon som vet hur man gör??? [bild]
0 svar · 1,0k läst
·
Hannuse
Hannuse: Intressant, tack för era uppdateringar @Jocke Best och @paralun ! Jag ska kika vidare på detta.
34 svar · 17,0k läst
·
Hannuse
Hannuse: [citat] Ja, precis. Och ser det ut som hemma hos mig så finns det lång mer effektiva sätt att ta sig in. Knacka en ruta kräver ytterst begränsade kunskaper om kryptering, och då är man inne på några sekunder. Så jag ser dörrlåset som en symbolisk sak. Men det beror naturligvis på boendesituation och hur man själv tänker.
5 svar · 877 läst
·
T
Thekingsize: har precis installerat en yale doorman classic, o när batterierna sätts i så låter det från motorn? O knappsatsen blinkar Någon som har någon bra idé på vad som hänt? Se video
0 svar · 1,1k läst
·
Hannuse
Hannuse: [citat] Jag skulle rekommendera en Netatmo väderstation om du vill hålla koll på temperaturen. Du kan även ställa in larmnivåer, och det är en oerhört trevlig app, och allting bara fungerar.. Men sedan kommer ju frågan om att styra elpatronerna, och där finns det massor med WiFi lösningar, och fundera även på om det är helt manuell styrning du vill ha, eller om du tänker dig att
2 svar · 1,2k läst
@
@ndreas: [citat] Västerbotten och vi kör i övrigt med fjärrvärme. Vi torde gå över till timdebitering längre fram och tänker att det då skulle vara smartare att köra (du har rätt) eftervärmaren då elpriset är riktigt lågt... Nu brukar jag bara köra eftervärmaren om det är riktigt riktigt kallt. Annars brukar ändå inte tilluften bli så kall att det stör...
2 svar · 528 läst
Demmpa
Demmpa: Exakt hur har du kopplat, plexj jalusi brytaren? Bild på kopplingen?
1 svar · 702 läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Frånsett min första bild så finns det ju egentligen inga rätt och fel. Man kan ofta göra på olika sätt, men med samma slutresultat. Men jag skulle inte säga att du behöver egna gruppadresser för varje tryckknapp. Låter som att det är gjort på ett bra sätt. Det är bara att fråga på! 😀 Det stämmer bra, dock hette firman El-teknik I Gävle på den tiden. Jag slutade 2016
8 svar · 951 läst
·
P
Anonymiserad 618974: Tack hörrni, blir episkt att köra 433 MHz för 1.5 meter signal. :D
30 svar · 2,4k läst
·
F
fldp: [citat] Hej Patrik, Super tack för hjälpen, då blev jag lite klokare 😊 Skall fortsätta att läsa på givet den input jag nu fått från dig, så är det inte omöjligt att jag återkommer med någon fråga eller fler när jag satt mig in lite mer 😊
2 svar · 939 läst
·
Jhelje
Jhelje: Hej! Har löst det, problemet var att ena fibaron var anslutet i "secure" säkert läge, den andra inte och då funkar inte associationer, dock går det att få den skicka alla associationer osäkert med att ändra parameter 27.
8 svar · 510 läst
·
C
cpalm: [citat] Med all rätta tänker jag mig. I synnerhet i de fall som faller under 2022 års konsumentköplag och dess regler om "varor med digitala delar".
118 svar · 280,3k läst
·
F
FD Väktare: Securitas Direkt ock Verisure har båda sina huvudkontor i Linköping, Båda bolagen ägs av Securitas Direct Group,
45 svar · 27,6k läst
Jørgen Beier
Jørgen Beier: [citat]
2 svar · 11,8k läst
·
slothy
slothy: Tror hela den branschen är full av skit, för att vara ärlig. Mitt larm från Säkra Larm installerades av förra ägarna 2018 (eller 2017) till en kostnad av ca 35tkr. Kamerorna är inte ens VGA, och när jag ifrågasatte nyttan av dem så de att det för att om brandlarmet går, kan de kolla på bilderna och verifiera om det är ett riktigt larm. Alltså, vid det laget så det syns på bild,
19 svar · 37,7k läst
X
xdigger: [citat] Det var inget illa ment. ☺️
6 svar · 2,3k läst
X
xdigger: [citat] Förlåt, har inte sett ditt svar förens nu av ren slump. Det finns många företag som hostar, Electrolux gör också, mitt företag gör det med.
13 svar · 3,0k läst
Dowser4711
Dowser4711: Mät på batteriet nu när det har svalnat. Ger det fortfarande minst 6V spänning kan du använda det till något annat i framtiden även om du ska räkna det som tämligen begagnat/slitet och inte alls i närheten av samma kapacitet som ett nytt batteri.
6 svar · 646 läst
S
stpal: [citat] Bra fråga. Dock är kostnaden 324 kr för de 4 månader den står och vilar med fördelen att när vi gör korta nedslag i huset så har vi varmvatten. Övriga 8 månader bor vi där, pensionärer 😀
9 svar · 1,0k läst
·
M
Millox: https://debe.se/catalog/groups/luftpelare-luftladdare
19 svar · 1,4k läst
·
J
Jacob H: Hej! Är sugen på att säga upp mitt nuvarande larm (Verisure) då det är såpass dyrt. Letar efter en lösning där jag kan ha 2 kameror (med rörelsedetektion), 2 brandvarnare och koppling till Yale doorman (V2N) där man både kan starta larmet och ge ut tillfälliga koder mm. Kikat på Yales egna larm som ser ok ut men då måste man köpa deras startkit som innehåller massa komponenter
0 svar · 1,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Hur kan slutblecket och tätningslist vara inblandade när problemet även uppträder när dörren är öppen?
6 svar · 3,1k läst
F
Fideliox: [citat] Ja, då får det bli en som passar och går på batteri istället.😆
2 svar · 979 läst
·
O
olofh: [citat] kul! har liite svårt att motivera det mot att köpa en beg nuc men ser 2 klara fördelar, mer out of the box och minimalt pill för att kunna nå den via distans + att jag flera gånger när jag testat HA drabbas av att grejer slutar funka vid uppdateringar. med där finns ett fint community så orkar man bara är nog allt lösbart
8 svar · 2,2k läst
H
hempularen: Såvitt jag förstår så får man övervaka, utan tillstånd endast inom egen mark där allmänheten inte har tillträde. Även om alla som har rätt att använda vägen godkänner så får du inte kameraövervaka den.
3 svar · 1,3k läst
D
Dallastower: Jag håller som bäst på att byta ut min gamla telldus-uppsättning med någonting annat. Har idag en blandning av WiFi pluggar och 433Mhz pluggar som styrs via HA. Upplever att Wifi-pluggarna är betydligt bättre, men är intresserad av att titta på Zigbee också, speciellt nu när jag snubblade över produkter som inte verkade snordyra 😅 Tänkte köpa den här till min HA
0 svar · 1,1k läst
J
Jormen: Som frågan lyder, vill ha erfarenheter och tipps om att fräs tvärs över ådringen med v notsfräs. Sen undrar jag om någon har erfarenheter av detta stål:https://www.toolbox.se/sv/produkt/e/4596/cmt-v-notfras-mutbytbskar-d23-90gr-s8-i11-l60/
0 svar · 615 läst
S
sunjan: [citat] Bra tips, jag är ute efter precis samma sak. Jag har en Jula avfuktare, vad behöver jag köpa för prylar till för att kunna styra den utifrån elpris etc precis som du gjort? Vilken modell/märke på den smarta elpluggen kan du rekommendera?
21 svar · 9,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.